4 tips om het gemiddelde orderbedrag te verhogen

Het is alweer bijna kerst. Na Sinterklaas de beste tijd van het jaar voor alle (web)winkeliers. We gaven al tips om in december meer omzet te draaien. Er zijn echter ook verschillende eenvoudige trucjes om het gemiddelde orderbedrag te verhogen. Met deze verkooptechnieken verleid je klanten om een subtiele manier om meer te besteden in je webshop. Nu is een goed moment om deze toe te passen.

1. Gratis verzending vanaf € …

Gratis verzendingHet is een beproefde methode: bied gratis verzending vanaf een bepaald bedrag en het gemiddelde orderbedrag zal stijgen. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je de kosten voor de verzending uit de marge zal moeten betalen. Als je dit nu nog niet aanbiedt moet je eerst nagaan of je de prijzen moet verhogen om de extra kosten te kunnen dragen. Tevens moet je vaststellen vanaf welk bedrag je gratis verzending kunt aanbieden. Hiermee kun je natuurlijk experimenteren. Kies een bedrag en laat dit minimaal een maand staan. Een maand later verhoog of verlaag je het bedrag. Zo ga je na wat het optimale bedrag is. Tevens kun je op deze manier goed in de gaten houden of je uitkomt qua kosten.

2. Staffelkorting

Het verzenden van een enkel artikel is vaak duurder dan een aantal stuks van hetzelfde artikel. Je betaalt natuurlijk maar één keer verzendkosten en de artikelen passen doorgaans tezamen in een doosje. Je zou daarom de aankoop van grotere aantallen van een bepaald product kunnen stimuleren door staffelkorting aan te bieden. Een staffelkorting betekent dat de stuksprijs lager wordt wanneer de klant meerdere exemplaren van hetzelfde artikel bestelt, bijhvoorbeeld: 1 stuks voor € 12,50, 4 stuks voor € 40,00 Op deze manier zal de klant snel in de verleiding komen om meer exemplaren te bestellen.

3. Cross-selling en upselling

UpsellingBij cross-selling bied je een gerelateerd artikel aan, bijvoorbeeld een hoesje bij een telefoon of bijpassende schoenen bij een jurkje. Je kunt in de shop heel makkelijk cross-selling inzetten via de gerelateerde producten, kijk op pagina 35 in de handleiding hoe je dit doet. Bij upselling adviseer je een gelijksoortig maar hoogwaardiger (en duurder) product bij een bepaald artikel.

Met deze twee technieken verleid je de klant tot het aanschaffen van accessoires of van een duurder product. Zo verhoog je op een slimme manier het gemiddelde orderbedrag. We hebben al een keer heel artikel aan deze verkooptechnieken besteed, lees het hele artikel.

4. Bundelen

Deze truc ligt in de lijn van cross-selling maar gaat iets verder. In plaats van een accessoire aan te raden kun je zelf bundeltjes maken van een artikel plus accessoires. Als je daarbij een korting op de totaalprijs geeft (de bundel is goedkoper dan de artikelen apart) dan zal de klant geneigd zijn te kiezen voor de bundel. De bundels voeg je als apart artikel toe en deze prijs je aan de in omschrijving van de individuele artikelen.

< Terug naar blog

Lees ook:

4 tips om het gemiddelde orderbedrag te verhogen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 450 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+