Webshop conversie

Conversie is het proces waarbij een bezoek aan een website een bepaald resultaat oplevert. Dit resultaat wordt het conversiedoel genoemd. In het geval van webshops is het plaatsen van een bestelling doorgaans het conversiedoel maar het kan ook duiden op het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het klikken op een bepaalde link of advertentie. Conversie is dus simpelweg het proces waarbij een bezoeker een klant wordt. Om je webshop goed te laten converteren zijn er een aantal zaken die je in de gaten moet houden. Zo is het bijvoorbeeld raadzaam om producten op de homepage te plaatsen, ook de bestelknop moet groot en duidelijk in beeld zijn en de bezoeker moet eenvoudig en op verschillende manieren in je shop kunnen navigeren. Daarnaast is een betrouwbare uitstraling conversieverhogend. Dit kun je realiseren of verbeteren door je aan te sluiten bij een keurmerk of klantenbeoordelingen te verzamelen en in je shop te tonen. Verder is het meerdere malen aangetoond dat de aanwezige betaalmethodes de conversie stimuleren, zeker iDEAL is onmisbaar in een Nederlandse webwinkel maar het is verstandig daarnaast nog enkele andere betaalmethodes aan te bieden. Tot slot bevorderen natuurlijk ook zaken als goede bereikbaarheid, korte levertijd en een vriendelijke uitstraling allemaal het aantal bezoeken die worden omgezet in een bestelling. Om je te helpen bij het verbeteren van de conversie in je webshop hebben wij alle weblog-artikelen over conversie hier verzameld.

 

Verzendkosten berekenen in je webshop

Als je een webshop gaat beginnen krijg je altijd te maken met verzendkosten. De bestellingen in je webshop zul je tenslotte moeten opsturen. Daarbij krijg je te maken met de tarieven, gewichten afmetingen voor brievenbuspost en pakketpost. Tevens zijn er enkele regels met betrekking tot de BTW over verzendkosten die je moet weten. Het is natuurlijk van belang dat je het juiste bedrag in rekening brengt. Dit kan kan op verschillende manieren. Om je te helpen bij het berekenen van de verzendkosten zetten we in dit artikel de verschillende methodes inclusief de voor- en nadelen op een rij en geven we ter illustratie enkele rekenvoorbeelden.

Lees meer >

Minimaal of maximaal bestelaantal instellen in je webshop

Van sommige producten is het niet wenselijk dat de klant deze in jouw webshop per stuk kan bestellen. Het kan zijn dat deze producten te klein zijn om per stuk te verzenden of dat ze gebundeld zijn verpakt. Tevens kan het voorkomen dat je van een bepaald product maar één per klant wilt verkopen. Waarschijnlijk wil je wel de stuksprijs in je shop en in de verschillende feeds vermelden. Dit is nu mogelijk in je Shoppagina webshop. Je kunt een minimaal en/of maximaal bestelaantal instellen en daarbij kun je aangeven of het product vanaf de ondergrens per stuk of per bundel, bijvoorbeeld per 10, besteld kan worden.

Lees meer >

Je webshop mobielvriendelijk maken

Sinds 21 april 2015 houdt Google bij het sorteren van de zoekresultaten op mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones, rekening met de mobielvriendelijkheid van een website of webshop. Dit houdt in dat websites die mobielvriendelijk zijn voorrang krijgen in de zoekresultaten. Is jouw webshop niet geoptimaliseerd voor draagbare apparaten dan kan het zijn dat je gaat zakken in de zoekresultaten. Onderhand wordt 60% van de zoekopdracht op een smartphone of tablet uitgevoerd. Het is dus belangrijk dat jouw webshop mobielvriendelijk is.

Lees meer >

5 tips voor meer bestellingen in je webshop

De gebeurtenis waarbij een bezoek aan je webshop resulteert in een bestelling (de bezoeker wordt klant) noemt men de conversie. De conversie kan heel eenvoudig als percentage worden uitgedrukt: deel het aantal bestellingen door het totale aantal bezoeken. Dit percentage wordt de conversieratio genoemd. Schrik niet als dit getal voor jouw webshop heel laag uitvalt. In de markt wordt een conversieratio van tussen de 1 en 2% als gezond beschouwd. Er zijn nu eenmaal heel veel bezoekers die om andere redenen op je site belanden. Uiteraard wil je er alles aan doen om de conversie te verhogen. Er zijn heel veel factoren die bepalen of een bezoek resulteert in een bestelling. Op een aantal van deze factoren heb je natuurlijk helemaal geen invloed. Toch zijn er een aantal trucs die de verkoop in je webshop bevorderen. Daarom geven wij onderstaand 5 tips voor de verhoging van de conversie in je webshop.

Lees meer >

Verhoog de omzet in je webshop met deze twee slimme trucs

Het is weer bijna terrassenweer. Straks zit je aan een tafeltje in de zon en bestel je een kopje thee bij die vriendelijk glimlachende serveerster en zij zegt meteen: ‘We hebben ook verse muntthee. Wilt u misschien de lunchkaart inzien.’ Muntthee lijkt je inderdaad een goed idee en het is eigenlijk ook wel tijd voor een lekker broodje. De vriendelijke serveerster heeft zojuist twee slimme verkooptechnieken op je toegepast, namelijk: upselling en cross-selling. Bij upselling geeft de verkoper een suggestie voor een beter, lekkerder, luxer en uiteindelijk iets duurder product: de verse muntthee. In het geval van cross-selling geeft de verkoper een suggestie voor een bijpassend product: een broodje. Deze twee methoden zijn zo ingeburgerd dat ze doorgaans niet als opdringerige verkooptrucs worden gezien. Sterker nog, doordat de serveerster lijkt mee te denken met de gast worden de suggesties als ‘goede service’ ervaren.

Lees meer >

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 334 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+