Menu

10 woorden die iedere webwinkelier moet kennen

Wanneer je voor het eerst een webshop begint ben je natuurlijk nog niet bekend met alle termen die in het vakgebied worden gebruikt. Om niet met je mond vol tanden te staan wanneer een snelle accountmanager zegt:

‘Laten we eerst door middel van SEO de CTR verbeteren en daarna binnen de SEA de CPC verlagen.
Vervolgens kan de conversie worden verhoogd door enkele CTA’s te implementeren en naar aanleiding
daarvan kunnen we lekker een beetje upsellen en de aftersales-strategie bepalen.’

…hebben wij een verklarende woordenlijst opgesteld voor 10 woorden die iedere webwinkelier moet kennen.

1. E-commerce

Ook in Nederland duiden we alle elektronische verkoop aan met de Engelse term ‘E-commerce’. Hieronder vallen dus alle manieren waarop online wordt verkocht zoals webshops en veilingsites.

2. Conversie

Conversie betekent letterlijk ‘omzetting’. Binnen de e-commerce wordt deze term gebruikt voor het behalen van een bepaald doel, het conversiedoel. In een webshop is dit doorgaans het plaatsen van een bestelling maar het kan ook het inschrijven voor de nieuwsbrief zijn of het invullen van een contactformulier. Met de conversie verhogen wordt bedoeld dat er aanpassingen aan de site worden gedaan waardoor er meer conversies (bestellingen) plaatsvinden. Lees meer over conversie >>

3. CMS

CMS staat voor Content Management System en dit duidt op de beheeromgeving van je webshop. Wanneer je inlogt in de webshop beland je direct in het CMS en kun je o.a. producten, afbeeldingen en teksten plaatsen en de vormgeving aanpassen.

4. Domeinnaam

De domeinnaam is het webadres van je webshop, bijvoorbeeld www.webshop.nl. Daarbij worden de laatste letters achter punt (in dit geval .nl)  het Top Level Domain of extensie genoemd.

5. PSP

De PSP is de Payment Service Provider. Dit is een bedrijf dat (online) betaaloplossingen, zoals iDEAL, Mister Cash, SOFORT en creditcards biedt. Voorbeelden van bekende PSP’s zijn Sisow en Mollie.

6. Cross-selling en Upselling

Bij cross-selling krijgt de klant een product aangeboden dat goed past bij het product dat wordt besteld of bekeken. Het aanbieden van bijpassende schoenen bij een jurk is een vorm van cross-selling. Upselling is het aanbieden van een luxer, hoogwaardiger en duurder artikel. Een bekend voorbeeld van upselling is het tonen van drie producten naast elkaar waarbij de middelste qua prijs wordt gekenmerkt als ‘bestverkocht’ of ‘meestgekozen’. Lees ook het artikel over upseling en cross-selling >>

7. SEO & SEA

SEO staat voor Search Engine Optimization en duidt op alle handelingen die worden verricht om een website beter te laten scoren in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van Google of een andere zoekmachine. Voorbeelden hiervan zijn het schrijven van geoptimaliseerde teksten of het juist inrichten van de url-structuur. SEA staat voor Search Engine Advertising en heeft betrekking op betaalde vertoningen (advertenties) rondom de niet-betaalde zoekresultaten, zoals via het advertentieplatform van Google, AdWords.

8. Click through rate (CTR)

De click through rate, doorgaans afgekort tot CTR, is het aantal keer dat bijvoorbeeld een advertentie wordt aangeklikt gedeeld door het aantal keer dat deze wordt getoond. Als een advertentie een lage CTR heeft is het raadzaam deze te aan te passen zodat de vertoning vaker wordt aangeklikt (= hogere CTR).

9. CPC & CPS

Bij online adverteren, zoals in Admarkt, AdWords en Beslist, worden er vaak twee verschillende verdienmodellen gehanteerd: je betaalt per klik of per verkoop. Wanneer je per klik betaalt duidt de CPC op de cost per click oftewel het bedrag dat je per klik betaalt. Doorgaans kun je door een hogere CPC in te stellen een betere vertoning krijgen. Wanneer je per verkoop betaalt is er sprake van cost per sale, oftwel 'kosten per verkoop'. Je betaalt dan alleen wanneer een advertentie tot een bestelling heeft geleid. Vooral vergelijkingsite Beslist is berucht bekend vanwege dit verdienmodel.

10. AfterSales

De aftersales heeft betrekking op iedere vorm van klantencontact nadat de klant een bestelling heeft geplaatst. De kwaliteit van je klantenservice, het sturen van nieuwsbrieven en het onderhouden van je Facebookpagina maken allemaal deel uit van de aftersales. Lees meer over AfterSales >>

 

Bonus

11. Call to Action (CTA)

De Call to Action is een aansporing om een conversiedoel te realiseren. Dit klinkt ingewikkeld maar betekent doorgaans dat je in je nieuwsbrief of op je homepage een grote knop plaatst met de tekst ‘Bestel nu!’ of ‘Klik hier’. Het plaatsen van duidelijke CTA’s werkt doorgaans conversieverhogend. Als jij net één van de twee links hebt aangeklikt heb je direct aangetoond waarom CTA's belangrijk zijn.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 854 reviews