Menu

Handleiding - 5: De instellingen van je webshop

Veel van de relevante instellingen voor je webshop zijn in één menu geïntegreerd: het menu Instellingen. Dit is de onderste van de dashboardopties en ziet er als volgt uit:


De verschillende submenu's bevatten het volgende:

- Webshop: Hier vind je alle instellingen die direct met de webshop zelf te maken hebben. Je kunt hier denken aan de tekst van de algemene voorwaarden en de mailtemplates, maar ook vind je hier bijvoorbeeld de instellingen rondom de facturen, berekening van de btw, verzending en social media.
- Externe koppelingen: Algemene instellingen met betrekking op de koppelingen. Momenteel vind je hier alleen het cookiebeleid.
- Reacties: Geavanceerde instellingen voor reacties in een gastenboek. Hier hoef je in principe niets mee te doen.
- Gebruikers: Beheer van gebruikersaccounts in je webshop.
- Groepen: Hier kun je zelf gebruikersgroepen aanmaken.
- Website configuratie: Algemene websitebrede instellingen. Denk hier aan websitetitel, standaard mailadres en zoekmachinegegevens.

Een beknopte omschrijving van de beschikbare instellingen
We zullen hieronder kort langsgaan welke opties er onder de verschillende (sub)menu's beschikbaar zijn en wat ze precies doen. 

1. Webshop
De beschikbare opties zijn verdeeld over tien tabbladen. De index vind je bovenaan de pagina.


a. Algemeen
De optie Algemene voorwaarden biedt je de mogelijkheid om algemene voorwaarden toe te voegen. Het voordeel van dit tekstveld tegenover een aparte pagina is dat wanneer je hier tekst in plaatst, dan moet je klant akkoord gaan met de algemene voorwaarden voordat hij of zij een bestelling kan plaatsen. Vul je hier niets in, dan zal het akkoord-vinkje niet in het bestelproces te zien zijn. Je bewerkt deze tekst op dezelfde manier als teksten elders in de webshop.

De andere twee opties zijn Menu altijd uitgeklapt en Popupmelding. Met Menu altijd uitgeklapt kun je instellen dat alle (sub)categorieën in het overzichtsmenu altijd getoond worden, de Popupmelding doet precies wat de titel aangeeft: wanneer je deze ingeschakeld hebt zien alle nieuwe bezoekers een popupvenster verschijnen met een door jou geschreven tekst. Belangrijk om te weten is hier dat dit venster geen tweede keer meer wordt getoond als je bezoeker hem weg heeft geklikt.

b. E-mail
Hieronder vind je alle instellingen rondom de automatisch door de webshop verstuurde e-mail. Belangrijk is dat je onder E-mailadres webshopbeheerder een mailadres invult die je ook echt alleen voor de webshop gaat gebruiken. Hier zul je een kopie op gaan ontvangen van de bestelbevestigingen die naar je klanten worden gestuurd. Ook vind je hier de templates zoals die door de webshop worden gebruikt voor het samenstellen en versturen van automatische mails. Wil je standaard ook een bestand bijvoegen? Hier gebruik je de optie E-mail bijlagen voor.

c. Facturen
Dit tabblad bevalt alle instellingen rondom de factuurfunctie in de webshop. Je kunt hier factuurnummers instellen, een betaaltermijn opgeven en invullen welke gegevens er op de factuur moeten komen.

d. Btw
Hier vind je alle opties rondom de berekening van btw in je webshop.

e. Eenheden
Hier kun je instellen welke valuta er moet worden gebruikt en welke maten en gewichten je als basis wil gebruiken.

f. Bestellingen
Hier vind je een aantal praktische instellingen rondom bestellen en verzenden. Je kunt hier opgeven wat je als basis voor de verzendkostenberekening wilt gebruiken: (bruto)gewicht, aantal producten of bestelbedrag. Ook heb je hier de mogelijkheid om klanten met een onafgeronde bestelling automatisch een herinneringsmail te laten sturen (optie Verlaten winkelmandje). Verder heb je hier de mogelijkheid om je verzendlabels te voorzien van een port betaald-logo en er een retouradres op te laten printen (met deze instelling hoef je niets te doen als je gebruik maakt van de koppeling met SendCloud, Shops United of MyParcel).

g. Producten
Je kunt hier instellen of de categorienamen onderdeel moeten uitmaken van de producttitels.

h. Voorraadbeheer (niet beschikbaar bij het Basis-abonnement)
Hier kun je de voorraadbeheerfunctie van de webshop in- en uitschakelen. Ook kun je hier de standaard levertijd en de voorraadstand voor nieuwe producten invoeren. Heb je meerdere webshops bij ons met precies dezelfde producten? Dan kun je ze hier ook koppelen.

i. Productfeeds
Op dit tabblad worden alle beschikbare productfeeds verzameld, zodat je deze direct kunt opgeven bij de desbetreffende externe partij. Ook kun je hier je producten exporteren in de vorm van een CSV-bestand of een RSS-feed,

j. Social media
Hieronder vind je alle instellingen voor social media-toepassingen binnen de webshop. Je kunt knoppen of een sidebar tonen waarmee bezoekers pagina's of producten op hun profiel kunnen plaatsen. Wil je Facebook gebruiken om je klanten reacties bij producten te laten plaatsen? Ook dit kun je hier instellen.


2. Externe koppelingen
Zoals eerder aangegeven kun je er hier voor zorgen dat je je bezoeker vraagt of er cookies geplaatst mogen worden. Voor sommige externe koppelingen kan dit verplicht zijn vanuit de Europese privacywetgeving. Ook kun je hier instellen waar de melding getoond zal worden, en kun je de standaardmelding naar eigen wensen aanpassen.

3. Reacties
Als je op je webshop gebruik maakt van een gastenboek kun je hier de geavanceerde instellingen wijzigen rondom reacties van bezoekers. De standaardinstellingen zijn voor 99 procent van de gebruikers voldoende; wijzig hier alleen iets als je precies weet waar het voor dient.

4. Gebruikers
Dit is de beheeromgeving voor gebruikersaccounts binnen je webshop. Je kunt hier accounts aanmaken, wijzigen en zelfs verwijderen. Ook heb je de mogelijkheid om hier gebruikersnamen en wachtwoorden van gebruikersaccounts aan te passen of te resetten.

5. Groepen
Wil je gebruikers bepaalde rechten toekennen die afwijken van die van de al bestaande groepen (beheerder/redacteur/bezoeker)? Dan kun je dit hier instellen.

6. Website configuratie
Onder dit menu-item vind je de instellingen die van belang zijn voor de hele website. De omschrijvingen onder de verschillende opties geven aan waar ze toe dienen. Vooral belangrijk is de optie Standaard e-mail adres: dit mailadres komt als afzender in alle automatisch door de webshop verstuurde e-mails. Door hier het juiste mailadres in te voeren zorg je er direct voor dat een reply van je klant goed terecht komt.

Terug

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 557 reviews