3 redenen om Google Search Console te gebruiken

Afgelopen mei veranderde Google de naam van Webmaster Tools in Search Console omdat, volgens Google, de tool niet alleen bedoeld was voor webmasters maar ook voor marketeers, SEO-specialisten, programmeurs, ondernemers etc. Deze tool geeft inzicht in de zichtbaarheid van je website in de organische zoekresultaten. Search Console kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan het optimaliseren van je webshop voor de zoekmachine van Google. Omdat vindbaarheid de sleutel is tot het succes van je webshop behandelen wij hieronder kort drie functies die onmisbaar zijn bij het verbeteren van de vindbaarheid van je webshop.

Zoekanalyse

In augustus werd er een zeer handige functie toegevoegd aan Search Console, namelijk Zoekanalyse. Met deze tool kun je heel eenvoudig informatie over de zichtbaarheid van je webshop in de organische zoekresultaten inzien en met elkaar vergelijken.  Zo kun je zien op welke woorden je webshop in een bepaalde periode werd getoond, hoe vaak deze resultaten werden aangeklikt, de zogenaamde click through rate (aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen, vaak afgekort tot CTR) en wat de gemiddelde positie in de organische zoekresultaten was. Daarbij kun je tevens filteren op verschillende pagina’s binnen je webshop, de gegevens  splitsen naar verschillende apparaten (mobiel of desktop) en kun je ook nog zien of de afbeeldingen in je shop goed worden gevonden.

Door deze gegevens aandachtig te bestuderen krijg je helder inzicht in de prestatie van je webshop in de organische zoekresultaten. Als bijvoorbeeld je shop bij een belangrijk zoekwoord heel vaak wordt vertoond maar heel weinig wordt aangeklikt (lage CTR) is wellicht het resultaat dat in Google wordt getoond niet relevant of aantrekkelijk genoeg. Je kunt nu zelf op dit woord zoeken en nagaan hoe jouw shop wordt getoond. Wellicht is de getoonde omschrijving niet goed. Dit kun je verbeteren door de Meta Tag Description aan te passen of de tekst op de pagina te optimaliseren. Tevens kan blijken dat een bepaalde pagina goed scoort op niet-relevante zoekwoorden. In dat geval zou je eens kritisch kunnen kijken naar de inhoud van die pagina’s. Wellicht is het mogelijk de teksten en afbeeldingen aan te passen zodat deze meer aansluiten bij de zoekwoorden waarop je wel gevonden wilt worden.

Links naar uw site

Onder ‘Links naar uw site’ in het menu van Search Console vind je een overzicht van alle links naar je site. Bij het bepalen van de positie van jouw webshop in de zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht speelt het aantal links een belangrijke rol. Een link naar je site wordt gezien als een stem. De site waarop de link is geplaatst stemt middels die link op jouw site en geeft daarmee aan dat deze relevant is voor een bepaald onderwerp. Simpel gezegd: hoe meer sites naar jouw shop linken, hoe relevanter deze wordt voor een bepaald zoekwoord en hoe hoger deze zal worden getoond in de zoekresultaten.

In het overzicht in Search Console kun je zien welke sites naar jouw shop linken, wat de nieuwste links zijn, op welke site de meeste links naar je shop staan en naar welke pagina’s het meest wordt gelinkt. Op grond hiervan kun  je een begin maken met het optimaliseren van je backlinkprofiel. Misschien blijkt uit de gegevens dat er heel weinig naar je shop wordt gelinkt. In dat geval is het raadzaam om meer links naar je shop te regelen. Het kan ook zijn dat er alleen naar de homepage wordt gelinkt. In dat geval is het slim om meer zogenaamde deeplinks (links naar dieperliggende pagina’s, zoals categorie- en productpagina’s) te regelen. Je kunt ook nagaan of de sites die naar je shop linken enige waarde hebben. Hoe relevant zijn deze sites voor jouw assortiment? Hoe relevanter hoe waardevoller. Staan er veel andere links op deze pagina’s? De waarde die een pagina aan een link kan meegeven wordt namelijk gedeeld door het aantal links op de pagina. Links op bijvoorbeeld startpagina’s en andere linkdumpsites (pagina’s gevuld met honderden links) zijn daarom vrij waardeloos.

Berichten en handmatige acties

Wanneer Google opvallende zaken opmerkt met betrekking tot jouw site ontvang je daarvan een melding in Search Console. Er is geen andere manier om dergelijke meldingen te ontvangen en dat gegeven is reden genoeg om je shop aan te melden bij Search Console. Een voorbeeld van een melding kan zijn dat er zogenaamde onnatuurlijke links naar je site zijn gevonden. Google vindt dat je niet mag betalen voor een zogenaamde follow-link naar je site. Een betaalde link moet altijd het attribuut ‘rel=nofollow’ krijgen. Daarmee geef je aan dat er voor deze link is betaald en dat er geen waarde aan gehecht moet worden voor de score in de organische zoekresultaten. Een voorbeeld van een onnatuurlijke link is een link zonder ‘rel=nofollow’ waarvan Google denkt dat je ervoor hebt betaald. Het kan natuurlijk zijn dat er per abuis dergelijke links naar je webshop zijn gelegd. Google meldt dit via Search Console en daarop kun je vervolgens via een handmatige actie afstand nemen van deze links en zo voorkomen dat deze links je posities in de zoekresultaten schaden.

Koppel Search Console met je webshop

Het moge duidelijk zijn: Google Search Console is een onmisbare tool voor iedere webwinkelier. De koppeling met je shop is reeds geïntegreerd. Je hoeft enkel een account aan te maken en een bepaalde code in je shop in te voeren. Hoe je dit precies doet wordt uitgelegd vanaf pagina 86 in de handleiding.

 

< Terug naar blog

Lees ook:

Een niche-markt ontdekken in 3 stappen

De juiste niche-markt vinden is misschien wel de sleutel tot een succesvolle webshop. Een webshop in een niche-markt onderscheidt zich met een specialistisch… Lees meer >

Is je webshop al klaar voor de herfst?

De zomer lijkt helaas al weer voorbij te zijn, dus we gaan ons opmaken voor het najaar. Dierendag, Halloween, Sint Maarten en op langere termijn Sinterklaas,… Lees meer >

3 redenen om Google Search Console te gebruiken

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 334 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+