Menu

Handleiding voor het schrijven van goede productomschrijvingen

Een goede productomschrijving zorgt voor een betere positie in Google én bestellingen in je webshop. In deze gids lees je precies uit welke onderdelen deze bestaat en geven we tips hoe je zelf unieke, aantrekkelijke productomschrijvingen maakt!

Goede omschrijvingen maken je producten beter vindbaar

De productpagina’s zijn natuurlijk de belangrijkste pagina’s van jouw webwinkel, je wil tenslotte dat mensen op jouw productpagina terecht komen als ze in Google op de naam van het product zoeken. Als je deze pagina’s op de juiste manier inricht, dus ook voorziet van perfecte productomschrijvingen, komt dat de vindbaarheid van de productpagina’s en de rest van je webshop ten goede.

Een goede productomschrijving levert conversie op

Een goede producttekst zorgt niet alleen voor een betere positie in Google, wanneer deze met zorg geschreven is levert het namelijk ook meer bestellingen op. Een goede omschrijving zorgt ervoor dat bezoekers al hun vragen beantwoord zien worden, eventuele twijfels worden weggenomen en ze ervan overtuigd worden dat het om een fantastisch product gaat.

Deel 1: De structuur

In het eerste deel van deze handleiding lees je hoe een goede productomschrijving is opgebouwd, namelijk uit een goede producttitel en een uitgebreide beschrijving. Per onderdeel leggen we precies uit welke informatie deze moet bevatten.

De producttitel

Vermeld de belangrijkste informatie in de titel van het product. De titel van een product krijgt in de HTML van de productpagina een zogenaamde H1-tag (heading). Een H1-tag wordt toegekend aan het belangrijkste deel van de tekst op een pagina. In de meeste gevallen is dat de kop of de titel. De H1, zoals de titel van dit artikel, krijgt doorgaans ook een stijl die daarbij aansluit (groter, dikker lettertype en soms in een andere kleur dan de rest van de tekst).

Voorbeeld van een H1-tag:
< h1 > Grillit houtskoolbarbecue - 39 cm - Groen < / h1 >

De < h1 > en < / h1 > zijn de H1-tags. De tekst tussen die tags is de tekst die dus wordt gemarkeerd als een H1, in dit geval ’Grillit houtskoolbarbecue - 39 cm - Groen’. Bij het indexeren van een pagina kijkt Google extra kritisch naar de tekst in de H1-tag. Het is daarom belangrijk deze plek optimaal te benutten. Voorkom te algemene titels zoals ‘barbecue’, maar pas ook op dat de titel niet te lang wordt.

In het bovenstaande voorbeeld worden de vier belangrijkste kenmerken van deze barbecue genoemd: het merk (Grillit), het product (houtskoolbarbecue), de doorsnee (39 cm) en de kleur (groen). Probeer per product na te gaan welke kenmerken mensen belangrijk vinden. Deze kenmerken voegt men hoogstwaarschijnlijk toe aan de zoekopdracht in Google. Als deze zoekopdracht overeenkomt met de titel van jouw product is de kans groot dat de zoekmachine je productpagina hoog in de zoekresultaten toont.

De productbeschrijving

Onder de titel volgt een beschrijvende tekst over het product. Hierin worden vragen als ‘Wat is het?’, ‘Wat doet het?’, ‘Wat kan het?’ en ‘Hoe ziet het eruit?’ beantwoord. In veel webwinkels vind je slechts enkele woorden omschrijving of alleen een lijstje kenmerken. Dat is een gemiste kans voor die webwinkels, maar biedt perspectief voor jouw shop. Door goede productbeschrijvingen te maken, waarin een aantal keer de belangrijkste zoekwoorden (op een natuurlijke manier) worden herhaald, zal Google jouw webshop relevanter vinden voor die termen.

Dus niet:

Mooie groene barbecue

Maar:

De Grillit groene barbecue is een schitterende klassieke barbecue met een doorsnee van 39 cm en een stijlvolle vintage uitstraling. De groene elementen (deksel en grepen) en robuuste RVS poten geven de BBQ een hedendaagse look met retro knipoog.

De Grillit Barbecue is ook nog eens bijzonder praktisch. De stevige roestvrijstalen poten vorkomen dat de barbecue gaat wiebelen. De RVS grill is makkelijk schoon te maken. De siliconen handgrepen wordt nooit heet en de deksel klem je goed vast met de speciale klemmen. Dankzij het compacte formaat is hij makkelijk overal mee naar toe te nemen! De barbecue is voorzien van een roestvrijstalen grillrooster van Ø 39 cm. Groot genoeg om voor meerdere personen een vis, steak of ander gerecht te bereiden. De briketten/houtskool plaats je op het onderrooster en de as wordt opgevangen in een uitneembare schaal. Zo is de barbecue stijlvol en praktisch tegelijk!

Enkele tips voor het schrijven van een goede productomschrijving:

  • Noem de belangrijkste kenmerken nogmaals in de eerste zin.
  • Probeer een tekst van minimaal 300 woorden te schrijven.
  • Pas op voor keyword stuffing. Probeer de trefwoorddichtheid tussen de 0,5 en 2,5% te houden. Onze zoekmachine optimalisatie tool helpt daarbij!
  • Gebruik synoniemen. Mensen zoeken natuurlijk ook op andere variaties van een woord (dus behalve ‘barbecue’ ook ‘BBQ’ en ‘grill’).
  • Als de tekst langer wordt is het raadzaam deze op te delen in alinea’s die van elkaar worden gescheiden door een witregel. De verschillende alinea’s kun je dan weer een titel geven die je een H2-opmaak geeft (zoals de tussenkopjes in dit artikel). Daarmee geef je de productomschrijving structuur en dat is voor zowel bezoekers als Google belangrijk.

Deel 2: Tips voor aantrekkelijke productomschrijvingen

Hopelijk heb je inmiddels een goed beeld van waar de productomschrijvingen in je webshop aan moeten voldoen. Maar hoe kun je nu zelf aan de slag gaan met het schrijven van goede, inhoudelijke productteksten? We hebben een 5 tips voor je op een rij gezet.

1. Gebruik een vleugje humor

Afhankelijk van het product dat je verkoopt, is humor een ingrediënt dat bezoekers kan verleiden om de gehele productomschrijving te lezen en een bestelling te plaatsen. Met humor maak je het leuk om te shoppen! Schoonmoeders zijn bijvoorbeeld voortdurend het onderwerp van grappen, iets dat fonQ in onderstaand voorbeeld in zijn tekst heeft verwerkt:

Voorbeeld van een goede productomschrijving van Fonq

2. Benoem voor- én nadelen in een lijst

Natuurlijk wil je het liefst van de daken schreeuwen wat er allemaal zo goed aan je producten is. Doe dat ook zeker, het liefst in een lijstje met bullet points. Maar het getuigt daarnaast van lef en eerlijkheid als je ook durft aan te geven wat eventuele minpunten van een product zijn! Zo voorkom je dat bezoekers een product bestellen met de verkeerde verwachtingen en verminder je het aantal retourzendingen. Op een productpagina van een cameratas kun je bijvoorbeeld als minpunt aangeven dat er in de tas geen ruimte is voor een extra lens.

Een productomschrijving met plus- en minpunten

3. Belicht testimonials en social proof

Veel consumenten die overwegen om een product te kopen, nemen de mening van andere klanten of een bepaalde ‘autoriteit’ mee in hun afweging. Vraag daarom aan eerdere klanten wat ze van het product vinden. Een citaat uit hun review kun je dan verwerken op de productpagina. Of misschien is er over het product gesproken op televisie, in de krant of in een tijdschrift? Dat zijn allemaal bronnen van ‘social proof’ die je kunt verwerken in je productomschrijving.

4. Vertel een verhaal

Twee van de meest belangrijke functies van een productomschrijving zijn natuurlijk het geven van informatie en vindbaar zijn op relevante zoekwoorden. Maar de productomschrijving leent zich daarnaast ook voor het ‘visueel’ maken van een product. Door op een verhalende manier een product te beschrijven wordt het tastbaar voor bezoekers en kunnen ze het toepassen in hun eigen leven. Hieronder zie je een mooi voorbeeld van Coolblue:

Een verhalende productomschrijving van Coolblue

5. Maak unieke omschrijvingen

Duplicate content, ook wel dubbele content, wordt door Google bestraft. Duplicate content houdt in dat op meerdere pagina’s of websites dezelfde teksten te vinden zijn. Dit komt bij webshops regelmatig voor, omdat vaak de productomschrijvingen van leveranciers worden gebruikt. Experts vermoeden dat Google in het geval van webwinkels meestal de hand over het hart strijkt, maar toch is het aan te raden om unieke productomschrijvingen te gebruiken. Zo weet je in ieder geval zeker dat je positie in de zoekmachine niet wordt geschaad. Bovendien zorg je er zo voor dat je productpagina’s ook meer verschillende long tail zoekwoorden te vinden zijn.

Conclusie

Wanneer je goed nadenkt over je productomschrijvingen en er genoeg moeite in stopt, is het een kwestie van tijd voordat je daar de vruchten van plukt. In de eerste plaats omdat Google jouw webshop een waardevolle plek vindt voor online consumenten die op zoek zijn naar het betreffende product, maar nog belangrijker omdat je vertrouwen wekt bij bezoekers van je website en ze alle informatie geeft die ze nodig hebben. Met goede productomschrijvingen staat je webshop als een huis!

Noot van de redactie: Dit artikel bestaat uit twee oudere artikelen die we op 15 april 2019 hebben samengevoegd, uitgebreid en verbeterd.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 853 reviews