10 fouten die je als webwinkelier liever niet wil maken

We hebben al talloze handige artikelen geschreven over wat je moet doen om je webshop tot een succes te maken, maar dat doen we dit keer niet. Dit keer gaat het juist om wat je niet moet doen. Deze 10 veelgemaakte fouten moet je te allen tijde voorkomen en daarbij geven we je stiekem toch wat tips hoe het dan wel moet!

1. Hoge of onduidelijke verzendkosten

Een van de dingen waar mensen goed op letten als ze bij een webshop bestellen is hoe veel verzendkosten ze moeten betalen. Probeer dit dus beperkt te houden en communiceer duidelijk op je website hoe veel verzendkosten je rekent. Het is bovendien beter om variabele verzendkosten (afhankelijk van gewicht en formaat van het product) in de productprijs te verwerken. Lees ook onze tips voor het berekenen van je verzendkosten.

2. Toeslag betaalmethode

Extra moeten betalen om te kunnen betalen, dat klinkt niet echt logisch toch? Desondanks zijn er veel webshops die een bepaald bedrag in rekening brengen als klanten bijvoorbeeld met iDeal willen betalen. Dat schrikt klanten af en dus is het beter om de kosten van een betaalmethode te verrekenen in de verkoopprijs van je producten.

3. Het belang van SEO onderschatten

Succes met je webshop begint met gevonden worden. Voordat je jouw webwinkel naar een hoge positie in Google weet te knokken is het essentieel dat je weet wat SEO inhoudt en hoe je ermee aan de slag kan. We hebben gelukkig al veel artikelen over dit onderwerp geschreven die stuk voor stuk helder uitleggen wat je moet doen!

4. Foto’s zonder toestemming gebruiken

Het gebruiken van foto’s waarvan je de rechten niet bezit kan fikse boetes opleveren. Zorg dus dat je zelf foto’s maakt, rechtenvrije foto’s gebruikt (te vinden op onder andere Unsplash of Pixabay) of een betaald abonnement neemt op een stockfoto-website zoals Shutterstock en iStock. Ook kun je bij je leverancier informeren of je hun productfoto’s mag gebruiken!

5. Lange levertijden hanteren

Lange levertijdDe tijd dat je dagen op een pakketje moest wachten zijn al lange tijd voorbij, dus blijf niet hangen in 2005 en zorg dat je klanten hun bestelling de volgende dag nog in huis hebben. Als je écht uniek wil zijn bied je Same Day Delivery aan. Sinds kort kun je dit via zowel SendCloud als Shops United voor een schappelijk tarief aanbieden!

6. Geen tekst op de homepage

Google houdt van tekst. Unieke en relevante tekst, het liefst boven de zogeheten fold – het deel dat direct bovenaan je homepage staat. Hoe zeer het ook te begrijpen is dat je alleen maar producten op je homepagina wil hebben, onderschat het belang van tekst niet! In dit artikel geven we je handige tips om de homepage van je webshop perfect in te richten.

7. Geen statistieken bijhouden

Meten is weten! Zeker als het gaat om het uitbaten van een webshop! Analyseer zorgvuldig de gegevens van Google Analytics, Search Console en je conversie-codes en pixels. Op die manier leer je je doelgroep steeds beter kennen en kom je erachter wat je aan je webwinkel moet verbeteren om nóg succesvoller te worden.

8. Gekopieerde productomschrijvingen gebruiken

Een echte no-go is het kopiëren van productomschrijvingen, zowel van een andere site als binnen je eigen shop.Google registreert namelijk wanneer een tekst op internet is gepubliceerd. Als jouw kopietje later verschijnt dan verdwijnt de pagina waar deze tekst op staat doorgaans in de onderste regionen van de zoekresultaten. Maak dus je eigen productomschrijvingen.

9. Niet of weinig actief zijn op social media

Social media is dé manier om interactie te krijgen met je klanten en naamsbekendheid creëren. Een webshop zonder social media is als een stenen winkel zonder gevel, onmisbaar dus! Bekijk voor jezelf op welke social media jouw doelgroep actief is en ga daarmee aan de slag.

10. Te weinig betaalmethoden aanbieden

De kans is groot dat je op je webshop de mogelijkheid biedt om met iDeal te betalen. Logisch, want maar liefst 56% van de online aankopen wordt met iDeal gedaan. Maar wist je dat betalen met creditcard de op één na populairste betaalmethode is van consumenten? Bied daarom meerdere betaalmethoden aan om zo veel mogelijk mensen van hun favoriet te voorzien.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

10 fouten die je als webwinkelier liever niet wil maken

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+