5 gouden regels om ‘viral’ te gaan op social media

Misschien heb je je wel eens afgevraagd: “Waarom worden sommige berichten zóveel geliket en de mijne niet?”. Dat een bericht wordt opgepikt en de hele wereld overgaat is vaak meer mazzel dan wijsheid. Sterker nog, zorgvuldig geplande campagnes die ernaar streven op deze manier opgepikt te worden willen nog wel eens jammerlijk sneuvelen. Je kunt echter wel de kans erop vergroten door je aan de 5 gouden regels van viral marketing te houden.

Viral gaan betekent dat een bepaalde uiting zich razendsnel, net als een virus, verspreidt over het internet. Een bedrijf plaatst een grappig bericht op Facebook, Jan deelt deze op zijn tijdlijn, Klaas ziet dit en klikt proestend van het lachen ook op de Deel-knop en voor je het weet heeft heel Nederland het erover. Met deze 5 tips kun jij met jouw webshop misschien wel hetzelfde bereiken!

1. Wees actueel

Veel actuele gebeurtenissen kun je waarschijnlijk moeiteloos met jouw webshop linken. Nu de herfst eraan komt en je misschien een nieuwe herfstcollectie wil promoten in je kleding webshop, is het een goed idee om hierop in te haken. Maar ook gebeurtenissen als Moederdag, Koningsdag, Halloween of zelfs de troonrede op Prinsjesdag kunnen geschikt zijn. Zo lang je er maar snel bij bent en ook met de volgende punten rekening houdt! 

Hema Koningsdag-campagne

2. Roep een emotie op

De beste posts zijn posts die mensen een bepaald gevoel geven. Of je mensen nou laat lachen of juist een ontroerend verhaal vertelt, als er emotie in je bericht zit maakt het indruk op mensen en wordt het gedeeld. Een goed voorbeeld is de video van een ontgroening die op internet opdook en vervolgens door Bol.com werd gebruikt in een Facebook-advertentie. De reacties op het filmpje waren overwegend boos, maar er werd wel over gesproken! Later bleek het een reclamestunt van Bol.com te zijn om tweedehands studieboeken te promoten. 

Bol - Campagne tweedehands studieboeken

3. Timing!

Je wil natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken met je post, zodat deze door hen weer gedeeld wordt en nóg meer mensen aanspreekt. Zorg er daarom voor dat je op een tactisch tijdstip het bericht plaatst, bij voorkeur vlak vóór het moment dat jouw volgers online zijn. Waarom? Omdat jouw concurrenten waarschijnlijk dezelfde soort doelgroep hebben en juist wél op de piekuren een bericht plaatsen. Door vlak daarvoor te posten wordt jouw bericht eerder gezien. Je kunt zien wanneer jouw fans voornamelijk online zijn door op je Facebookpagina op het tabblad Statistieken en vervolgens Berichten te klikken. 

Facebook statistieken

4. Een plaatje zegt meer...

Afbeeldingen en video’s leveren meer interactie op omdat ze beter opvallen op de tijdlijn van mensen. De kans dat een post zonder afbeelding of video viral zal gaan is erg klein! Wel kun je natuurlijk met een korte tekst je foto of video ondersteunen. Voor een video is het belangrijk om deze rechtstreeks naar Facebook te uploaden en dus niet door middel van een YouTube-link. Op die manier zal deze vaker bekeken worden volgens onder andere dit onderzoekje.

Radler - Olympische Spelen-campagne

5. Blijf relevant voor je doelgroep

Ook al gaan sommige posts van bedrijven de hele wereld over, niet altijd hebben ze ook iets te maken met wat ze verkopen. Zorg dat je post relevant blijft voor wat je als webshop wil bereiken en probeer hiermee ook je doelgroep aan te spreken. Viral is ook niet alles. Liever 75 ‘likes’ van mensen die geïnteresseerd zijn in je product dan 1000 waarvan er maar 10 in jouw doelgroep vallen! Uiteindelijk wil je natuurlijk dat mensen bestellingen op je webshop plaatsen en dat wordt lastig als de meerderheid je post wel leuk vindt, maar niets met je product heeft.

Welkoop - Eurovisie-campagne

< Terug naar blog

Lees ook:

Wat maakt een webshop succesvol?

Het runnen van een webshop is iedere dag weer een uitdaging. Er zijn talloze zaken waarmee je rekening moet houden en of je ervan kunt rondkomen is afhankelijk… Lees meer >

Nieuwe Europese btw-regeling voor webwinkels

Verkoop je met je webshop in het buitenland of ben je van plan om dat in de toekomst te gaan doen? Dan zijn er een aantal dingen op het gebied van btw waar je… Lees meer >

Langere beschrijvingen in zoekresultaten Google

Heel misschien is het je al opgevallen na het invullen van een zoekopdracht in Google: de beschrijvingen die je onder de titels van een pagina vindt, zijn in… Lees meer >

5 gouden regels om ‘viral’ te gaan op social media

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 477 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+