Menu

De verzendkosten van je webshop bepalen

Het kan als kleine webwinkel om veel redenen lastig zijn om te concurreren met grote spelers als Coolblue, bol.com en Wehkamp. Zeker aangezien deze partijen vaak gratis verzending kunnen aanbieden. Bij het bepalen van je verzendkosten zijn er verschillende factoren die je moet meenemen in je afweging. Wij geven je tips!

Winstmarge

Het eerste waarmee je rekening moet houden is de winstmarge van je producten. Zijn je inkoopkosten laag en kun je het product voor een flink hoger bedrag verkopen? Dan heb je een hoge winstmarge en dat betekent dat je een stuk eenvoudiger lage of zelfs geen verzendkosten kunt rekenen. Met een lage winstmarge zul je een inschatting moeten maken van wat het wijzigen van je verzendkosten met je conversie gaat doen.

Conversie

Je behoudt dan wel je winstmarge als je de verzendkosten van je producten 1 op 1 doorrekent naar je klanten, maar het risico bestaat dat je alsnog geen winst maakt. Bezoekers kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om hetzelfde product bij de concurrent te bestellen als die lagere of geen verzendkosten hanteert. Zonde! Maak een schatting van wat het wijzigen van de verzendkosten met je conversie doet en experimenteer daar eventueel mee.

Verschillende tactieken voor je verzendkosten

Je kunt op verschillende manieren verzendkosten hanteren in je webwinkel. Ga voor jezelf na welke van de onderstaande strategieën voor jouw shop het beste werkt:

  • Gratis verzending op alle producten
    De meest rigoureuze aanpak voor je verzendkosten is het in zijn geheel schrappen ervan. Je kunt dit vervolgens promoten als een unique selling point (ups), iets wat je onderscheidt van andere webwinkels.
  • Gratis verzending vanaf een bepaald bedrag
    Je kunt er ook voor kiezen om alleen vanaf een bepaald bedrag gratis verzending aan te bieden. Stel dat je als drempelbedrag 25 euro hanteert, dan heeft dit ook nog eens als voordeel dat je klanten verleidt om een extra product aan de winkelwagen toe te voegen om het bedrag te halen. Je kunt een drempelbedrag voor gratis verzending instellen in je dashboard onder Webshop > Verzendmethodes > Franco (gratis) verzending.
  • Vaste verzendkosten op alle producten
    Een andere veelgebruikte methode voor het rekenen van een webshop is door deze gelijk te trekken voor al je producten. Voordeel daarvan is dat het voor iedere klant duidelijk is hoe hoog de verzendkosten zijn. Het nadeel is echter dat veel bezoekers waarschijnlijk afhaken wanneer ze voor een klein product bijvoorbeeld €4,95 verzendkosten moeten betalen.
  • Verzendkosten afhankelijk van bepaalde factor
    Een andere mogelijkheid voor je verzendkosten is dat je deze afhankelijk maakt van bepaalde criteria. Bijvoorbeeld op basis van de hoeveelheid producten die worden besteld. Dit kun je instellen onder Webshop > Verzendmethodes > Verzendkosten.

Gebruik maken van verzendtool

Om je verzendkosten te drukken kun je gebruik maken van onze overeenkomsten met Shops United en Sendcloud. Via deze partijen is het mogelijk om tegen veel gunstigere tarieven pakketten te versturen. Dat komt omdat ze een contract hebben met vervoerders op basis van de inkoop van een grote groep kleine bedrijven. Meer informatie lees je daarover in ons artikel over goedkoop pakketten versturen.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 546 reviews