5 handige functies in Google Analytics

Wanneer je Google Analytics hebt gekoppeld met je webshop en je voor het eerst in het dashboard gaat kijken, zal je zien dat de mogelijkheden in het programma eindeloos zijn. Welke functies zijn er relevant voor jouw webwinkel? We selecteerden er 5!

1. Site Search

Het analyseren van zoekopdrachten in je webshop lichtten we in een eerder artikel al toe en is een functie die erg nuttig is als je de zoekfunctie op je website hebt ingeschakeld. Je kan op deze manier precies zien waarop wordt gezocht, wat je onder andere een beeld geeft van producten die mensen wellicht op je website missen. Na het inschakelen van Site Search kun je de ingevulde zoekopdrachten vinden onder Gedrag > Zoekopdrachten op site > Overzicht.

(klik op de afbeelding voor een grotere variant)

2. Gedragsstroom

Een erg interessante functie in Google Analytics is de mogelijkheid om de zogeheten gedragsstroom van bezoekers bij te houden. Je ziet hiermee precies hoeveel bezoekers welke stappen volgen vanaf het moment dat ze op de bestemmingspagina terecht komen. Handig, omdat je daarmee te weten komt welke pagina’s zorgen voor een hoog ‘uitstappercentage’ (hoe veel mensen je webshop verlaten) zodat je deze kan verbeteren. Om de gedragsstromen te raadplegen ga je naar Gedrag > Gedragsstroom.

(klik op de afbeelding voor een grotere variant)

3. Locatie

Dat het leren kennen van je doelgroep noodzakelijk is als je een succesvolle webshop wil runnen, weet je vast al wel. Een functie die daarbij helpt is ‘Locatie’, die je kunt vinden op Doelgroep > Geo > Locatie. Allereerst zie je hier uit welke landen je bezoekers komen, maar je kunt nog verder specificeren op regio (provincie) en plaats. Met deze gegevens kun je bijvoorbeeld heel gericht gaan adverteren op Facebook en Google AdWords.

(klik op de afbeelding voor een grotere variant)

4. Kanalen

Als je webshop (veel) bezoekers trekt is het goed om te analyseren waar deze bezoekers vandaan komen, zodat je weet welke kanalen succesvol zijn en waar nog verbetering in zit. Als je bijvoorbeeld ziet dat er maar weinig bezoekers via ‘Paid Search’ (advertenties in bijv. AdWords) op je webshop terecht komen, weet je dat het zaak is om je campagnes in AdWords aan te passen en te verbeteren. Je vindt de functie onder Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen.

(klik op de afbeelding voor een grotere variant)

5. Gebruikers-verkenner

Een functie die maar weinig wordt gebruikt, maar wel heel handig is, heet Gebruikers-verkenner. Je ziet hier een lijst van alle bezoekers van je webshop, waar Analytics een profiel van heeft gemaakt. In de gebruikers-verkenner zie je in één overzicht de personen die het vaakst je webshop hebben bezocht. Voor ieder individueel profiel is bovendien meer informatie beschikbaar over de pagina’s die zijn bezocht, hoe veel tijd daarop is doorgebracht en welke acties de bezoeker heeft uitgevoerd.

(klik op de afbeelding voor een grotere variant)

< Terug naar blog

Lees ook:

5 redenen waarom je webshop weinig bezoekers trekt

Als je een webshop hebt is het natuurlijk de bedoeling dat mensen deze ook bezoeken. Want bezoekers worden klanten en als je klanten hebt maak je omzet. Het… Lees meer >

5 tips voor een voorjaarsschoonmaak in je webshop

Fluitende vogels, stijgende temperaturen en terrasjes die langzaam weer volstromen: de lente komt eraan! Met uitstek is dit het seizoen om de bezem door je… Lees meer >

De impact van Google RankBrain op je webshop

Wist je dat Google steeds meer zelfstandig kan nadenken? Het klinkt misschien eng, maar het is onschuldiger dan je denkt. Met Google RankBrain is er een nieuw… Lees meer >

5 handige functies in Google Analytics

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 515 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+
Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.