Menu

Stel alt-tags in voor je productafbeeldingen

Als je aan SEO denkt, denk je misschien in eerste instantie aan het optimaliseren van tekst op je website. Hoewel goede tekst het voornaamste onderdeel van de vindbaarheid van je webshop is, zijn ook afbeeldingen van groot belang. Met het instellen van alt-tags voor je productafbeeldingen geef je een boost aan de vindbaarheid van je productpagina’s.

Wat zijn alt-tags?

Alt-tags zijn in het Engels beter bekend als ‘alt text’, wat staat voor alternatieve tekst. Andere termen zijn ‘alt description’ en ‘alt attribute’. Het is een stukje HTML-code dat Google een beeld geeft van wat er precies op een bepaalde afbeelding te zien is. Omdat het voor een zoekmachine lastig is om alleen een afbeelding te interpreteren, is het cruciaal voor de vindbaarheid van een productpagina om je productfoto's een alt-tag te geven.

Hoe schrijf je een goede alt-tag?

Allereerst is het essentieel dat je eerst de gehele productpagina optimaliseert voor het zoekwoord waarop deze gevonden moet worden. Geef deze dus eerst een goede titel, schrijf aantrekkelijke productomschrijvingen, vul meta data in en pas de overige kenmerken van een perfecte productpagina toe. Met andere woorden: alt-tags zijn wel belangrijk, maar niet de hoogste prioriteit voor de vindbaarheid van je productpagina. Zodra je al deze dingen hebt verwerkt, kun je gaan beginnen met de alt-tags. Deze kun je invullen onder Titel bij je productafbeeldingen, zoals je in het voorbeeld hieronder kunt zien:

Nadat je de productpagina hebt opgeslagen is de tag niet alleen in de HTML-code van de pagina te zien, maar ook wanneer je met de muis over de afbeelding heen gaat:

Enkele tips voor het instellen van de alt-tags:

  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord van je productpagina in de alt-tag.
  • Probeer zo veel mogelijk unieke alt-tags te gebruiken, ook bij meerdere foto’s van hetzelfde product.
  • Beschrijf de foto. Bij een afbeelding van een roze knuffelpanter schrijf je bijvoorbeeld de alt-tag ‘grote roze knuffel panter’.
  • Hou de alt-tag kort. Op deze manier wordt deze beter geïndexeerd door Google.
  • Vergeet naast alt-tags de bestandsnaam van je afbeeldingen niet! Foto’s met verkeerde bestandsnamen zijn een van de soorten foto’s die je moet vermijden in je webshop.

< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 546 reviews