Menu

De nieuwe AVG wetgeving: wat betekent dat voor mij?

Met ingang van 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (kortweg AVG) van kracht. Deze wetgeving is voor alle ondernemers, van grote multinationals tot beginnende zelfstandigen, van belang. Strikt genomen wijzigt er op het gebied van privacybescherming weinig ten opzichte van de oude Wet Bescherming Persoonsgegevens, maar de bewijslast voor jou als webwinkelier om aan te tonen dat je zorgvuldig met persoonsgegevens omgaat wordt verzwaard. Verder moet je in meer gevallen, zoals bij het gebruik van tracking cookies die persoonsgegevens verzamelen, je bezoekers expliciet om toestemming gaan vragen. Hieronder zetten we uiteen waar je in het kader van de AVG aan moet denken.

Cookies en toestemming.
Er zijn twee verschillende typen cookies die worden gebruikt. Voor functionele cookies, die niets anders doen dan bijdragen aan een goeie werking van je webshop, is het vragen van toestemming niet verplicht zolang deze je bezoekers op geen enkele manier volgen. Bij tracking cookies, die het surfgedrag van je bezoekers actief in de gaten houden en hier ook gegevens over doorsturen, moet dit bijna altijd wel. Binnen de externe koppelingen die wij aanbieden is het vragen van toestemming in ieder geval vereist voor de volgende partijen:

- AdCrowd
- Bing Ads
- Daisycon
- Facebook
- Google AdWords
- Google Tag Manager
- iMailo
- TradeTracker

Google Analytics wordt binnen de Shoppagina-omgeving conform de AVG gebruikt, maar wel is het belangrijk dat je in je Google Anaytics-account alle extra trackingmogelijkheden uitschakelt. Hoe je dit kunt doen vind je in dit supportartikel.

In de optie Externe koppelingen in het dashboard hebben we de optie Cookiebeleid toegevoegd. Hiermee kun je je bezoekers heel eenvoudig om toestemming vragen door het plaatsen van een zogenaamde cookiewall. Kiest hij of zij voor "Nee", dan worden de desbetreffende tracking cookies niet geplaatst.

De verwerkersovereenkomst.
Door akkoord te gaan met het pop-upvenster die je in je webshop hebt gehad is er tussen jou en Shoppagina een verwerkersovereenkomst van kracht geworden. Deze houdt in dat we samen verklaren dat we met uiterste zorgvuldigheid omgaan met de gegevens van jouw klanten. Verder staat hierin omschreven met welke doeleinden we gegevens voor jou verwerken en wat onze wederzijdse verplichtingen zijn. Na je akkoord ontvang je de overeenkomst automatisch per e-mail. Bewaar deze goed, hiermee kun je indien nodig aantonen dat je afspraken met ons hebt over de verwerking van persoonsgegevens.

De privacyverklaring.
Een andere vereiste voor ondernemers is de zogenaamde privacyverklaring. In dit document omschrijf je welke persoonsgegevens je verwerkt, met welk doel je dit doet en welke externe partijen gegevens van jou ontvangen. De website Veiliginternetten.nl, welke is opgezet door de ministeries van Economische Zaken en Justitie, heeft een tool ontwikkeld die je helpt bij het opstellen van een goeie privacyverklaring. Meer informatie over deze tool vind je hier.

Meer informatie.
Voor meer informatie kun je terecht in het speciale dossier van de Autoriteit Persoonsgegevens, het overheidsorgaan dat belast is met de uitvoering van de AVG. Ook is de wettekst via deze link op te vragen. Wij kunnen zelf helaas geen juridisch advies of voorbeelddocumenten verstrekken, omdat de situatie voor iedere webwinkelier uniek is. Het volgen van deze stappen geeft dan ook geen garantie dat je aan de wetgeving voldoet!
Terug

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 557 reviews