SEO

SEO is de afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization. De Nederlandse vertaling daarvan is zoekmachine-optimalisatie en heeft betrekking op alle handelingen die erop gericht zijn een website beter te laten scoren in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van de verschillende zoekmachines zoals Google en Bing. Om een website goed vindbaar te maken moet deze zowel technisch als inhoudelijk aan verschillende eisen voldoen. Je webshop is technisch gezien SEO-vriendelijk ingericht. Dit houdt in dat je webshop op dit gebied aan alle eisen om goed te worden gevonden voldoet. De inhoud van de shop bepaal je natuurlijk helemaal zelf en daarin kun je het beste bepaalde richtlijnen volgen om ervoor te zorgen dat je webshop goed wordt gevonden. Om dat te kunnen doen is het in eerste instantie handig om te weten hoe Google werkt. Als je eenmaal snapt hoe Google jouw webshop vindt en een bepaalde positie in de zoekresultaten toekent dan kun je aan de gang met het optimaliseren van je categorieën en het maken van goede productomschrijvingen. Om je daarbij te helpen hebben wij op deze pagina alle artikelen over SEO en het beter vindbaar maken van je webshop op deze pagina verzameld.

 

De categorieën optimaliseren

Bij het indelen van de producten in categorieën zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. In de eerste plaats wil je natuurlijk een indeling maken waarin bezoekers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Daarbij kun je bijvoorbeeld uitgaan van een grove indeling in hoofdcategorieën die je vervolgens onderverdeelt in subcategorieën. Daarnaast is het verstandig bij de indeling rekening te houden met het ontwerp van de webshop. Hoe wordt bijvoorbeeld het categoriemenu in de shop weergegeven en sluit dit aan bij de gewenste indeling? Tot slot -en dit is een factor waar je misschien niet meteen aan denkt- bepaalt de categoriestructuur ook de url-structuur van je webshop. De url's zijn de webadressen van alle categorie- en productpagina's in je webshop. De url's kunnen in belangrijke mate bijdragen aan de vindbaarheid van je webshop in de verschillende zoekmachines.

Lees meer >

Via welke zoekwoorden trek jij de meeste bezoekers? Koppel Analytics aan Webmaster Tools!

Via welke zoekwoorden belanden de meeste bezoekers op je site? Hoeveel keer is je website in de zoekresultaten getoond bij een bepaald zoekwoord? Komen bezoekers wel via de juiste woorden binnen? Dit is zeer waardevolle informatie. Niet alleen kun je op deze manier nagaan of je op de juiste zoekwoorden goed scoort maar ook hoeveel mensen doorklikken naar je site, de zogenaamde Click Through Rate (CTR). Sinds oktober 2013 geeft Google Analytics helaas deze informatie niet meer weer. In plaats van het zoekwoord staat er ‘not provided’. Gelukkig is er nog wel een manier om informatie te verkrijgen over het aantal bezoekers dat via een bepaald zoekwoord in je webshop is beland. Je kunt je Analytics account koppelen aan je Webmaster Tools-account (Sinds kort Search Console).

Lees meer >

Een goede homepage maken

Een goede homepage is het halve werk. De homepage is in meerdere opzichten de belangrijkste pagina van uw webshop. Het is niet alleen de eerste pagina die de meeste bezoekers zien maar ook zoekmachines hechten extra waarde aan de inhoud van de homepage. Het is daarom van belang dat de homepage zo goed mogelijk is ingericht. Daarom geven wij je enkele tips voor de beste inrichting van de homepage.

Lees meer >

Hoe werkt Google

Als webwinkelier kun je niet om Google heen. Vanwege de ongekende populariteit van deze zoekgigant komt een groot deel van je bezoekers via Google in je webshop. Het is daarom van groot belang te zorgen dat jouw webshop goed scoort in de zogenaamde organische zoekresultaten. Hiermee worden de niet-betaalde zoekresultaten bedoelt. Daaromheen staan de betaalde vermeldingen (gemarkeerd met een geel blokje ‘Adv’) uit het advertentieprogramma AdWords. Om je webshop goed te laten scoren op de juiste zoektermen is het van belang dat je snapt hoe Google werkt, daarom leggen we kort uit hoe deze zoekmachine jouw webshop vindt, indexeert en vervolgens een bepaalde positie in de zoekresultaten toekent.

Lees meer >

3 SEO-tips voor beginners

Door je webshop goed vindbaar te maken zul je meer organisch verkeer vanuit de verschillende zoekmachines naar je website trekken. Tevens kun je zo besparen op advertenties en andere vormen van betaalde promotie. Een Shoppagina webshop is ‘zoekmachinevriendelijk’ opgezet. Dit houdt in dat de webshop op technisch gebied aan alle eisen voldoet die zoekmachines stellen. Er zijn echter een aantal zaken die je als webwinkelier in de gaten moet houden bij het inrichten van je webshop.

Lees meer >

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 524 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer. ff

f t in g+
Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.