4 belangrijke tips voor het behouden van klanten

Volgens de kenners is het aantrekken van nieuwe klanten aanzienlijk duurder dan het behouden van bestaande klanten. Zorg daarom ook voor een goede band met je klanten, met deze belangrijke 4 tips!

1. Reageer proactief op klachten

Een negatieve review of een klacht wil niet zeggen dat er een klant verloren is gegaan, integendeel! Als je het op een goede manier aanpakt kun je ervoor zorgen dat zelfs klanten met een slechte ervaring later alsnog bij jouw webshop gaan bestellen. Hoe je dat doet? Door proactief te zijn en te reageren op minder positieve feedback. Hieronder zie je hoe Coolblue dat doet:

2. Interactie met volgers

Wordt je webshop genoemd op Facebook of ‘gementioned’ op Twitter? Laat dan weten dat je het waardeert door een post te liken, retweeten of delen. In het voorbeeld hieronder zie je hoe 123inkt.nl dat goed aanpakt door complimenten van klanten over de webshop te retweeten. Volgers voelen zich vervolgens betrokken bij je webshop en merken dat je ze ziet staan. Bovendien laat je meteen potentiële klanten zien dat anderen tevreden over je zijn!

3. Bied persoonlijk advies aan

Naast het toepassen van upselling en cross-selling, kun je ook mensen contact met je laten opnemen voor persoonlijk advies. Verkoop je bijvoorbeeld oorbellen? Laat mensen dan foto’s van hun gezicht opsturen (per mail of zelfs via WhatsApp) zodat jij ze een suggestie kan doen voor een paar oorbellen dat bij hun gezicht past. Naast dat je een band met je klanten creëert, laat het ook zien dat je deskundig bent. 

4. Geef beloningen

Beloon kersverse of bestaande klanten met kortingscodes, speciale aanbiedingen of cadeautjes bij een tweede bestelling. Tip! Stop bij de eerste bestelling van een bepaalde klant een handgeschreven kaartje met daarop een boodschap als deze:

“Beste Justin, 

Heel erg bedankt voor je eerste bestelling in onze webshop. 
We zien je graag een volgende keer weer terug :-)

Veel plezier met je aankoop!”

< Terug naar blog

Lees ook:

5 soorten foto’s die je moet vermijden in je webshop

Eerder schreven we al hoe je zorgeloos foto’s gebruikt in je webshop en waar je deze kunt vinden. Maar er zijn ook bepaalde afbeeldingen die je vooral niét… Lees meer >

Update juni 2017 - Verkoop via Bol + uitbreidingenmodule!

Verkopen doe je niet alleen! Achter iedere succesvolle webshop staat een team van verkoopkanalen, advertentieplatformen en handige koppelingen. De… Lees meer >

Het koopgedrag van de 4 meest recente generaties

Verschillende door experts gedefinieerde generaties hebben elk hun eigen koopgewoonten. Van babyboomers tot de nieuwste generatie Z, het is belangrijk om te… Lees meer >

4 belangrijke tips voor het behouden van klanten

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 431 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+