3 ingrediënten voor een originele bestelbevestigingsmail

Het is heel leuk wanneer iemand een bestelling plaatst in je webshop, maar daarmee houdt het natuurlijk niet op. Door ook ná de verkoop een goede indruk te maken zorg je ervoor dat klanten vaker bij je gaan bestellen. De eerste stap daarin een is een goede en persoonlijke bestelbevestiging. De tekst die naar klanten wordt gemaild naar aanleiding van een bestelling kun je zelf aanpassen en optimaliseren.

Met deze 3 ingrediënten maak jij een unieke mail die ongetwijfeld een glimlach op het gezicht van je klant tovert!

1. Creativiteit

In plaats van de standaard bevestigingsmail die je klanten krijgen na een bestelling, is het aan te raden om na te denken over een creatievere tekst. Wat op veel mensen bijvoorbeeld een goede indruk zal maken is een vleugje humor in de introductie van je bevestigingsmail.

Vaak ziet de introductie van een orderbevestiging er ongeveer zo uit:

“Beste meneer Jansen,

bedankt voor uw bestelling.  Hieronder vindt u een overzicht van de door u ingevoerde gegevens”

Dat zal minder tot de verbeelding spreken dan bijvoorbeeld:

"Hoi Jan,

Geweldig dat je bij ons hebt besteld!

Onze magazijnheld heeft zijn koffie meteen achterovergeslagen om jouw bestelling z.s.m. naar je voordeur te krijgen. Check onderstaande gegevens? Klopt er iets niet? Laat het ons weten, dan passen we het gelijk aan!"

Uiteraard hoef je niet zó informeel te zijn als dat niet aansluit op je doelgroep of je producten. Belangrijk is dat je creatiever gaat denken over de mail die je verstuurt.

2. Actualiteit

Ook actuele onderwerpen kunnen net wat extra’s geven als je ze op een leuke manier in je orderbevestiging verwerkt. Vlak voor Halloween kun je bijvoorbeeld een ‘enge’ bevestigingsmail sturen en begin januari is het leuk om de klant een gelukkig nieuwjaar te wensen! Of schrijf een bevestigingsmail in de vorm van een gedicht in de periode voor Sinterklaas:

Beste Jan,

We sprongen een gat in de lucht,
toen je bij ons een bestelling deed.
Onze Inpakpiet maakt nu zonder gezucht ,
jouw pakketje gereed

Controleer de gegevens goed
Voordat hij dit doet,.
Klopt er namelijk iets niet,
wordt het een flinke klus voor de Bezorgpiet.

3. Persoonlijkheid

Om een ‘band’ te krijgen met je klanten zodat ze je niet als een afstandelijk bedrijf zien, is het belangrijk om ze persoonlijk aan te spreken. Ook in de bestelbevesting die naar je klant wordt gestuurd kan dat! Het wordt al veel persoonlijker als je orderbevestiging informeler is dan normaal. Gebruik bijvoorbeeld je/jij in plaats van u (alleen als je doelgroep dit kan waarderen natuurlijk!). Maar ook als je klanten met ‘u’ wilt blijven aanspreken kun je op een informelere manier met ze communiceren, zoals in het voorbeeld hieronder.

Voorbeeld ludieke bestelbevestiging

Ook in dit voorbeeld blijkt dat de bevestiging flink opknapt van een persoonlijke touch en een leuk gevoel voor humor.

De bevestigingsmail aanpassen

Het is heel eenvoudig om de standaard bevestigingsmails aan te passen. Ga hiervoor naar het menu Instellingen > Webshop. In het tabblad E-mail vind je de teksten (templates) van alle berichten die door de shop worden verzonden, zoals de bestelbevestigingen en statuswijzigingen. Deze kun je stuk voor stuk geheel naar eigen smaak aanpassen.

 

< Terug naar blog

Lees ook:

Een AdWords-campagne importeren in Bing Ads

Heb je al een campagne in Google AdWords? Dan loont het om deze ook te importeren in Bing, de zoekmachine van Microsoft die een marktaandeel in handen heeft van… Lees meer >

Statistieken en extra functies met bedrijfsprofiel op Instagram

Voor veel bedrijven en ook webshops is Instagram steeds meer een onmisbaar sociaal medium aan het worden, omdat het een unieke en laagdrempelige manier is om in… Lees meer >

Dynamische zoekadvertenties maken in Google AdWords

Het opstellen en onderhouden van advertenties in Google AdWords kan een tijdrovende bezigheid zijn. Desondanks is het een onmisbaar element van de promotie van… Lees meer >

3 ingrediënten voor een originele bestelbevestigingsmail

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 450 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+