5 belangrijke functies in Google Search Console

Maak je al gebruik van Search Console voor je webshop? Het is een onderdeel van Google dat je helpt bij het op orde houden van je website én SEO. We selecteerden de 5 belangrijkste functies van Google Search Console voor jouw webwinkel!

1. Sitemap

Een sitemap zorgt ervoor dat Google een overzicht krijgt van de pagina’s, links en metadata op je website. Een soort inhoudsopgave van je webshop eigenlijk! Normaal gesproken worden de pagina’s op een website geïndexeerd op basis van links van externe websites. Maar als je website net nieuw is en/of er nog weinig externe links zijn, kun je Google een handje helpen door een sitemap te uploaden. Om jouw sitemap in te dienen bij Google ga je naar Crawlen > Sitemaps > Sitemap toevoegen/testen en vul je service/html/SEO/sitemap.xml in achter je domeinnaam.

2. HTML-verbeteringen

Als er bepaalde meta tags te lang of kort zijn, krijg je dat in Search Console te zien. Zo kun je dit eventueel aanpassen totdat alle ‘fouten’ zijn opgelost. Ook problemen met titels (dubbele titels, te kort of te lang) van pagina’s zie je hier verschijnen.

3. Linkbuilding

Je kunt in Search Console verschillende pagina’s bekijken met uitgebreide informatie over links. Onder Zoekverkeer > Links naar uw site kun je bijvoorbeeld een overzicht zien van de websites waarop een link naar jouw webshop staat. Belangrijk om in de gaten te houden voor je linkbuilding! Onder Interne links zie je op welke pagina’s in jouw webshop er naar een andere wordt verwezen. 

4. Zoekanalyse

Ook is het mogelijk in Search Console om een grafiek raadplegen met de gemiddelde positie in Google op de belangrijkste zoekwoorden van je webshop. Daaronder zie je bovendien een lijst van de betreffende zoekwoorden waarop je webshop te vinden is én hoeveel mensen na het zoeken op een van de woorden op je website klikken. Een belangrijke statistiek is de Click-Through-Rate (CTR), die de verhouding laat zien tussen het aantal vertoningen en kliks op je website. 

5. Crawlfouten

Soms gaat er iets mis tijdens het crawlen (verkennen) van een pagina. Bijvoorbeeld als je een pagina hebt verwijderd of verplaatst. Google Search Console spoort dit soort pagina’s op en houdt je daarvan op de hoogte. Hou dus regelmatig deze functie in de gaten, zodat je tijdig pagina’s kunt verwijzen. 

Extra tip: zet e-mailmeldingen aan om automatisch door Google op de hoogte te worden gebracht als er problemen zijn of er iets moet worden aangepast. Je kunt dit doen onder Instellingen > Voorkeuren voor Search Console > E-mailmeldingen inschakelen.
< Terug naar blog

Lees ook:

5 soorten foto’s die je moet vermijden in je webshop

Eerder schreven we al hoe je zorgeloos foto’s gebruikt in je webshop en waar je deze kunt vinden. Maar er zijn ook bepaalde afbeeldingen die je vooral niét… Lees meer >

Update juni 2017 - Verkoop via Bol + uitbreidingenmodule!

Verkopen doe je niet alleen! Achter iedere succesvolle webshop staat een team van verkoopkanalen, advertentieplatformen en handige koppelingen. De… Lees meer >

Het koopgedrag van de 4 meest recente generaties

Verschillende door experts gedefinieerde generaties hebben elk hun eigen koopgewoonten. Van babyboomers tot de nieuwste generatie Z, het is belangrijk om te… Lees meer >

5 belangrijke functies in Google Search Console

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 431 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+