Menu

3 tips voor meer omzet via een verlaten winkelwagentjes-mail

Sinds de “Meest epische update ooit”, die vorige week werd gelanceerd, is het mogelijk om automatisch mensen te mailen die een bestelling zijn gestart maar deze niet hebben afgerond. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de conversie met maar liefst 20% kan stijgen wanneer deze berichten worden verstuurd. De verlaten winkelwagentjes-mail is daarmee een zeer belangrijke tool waarmee je heel eenvoudig de omzet in je shop kunt verhogen. Maak maximaal gebruik van deze feature aan de hand van onderstaande tips

Moment van versturen

De gouden regel voor het moment waarop je de verlaten winkelwagentjes-mail verstuurt is: binnen 24 uur. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat de potentiële klant al verder is gaan kijken of misschien zelfs al bij een andere shop heeft besteld. Tevens gebeuren veel aankopen in een opwelling of, zo je wilt, een moment van verstandverbijstering. Met het verstrijken van de tijd zakt de bevlieging, komt de klant bij zinnen en verliest interesse in de producten. Je kunt de mail ook best binnen een uur versturen. De meeste zullen niet direct worden geopend of voltooid maar het bericht staat als een sterke reminder in de inbox en de klant kan de bestelling afronden op een moment dat hem of haar het beste uitkomt.

Wees duidelijk, vriendelijk en betrouwbaar

Met het ontvangen van de mail is de bestelling natuurlijk nog niet voltooid. De klant dient op de link in het bericht te klikken en vervolgens de bestelling af te ronden. Leg dit proces duidelijk en vriendelijk uit, vermeld de verzendkosten en betaalmogelijkheden en vraag of je de klant eventueel kunt helpen bij het bestellen. Bied je gratis verzending vanaf een bepaald bedrag? Heb jij een vriendelijk retourbeleid? Heb jij veel positieve reviews? Dit zijn goede eigenschappen van je shop, zogenaamde unique selling points (usp's) en stuk voor stuk sterke argumenten waarmee je de klant kunt overtuigen de bestelling alsnog af te ronden.

Bied eventueel extra korting

Je zou nog een stapje verder kunnen gaan en de klant een korting of gratis verzending kunnen aanbieden als ze de bestelling alsnog afronden. Daartoe kun je een standaard kortingscode vermelden in het bericht. Houd er wel rekening mee dat mensen dit snel doorhebben en vervolgens alleen nog via deze weg gaan bestellen. Voor je het weet verlopen al je bestellingen via de verlaten winkelmandjes-mail en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom is het raadzaam deze tactiek spaarzaam in te zetten. Je zou natuurlijk ook in plaats van een  kortingscode je lopende acties in het bericht kunnen vermelden.

Je vindt de instellingen voor de verlaten winkelwagentjes-mail onder Instellingen (onderaan het hoofdmenu) > Webshop en dan in het tabblad ‘Bestellingen’. Vanaf deze locatie kun je doorklikken naar de mail-template. Deze vind je ook onder Instellingen > Webshop en dan in het tabblad ‘E-mail’.

 


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews