3 dingen die je beter niet kunt doen

Om te zorgen dat je shop goed gevonden wordt in de verschillende zoekmachines zijn er een aantal dingen die je moet en kunt doen. Wij gaven al eerder tips voor de verbetering van de vindbaarheid van je websop. Er zijn echter ook verschillende zaken die je beter niet kunt doen. Google bestraft deze zaken en zo kan dit leiden tot een lage positie in de zoekresultaten. Daarom zetten wij er een aantal op een rij.

Trage website

De snelheid van een website wordt meegewogen in het ranking algoritme van Google. Dit algoritme bepaalt op grond van allerlei waarden en berekeningen wat de rechtmatige positie in de zoekresultaten is. Een trage site scoort slechter dan een gelijkwaardige site die sneller wordt geladen. Uiteraard zorgen wij ervoor dat je webshop technisch snel wordt geladen maar er zijn een aantal zaken waar je zelf invloed op hebt. Zo is het niet verstandig hele grote afbeeldingen op de site of in de achtergrond van de shop te plaatsen. Voor iedere nieuwe bezoeker moeten deze afbeeldingen worden geladen en wanneer dit er veel of hele grote zijn kan dat tot een tragere site leiden. Plaats afbeeldingen dus altijd op een resolutie van maximaal 72 ppi (pixels per inch), een hogere resolutie kan een scherm doorgaans niet weergeven.

Een trage site kan ook worden veroorzaakt door een overdaad aan scriptjes en widgets op een pagina. Verschillende aanbieders, zoals keurmerken en beoordelingsites, bieden widgets die je op de site kunt plaatsen. Via een dergelijke widget kun je bijvoorbeeld klantenbeoordelingen op de site tonen. Dergelijke widgets bestaan doorgaans uit een script dat de inhoud van een andere site laadt. Om de hele pagina te laden moet dus nu ook deze externe content worden geladen. Daar is op zich niets mis maar wanneer je veel verschillende widgets op een pagina plaatst kan dat tot gevolg hebben dat die pagina traag wordt geladen. Het is dus raadzaam het aantal widgets op een pagina te beperken.

Verborgen teksten

In het verleden werden er nog wel eens witte teksten op een witte achtergrond geplaatst. Op deze manier kon je bijvoorbeeld heel veel zoekwoorden op je pagina plaatsen zonder dat de bezoeker daar last van had. Doordat Google de opmaak van teksten destijds niet kon beoordelen indexeerde Google deze teksten wel en zo werd een site vindbaar op teksten en zoekwoorden die een normale bezoeker niet eens kon zien. Google trad hier al gauw tegen op en het werd bestelmpeld als bad practice met een lage positie in de zoekresultaten tot gevolg. Er zijn situaties denkbaar dat dit per ongeluk gebeurt. Je wilt misschien een tekstje tijdelijk verbergen en hebt deze tekst daarom tijdelijk wit gemaakt. Let erop dat je dit voorkomt of zo snel mogelijk herstelt.

Weinig of geen variatie in ankerteksten

Zoals we al eens eerder uitlegden zijn links vanaf andere sites enorm belangrijk voor een goed vindbare website. Het is onderhand wel bekend dat een goede, relevante link waardevoller is dan de kwaliteit van de inhoud van een website. Daarom moet je links verzamelen die naar je webshop verwijzen, zogenaamd linkbuilding. Daarbij is het enerzijds belangrijk dat de ankerteksten (de aanklikbare tekst in een link) de belangrijke zoekwoorden bevat. Anderzijds beschouwt Google een linkprofiel met veel dezelfde en zeer geoptimaliseerde ankerteksten als onnatuurlijk. Dit kan wederom negatieven gevolgen hebben voor de positie in de zoekresultaten. Let erop dat je variatie aanbrengt in de ankerteksten van de binnenkomende links. Gebruik daarbij synoniemen of vervang bepaalde woorden door gerelateerde zoekwoorden, bijvoorbeeld: ‘kinderkleding kopen’ / ‘ kleding voor kinderen’ / ‘nieuwste kindermode’ / ‘kinderkleding webshop’ etc. Tevens is het raadzaam om enkele inkomende links te hebben met niet-geoptimaliseerde ankerteksten zoals ‘Klik hier’ / ‘Lees meer’ / ‘Ga naar de shop’ etc.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 vergelijkingssites voor webshops vergeleken

Google Shopping kreeg van de Europese Commissie een megaboete van 2,42 miljard euro en Beslist.nl besloot de stekker uit zijn gratis Startersaccounts te… Lees meer >

Breng je klanten op de hoogte van je vakantie

Terwijl jij ligt te genieten van een verse sangria aan de Costa del Sol, zitten je klanten misschien nog in ons koude kikkerland op je webshop rond te neuzen.… Lees meer >

Adverteren in Facebook Messenger

Om via Facebook conversie in je webshop te bereiken, zijn er verschillende manieren van adverteren beschikbaar. Sinds kort kun je ook advertenties plaatsen in… Lees meer >

3 dingen die je beter niet kunt doen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 442 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+