Een webshop naast je vaste baan is een leuke en vrij eenvoudige manier om wat bij te verdienen of een goede opstap om uiteindelijk voor jezelf te beginnen. Toch zijn er wel wat haken en ogen. Je zult bijvoorbeeld slim om moeten gaan met de tijd die je aan je webshop en de promotie ervan besteed. Daarnaast zul je enkele logistieke uitdagingen moeten tackelen. Tot slot is het verstandig goed in de gaten te houden hoeveel winst je maakt aangezien je hierover inkomstenbelasting moet betalen. Wij zetten het één en ander voor je op een rij en geven tips om het hoofd koel te houden.
Dat is de eerste vraag die iedere toekomstige webwinkelier zichzelf moet stellen. Als je de webshop begint naast je vaste baan is je keuze qua assortiment beperkter dan voor iemand die direct fulltime aan de slag gaat met zijn webshop. Je kunt bijvoorbeeld geen producten verkopen die je zelf moet bezorgen. Het is ook niet verstandig producten te verkopen die veel assemblage vereisen want daar is simpelweg geen tijd voor. Laat je door deze beperkingen echter niet uit het veld slaan. Het blijft belangrijk dat je een assortiment kiest waar je enthousiast over bent. Je zuurverdiende vrije tijd investeren in het verkopen van producten waar je niets mee hebt is gedoemd te falen. Kies dus in eerste instantie producten waar je iets mee hebt. Waar een wil is, is een weg. Met enig denkwerk kom je wellicht tot een oplossing voor de obstakels die dit assortiment met zich meebrengt.
Een webshop inrichten en beheren kost vrij veel tijd. Laat je niet afschrikken door deze hoeveelheid werk. Breek de enorme bulk aan werkzaamheden op in een kleinere taken en plan op welke dagen je wat wilt bereiken. Door telkens een kleine taak te volbrengen houd je het gevoel van vooruitgang en de bevrediging die daarbij hoort. Zo blijf je gemotiveerd. Houd daarbij ook rekening met ontspanning. Je kunt nu wel denken dat je iedere nacht tot 3 uur ’ s ochtends en het hele weekend kunt doorwerken maar dat is niet realistisch. Niet alleen zal je dayjob daaronder te lijden hebben, maar brand je waarschijnlijk ook op voor je webshop klaar is en dat is zonde. Maak een simpel schema met de dagen van de week en bepaal wat je op iedere dag wil bereiken. Heb je de taak af dan is het tijd om te ontspannen en ga je de volgende dag weer verder. Plan in ieder geval één webshopvrije avond / dag.
Als je fulltime werkt ben je doorgaans tussen 09:00 uur tot 17:00 uur niet in staat je webshop te onderhouden, mail te beantwoorden of bestellingen te verzenden. Een usp als ‘Voor 17:00 uur besteld = morgen in huis’ lijkt dan misschien niet haalbaar. Er zijn echter verschillende oplossingen. Zo zijn er brievenbussen die pas na 21:00 uur worden geleegd. Als je producten eenvoudig door de brievenbus passen kun je zo toch een snelle levertijd beloven. Het kan sowieso geen kwaad om alle postpunten en postdepots in de buurt in kaart te brengen. Bij sommige depots kun je namelijk (in overleg) tot later op de avond pakketjes droppen. Een andere oplossing is fulfilment. Je geeft dan tegen betaling de afhandeling van de bestellingen uit handen. Vaak is dit, vanwege de bijkomende kosten, niet interessant voor beginnende webwinkeliers, maar ook in dit geval kan het geen kwaad de mogelijkheden te onderzoeken.
Zijn bovenstaande opties voor jou geen oplossing dan zul je op een ander punt onderscheidend moeten zijn. Als jouw assortiment uniek is of nergens goedkoper wordt aangeboden dan maakt een iets langere levertijd weinig verschil.
Je tijd voor promotie en dergelijke is beperkt. Het is dus niet haalbaar om op alle fronten een vlammende campagne te onderhouden. Heb jij niets met Facebook maar Twitter je als de beste? Richt je dan vooral op een goede marketingcampagne via Twitter en laat Facebook voorlopig zitten. Daarnaast kun je natuurlijk vrij eenvoudig adverteren op Marktplaats (zeker met de nieuwe koppeling) en via AdWords. Deze laatste is iets ingewikkelder. Vooral het aanmaken en optimaliseren van individuele advertenties is vrij veel werk. Adverteren via Google Shopping is echter weer redelijk onderhoudsvrij. Als de campagne eenmaal loopt en is het enkel een kwestie van de kosten in de gaten houden en af en toe je biedstrategie aanpassen. Door je te focussen op een handvol promotiekanalen houd je overzicht en zullen deze campagnes veel effectiever zijn dan wanneer je op alle ‘paarden’ inzet.
De opbrengst uit je webshop worden gezien als inkomstenbron. Je zult hierover dus inkomstenbelasting moeten betalen. Omdat je de webshop begint naast je vaste baan wordt de nettowinst opgeteld bij het brutoloon dat je al verdient. Als je webshop goed gaat lopen kan het zijn dat je in een andere belastingschaal terechtkomt en dit heeft niet alleen invloed op het percentage inkomstenbelasting dat je moet betalen maar ook op hoeveel je terugkrijgt aan hypotheekrente-aftrek, de hoogte van verschillende toeslagen etc. Voorkom onverwacht hoge heffingen en reserveer voldoende geld om de extra inkomstenbelasting te kunnen betalen.
Lees ook ‘Bijverdienen met je webshop’.
Een webshop beginnen naast je vaste baan is zeer haalbaar en een bijzonder leuke manier om bij te verdienen of een goede opstap om uiteindelijk voor jezelf te kunnen beginnen. Als je bereid bent een deel van je vrije tijd op te offeren is het voor de rest een kwestie van slim plannen en focus houden. Lees meer over het beginnen van een webwinkel.