3 tips voor een mooi ontwerp van je webshop

Dagelijks worden er nieuwe webwinkels geopend. In Nederland zijn er onderhand enkele tienduizenden webshops. Hoe ga jij ervoor zorgen dat jouw webshop opvalt tussen alle andere? Met een mooi, fris en pakkend ontwerp val je niet alleen op maar maak je meteen een goede indruk en is de kans groter dat bezoekers doorklikken om een bestelling te plaatsen. Met een regenachtig weekend voor de deur heb je alle tijd om jouw ontwerp eens kritisch onder de loep te nemen. Daarom geven wij drie tips voor een goed ontwerp.

Passende kleuren

Ieder ontwerp dient een bepaald doel en de kleuren spelen daar een belangrijke rol in. Hoewel het bekende Facebook-blauw gekozen is omdat Mark Zuckerberg rood en groen niet van elkaar kan onderscheiden, worden kleuren als het wit van Apple en het rood van Coca Cola zeer zorgvuldig gekozen. Kleuren zorgen voor een bepaalde emotie en deze worden op deze manier onlosmakelijk met een bepaald merk geassocieerd. Het is dus van belang dat je een kleur kiest die aansluit bij je wensen omtrent de uitstraling. Wil je bijvoorbeeld een duurzame en milieubewuste uitstraling dan kies je voor groene tinten, wil je meer een gedurfde en in your face-uitstraling dan zijn rode tinten passender. Voor een meer zakelijke uitstraling zijn juist koelere tinten als zachtblauw en grijs geschikt.

Als je een hoofdkleur hebt geselecteerd kun je daar vervolgens andere kleuren bij kiezen. Sommige kleuren passen beter bij elkaar dan andere. Wanneer je de verschillende kleuren niet goed op elkaar afstemt kan dit tot een onevenwichtig ontwerp leiden. Gelukkig is er een handige site die suggesties geeft voor bijpassende kleuren. 

Passende kleuren uitkiezen

Gebruik overigens niet te veel kleuren. Een goede regel is om te beginnen met drie basiskleuren en je daaraan te houden. Zo voorkom je dat het een bonte kermis wordt. Je kunt dan ook makkelijker de belangrijke onderdelen laten opvallen door deze een afwijkende kleur te geven.

Mooie afbeeldingen

De afbeeldingen in je webshop zijn zeer bepalend voor de uitstraling. Uiteraard is het voor de conversie van belang dat je mooie en professionele productfoto’s gebruikt. Voor de sfeer kun je natuurlijk ook andere afbeeldingen plaatsen, bijvoorbeeld in de carrousel. Let er daarbij op dat de afbeeldingen goed aansluiten bij de sfeer die je wilt uitstralen. Als je foto’s van personen gebruikt let er dan op dat ze vriendelijk kijken en in ieder geval glimlachen. Helaas mag je niet zomaar iedere afbeelding gebruiken aangezien foto’s auteursrechtelijk beschermd zijn. Voor het gebruik van een beschermde afbeelding in je webshop dien je toestemming te krijgen van de fotograaf. Gelukkig zijn er verschillende sites die gratis foto’s aanbieden die je voor ieder doeleinde, ook commercieel, mag gebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens op Unsplash. Daarop staan heel veel goede sfeerfoto’s in hoge resolutie die je gratis in je shop mag gebruiken.

Bonustip

Wil je zelf leuke afbeeldingen met tekst maken voor promotie op Facebook of Instagram? Kijk eens op Pablo van Buffer. Daar kun je heel makkelijk een afbeelding kiezen of uploaden en een eigen tekst erop plaatsen, zoals in onderstaand voorbeeld.

Pablo

Overzicht en witruimte

Witruimte zorg voor rust. Gebruik daarom voldoende marge tussen de verschillende elementen zoals teksten en afbeeldingen en kies een goede regelhoogte, meestal twee keer de fontgrootte, zodat de teksten goed leesbaar zijn. Zorg daarnaast voor eenheid, gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen van hetzelfde formaat en dezelfde verhouding (liggend of staand). Let er daarbij ook op dat verschillende onderdelen uitgelijnd zijn, zoals in onderstaand voorbeeld. Zo creëer je een rustige en overzichtelijke pagina.

Uitlijning elementen webshop

Je bekijkt de shop zelf natuurlijk heel erg vaak. Daardoor ben je zo gewend aan de inhoud dat je bijvoorbeeld niet meer ziet dat er eigenlijk te veel informatie op de pagina staat. Laat daarom anderen naar je site kijken en vraag hen naar hun indruk. Hebben ze de belangrijke zaken direct gezien of zagen ze deze over het hoofd? Op grond van hun bevindingen kan je het ontwerp verder verbeteren en optimaliseren.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

3 tips voor een mooi ontwerp van je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+