Menu

7 frisse invalshoeken voor verleidende productomschrijvingen

Hoe meer producten je hebt, hoe intensiever het is om voor al die producten unieke en pakkende productomschrijvingen te maken. Toch is dat belangrijk, omdat goede productteksten kunnen zorgen voor meer bestellingen. Om je te ondersteunen geven we je daarom deze lijst van 7 invalshoeken die je kunt toepassen in je omschrijvingen!

1. Speel in op nostalgische gevoelens

Vroeger was alles beter. Althans, dat is hoe veel mensen het zien als ze bijvoorbeeld terugdenken aan hun kindertijd. Van die heimwee naar de ‘goeie oude tijd’ kun je uitstekend gebruik maken in de omschrijvingen van bepaalde producten. Maak daarbij gebruik van zinsdelen als “weet je nog?” waarna je aantoont dat je de klant met jouw product kan ‘terugbrengen’ naar die tijd.

2. Benoem problemen

Ja, je leest het goed. In goede productomschrijvingen worden problemen benoemd. Uiteraard gaat het daarbij niet om problemen die het betreffende product veroorzaakt, maar juist om de problemen die met het kopen van het product verleden tijd zijn. Als je deze in je producttekst verwerkt, geef je bezoekers het gevoel dat hun leven makkelijker wordt als ze het product bestellen. Voorbeeld: “Zeg je binnenstebuiten geklapte paraplu en de lachende voorbijgangers maar gedag – met deze stormparaplu trotseer je weer en wind zonder enige moeite.”

3. Geef argumenten om meer dan 1 te kopen

Er zijn manieren waarop je bezoekers kunt beïnvloeden om een groter aantal van het product te bestellen. Dat kan je natuurlijk met een bundelkorting doen (“Bestel er 5 en krijg 10% korting”), maar ook door argumenten te geven waarom het handig is om een aantal producten tegelijk te bestellen. Bijvoorbeeld: “deze automatische luchtverfrisser is niet alleen geschikt voor het toilet, je kunt er in elke kamer een ophangen zodat je gehele huis altijd fris ruikt!”

4. Spreek specifieke groepen mensen aan

Veel consumenten hebben affiniteit met bepaalde groepen mensen en voelen zich onbewust zelfs aangesproken als deze worden benoemd. In plaats van het beschrijven van de voordelen van een rugtas, is het misschien slimmer om uit te lichten hoe zeer de rugtas wordt gewaardeerd door scholieren en studenten.

5. Verpak specificaties in voordelen

In veel productomschrijvingen worden de specificaties van het product door middel van bullet points onder elkaar gezet. Dat is zonde, want productkenmerken lenen zich uitstekend voor het benoemen van extra voordelen die bezoekers over de streep kunnen trekken. Vergelijk onderstaande manieren van het benoemen van een specificatie eens. Welke is voor jou aantrekkelijker?  

  • “35 cm x 28 cm”
  • “Met een formaat van 35 bij 28 cm is deze [x] perfect voor zowel thuis als onderweg!”

6. Leg uit hoe het product wordt gebruikt

Voor veel producten spreekt het natuurlijk voor zich hoe het gebruik ervan in zijn werk gaat. Bovendien hoef je ook geen complete handleiding op te stellen over hoe het instellen van een smartwatch in zijn werk gaat. Wel werkt het goed om te benoemen wat ongeveer de stappen zijn voor het gebruiken van het product, waarbij je natuurlijk vooral de nadruk legt op hoe makkelijk en vlug het gaat.

7. Voorkom schuldgevoelens

Het in het Engels geheten buyer’s remorse is een psychologisch fenomeen waardoor menig consument al van een online aankoop heeft afgezien. Al voordat een bestelling wordt geplaatst, kan een klant namelijk last krijgen van schuldgevoelens – zeker wanneer deze het product voor zichzelf wil kopen. Vragen als “kan ik mijn geld niet beter besteden” of “heb ik dit wel nodig” laten mensen aarzelen. Het is daarom belangrijk dat je twijfels zo veel mogelijk wegneemt. Hieronder twee voorbeelden:

“Als je deze koptelefoon bestelt, hoef je de komende jaren geen nieuwe meer aan te schaffen”. ­– beantwoordt de vraag “kan ik mijn geld niet beter besteden?”

“Deze groothoeklens is onmisbaar als je aan de slag wil gaan met het fotograferen van landschappen en architectuur”. – beantwoordt de vraag “heb ik dit wel nodig?”


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 555 reviews