3 dingen die je beter niet kunt doen

Om te zorgen dat je shop goed gevonden wordt in de verschillende zoekmachines zijn er een aantal dingen die je moet en kunt doen. Wij gaven al eerder tips voor de verbetering van de vindbaarheid van je websop. Er zijn echter ook verschillende zaken die je beter niet kunt doen. Google bestraft deze zaken en zo kan dit leiden tot een lage positie in de zoekresultaten. Daarom zetten wij er een aantal op een rij.

Trage website

De snelheid van een website wordt meegewogen in het ranking algoritme van Google. Dit algoritme bepaalt op grond van allerlei waarden en berekeningen wat de rechtmatige positie in de zoekresultaten is. Een trage site scoort slechter dan een gelijkwaardige site die sneller wordt geladen. Uiteraard zorgen wij ervoor dat je webshop technisch snel wordt geladen maar er zijn een aantal zaken waar je zelf invloed op hebt. Zo is het niet verstandig hele grote afbeeldingen op de site of in de achtergrond van de shop te plaatsen. Voor iedere nieuwe bezoeker moeten deze afbeeldingen worden geladen en wanneer dit er veel of hele grote zijn kan dat tot een tragere site leiden. Plaats afbeeldingen dus altijd op een resolutie van maximaal 72 ppi (pixels per inch), een hogere resolutie kan een scherm doorgaans niet weergeven.

Een trage site kan ook worden veroorzaakt door een overdaad aan scriptjes en widgets op een pagina. Verschillende aanbieders, zoals keurmerken en beoordelingsites, bieden widgets die je op de site kunt plaatsen. Via een dergelijke widget kun je bijvoorbeeld klantenbeoordelingen op de site tonen. Dergelijke widgets bestaan doorgaans uit een script dat de inhoud van een andere site laadt. Om de hele pagina te laden moet dus nu ook deze externe content worden geladen. Daar is op zich niets mis maar wanneer je veel verschillende widgets op een pagina plaatst kan dat tot gevolg hebben dat die pagina traag wordt geladen. Het is dus raadzaam het aantal widgets op een pagina te beperken.

Verborgen teksten

In het verleden werden er nog wel eens witte teksten op een witte achtergrond geplaatst. Op deze manier kon je bijvoorbeeld heel veel zoekwoorden op je pagina plaatsen zonder dat de bezoeker daar last van had. Doordat Google de opmaak van teksten destijds niet kon beoordelen indexeerde Google deze teksten wel en zo werd een site vindbaar op teksten en zoekwoorden die een normale bezoeker niet eens kon zien. Google trad hier al gauw tegen op en het werd bestelmpeld als bad practice met een lage positie in de zoekresultaten tot gevolg. Er zijn situaties denkbaar dat dit per ongeluk gebeurt. Je wilt misschien een tekstje tijdelijk verbergen en hebt deze tekst daarom tijdelijk wit gemaakt. Let erop dat je dit voorkomt of zo snel mogelijk herstelt.

Weinig of geen variatie in ankerteksten

Zoals we al eens eerder uitlegden zijn links vanaf andere sites enorm belangrijk voor een goed vindbare website. Het is onderhand wel bekend dat een goede, relevante link waardevoller is dan de kwaliteit van de inhoud van een website. Daarom moet je links verzamelen die naar je webshop verwijzen, zogenaamd linkbuilding. Daarbij is het enerzijds belangrijk dat de ankerteksten (de aanklikbare tekst in een link) de belangrijke zoekwoorden bevat. Anderzijds beschouwt Google een linkprofiel met veel dezelfde en zeer geoptimaliseerde ankerteksten als onnatuurlijk. Dit kan wederom negatieven gevolgen hebben voor de positie in de zoekresultaten. Let erop dat je variatie aanbrengt in de ankerteksten van de binnenkomende links. Gebruik daarbij synoniemen of vervang bepaalde woorden door gerelateerde zoekwoorden, bijvoorbeeld: ‘kinderkleding kopen’ / ‘ kleding voor kinderen’ / ‘nieuwste kindermode’ / ‘kinderkleding webshop’ etc. Tevens is het raadzaam om enkele inkomende links te hebben met niet-geoptimaliseerde ankerteksten zoals ‘Klik hier’ / ‘Lees meer’ / ‘Ga naar de shop’ etc.

< Terug naar blog

Lees ook:

In the Spotlight: Lifestylepassie.com

Lifestyle Passie heeft al sinds 2000 een eigen webshop, maar deze was in het verleden nog niet zo professioneel. Bij Shoppagina wil het bedrijf nu - naast het… Lees meer >

5 bijzondere feestdagen om op in te haken

Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw, Pasen… het zijn allemaal feestdagen waar de meeste webshops wel in meer of mindere mate iets mee doen. Maar waarom zou je… Lees meer >

5 tips om van bezoekers klanten te maken

“Kijken, kijken, niet kopen!”, een zin die ook op het Nederlandse online winkelpubliek lijkt te slaan. Het kan erg frustrerend zijn om te zien dat je… Lees meer >

3 dingen die je beter niet kunt doen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 387 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+