Menu

5 tips voor aantrekkelijke productomschrijvingen

We hebben op onze blog al veel artikelen geschreven over manieren waarop je de conversie in je webshop kunt verhogen. Veel conversies beginnen op de productpagina. De productomschrijving is een belangrijk instrument in het overhalen van bezoekers tot het plaatsen van een bestelling. In dit artikel vind je 5 tips om je productomschrijvingen nog aantrekkelijker te maken!

1. Gebruik een vleugje humor

Afhankelijk van het product dat je verkoopt, is humor een ingrediënt dat bezoekers kan verleiden om de gehele productomschrijving te lezen en een bestelling te plaatsen. Met humor maak je het leuk om te shoppen! Schoonmoeders zijn bijvoorbeeld voortdurend het onderwerp van grappen, iets dat fonQ in onderstaand voorbeeld in zijn tekst heeft verwerkt:

2. Benoem voor- én nadelen in een lijst

Natuurlijk wil je het liefst van de daken schreeuwen wat er allemaal zo goed aan je producten is. Doe dat ook zeker, het liefst in een lijstje met bullet points. Maar het getuigt daarnaast van lef en eerlijkheid als je ook durft aan te geven wat eventuele minpunten van een product zijn! Zo voorkom je dat bezoekers een product bestellen met de verkeerde verwachtingen en verminder je het aantal retourzendingen. Op een productpagina van een cameratas kun je bijvoorbeeld als minpunt aangeven dat er in de tas geen ruimte is voor een extra lens.

3. Belicht testimonials en social proof

Veel consumenten die overwegen om een product te kopen, nemen de mening van andere klanten of een bepaalde ‘autoriteit’ mee in hun afweging. Vraag daarom aan eerdere klanten wat ze van het product vinden. Een citaat uit hun review kun je dan verwerken op de productpagina. Of misschien is er over het product gesproken op televisie, in de krant of in een tijdschrift? Dat zijn allemaal bronnen van ‘social proof’ die je kunt verwerken in je productomschrijving.

4. Vertel een verhaal

Twee van de meest belangrijke functies van een productomschrijving zijn natuurlijk het geven van informatie en vindbaar zijn op relevante zoekwoorden. Maar de productomschrijving leent zich daarnaast ook voor het ‘visueel’ maken van een product. Door op een verhalende manier een product te beschrijven wordt het tastbaar voor bezoekers en kunnen ze het toepassen in hun eigen leven. Hieronder zie je een mooi voorbeeld van Coolblue:

5. Maak unieke omschrijvingen

Google bestraft duplicate content. Duplicate content houdt in dat op meerdere pagina’s of websites dezelfde teksten te vinden zijn. Dit komt bij webshops vaak voor, omdat geregeld de productomschrijvingen van leveranciers worden gebruikt. Experts vermoeden dat Google in het geval van webwinkels de hand over het hart strijkt, maar toch is het aan te raden om unieke productomschrijvingen te gebruiken. Dan weet je in ieder geval zeker dat je positie in de zoekmachine niet wordt geschaad!


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 545 reviews