Menu

5 psychologische triggers waarmee je meer bestellingen krijgt

De consument is een complex wezen. Maar wanneer je bij hem of haar de juiste snaren weet te raken, kun je de bestellingen in je webwinkel drastisch verhogen! We zochten uit voor welke 5 psychologische ‘spelletjes’ online shoppers gevoelig zijn, zodat je deze met jouw shop kunt toepassen!

1. Schaarste

Als er van een bepaald product maar een klein aantal te bestellen is, doet het brein iets geks met ons. We willen het product zo snel mogelijk hebben! Kijk maar naar de mateloos populaire Nintendo Classic Mini, die vanwege het lage aantal geproduceerde spelcomputers continu overal uitverkocht was. Door bij producten met een lage voorraadstand een melding te zetten als “Wees er snel bij, er is nog maar een klein aantal beschikbaar!”, zorg je ervoor dat de twijfelende bezoeker sneller het artikel zal bestellen.

2. 'Verliesaversie'

Iedereen heeft een hekel aan het (onnodig) verliezen van geld. Een bekend voorbeeld van het opwekken van deze ‘verliesaversie’ is: “Niet tevreden, geld terug”. Hiermee laten bedrijven hun klanten denken aan het kwijtraken van hun geld als het product niet goed is, maar draaien deze emotie direct om naar de geruststelling dat ze hun geld dan terugkrijgen. Zorg dus dat je een flexibel retourbeleid hanteert en deze op je website toelicht!

3. Maatschappelijk bewustzijn

Consumenten geven steeds meer om zaken als het milieu, mensenrechten en misstanden in de wereld. Dit heeft indirect invloed op hun online koopgedrag. Ze zullen eerder kijken naar webshops die een percentage van hun inkomsten aan een goed doel schenken, duurzame verpakking gebruiken of alleen ‘eerlijke’ producten verkopen. Zorg er daarom indien mogelijk voor dat je een duurzame webshop wordt met deze tips.

4. Sociale invloed

Mensen houden van dingen die anderen ook leuk vinden en willen het vervolgens zelf ook. In de sociale psychologie wordt dit fenomeen conformisme genoemd. Hoe je dit gedrag triggert? Door bestaande (positieve) reviews op je website zichtbaar te maken, testimonials op je Over ons-pagina te plaatsen of door zelfs een van je klanten te interviewen over jouw webshop!

5. ‘Wederkerigheid’

Wanneer iemand een cadeautje krijgt, ontstaat een psychologisch effect dat diegene de behoefte heeft om iets terug te geven. In de wereld van webshops komt dat erop neer dat wanneer klanten een geschenk krijgen, ze eerder zijn geneigd om later nóg een keer bij die webshop iets te bestellen. Geef dus bijvoorbeeld een klein presentje of een kortingscode wanneer iemand iets bij je koopt, en je maakt binnen mum van tijd fans van je klanten.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews