5 psychologische triggers waarmee je meer bestellingen krijgt

De consument is een complex wezen. Maar wanneer je bij hem of haar de juiste snaren weet te raken, kun je de bestellingen in je webwinkel drastisch verhogen! We zochten uit voor welke 5 psychologische ‘spelletjes’ online shoppers gevoelig zijn, zodat je deze met jouw shop kunt toepassen!

1. Schaarste

Als er van een bepaald product maar een klein aantal te bestellen is, doet het brein iets geks met ons. We willen het product zo snel mogelijk hebben! Kijk maar naar de mateloos populaire Nintendo Classic Mini, die vanwege het lage aantal geproduceerde spelcomputers continu overal uitverkocht was. Door bij producten met een lage voorraadstand een melding te zetten als “Wees er snel bij, er is nog maar een klein aantal beschikbaar!”, zorg je ervoor dat de twijfelende bezoeker sneller het artikel zal bestellen.

2. 'Verliesaversie'

Iedereen heeft een hekel aan het (onnodig) verliezen van geld. Een bekend voorbeeld van het opwekken van deze ‘verliesaversie’ is: “Niet tevreden, geld terug”. Hiermee laten bedrijven hun klanten denken aan het kwijtraken van hun geld als het product niet goed is, maar draaien deze emotie direct om naar de geruststelling dat ze hun geld dan terugkrijgen. Zorg dus dat je een flexibel retourbeleid hanteert en deze op je website toelicht!

3. Maatschappelijk bewustzijn

Consumenten geven steeds meer om zaken als het milieu, mensenrechten en misstanden in de wereld. Dit heeft indirect invloed op hun online koopgedrag. Ze zullen eerder kijken naar webshops die een percentage van hun inkomsten aan een goed doel schenken, duurzame verpakking gebruiken of alleen ‘eerlijke’ producten verkopen. Zorg er daarom indien mogelijk voor dat je een duurzame webshop wordt met deze tips.

4. Sociale invloed

Mensen houden van dingen die anderen ook leuk vinden en willen het vervolgens zelf ook. In de sociale psychologie wordt dit fenomeen conformisme genoemd. Hoe je dit gedrag triggert? Door bestaande (positieve) reviews op je website zichtbaar te maken, testimonials op je Over ons-pagina te plaatsen of door zelfs een van je klanten te interviewen over jouw webshop!

5. ‘Wederkerigheid’

Wanneer iemand een cadeautje krijgt, ontstaat een psychologisch effect dat diegene de behoefte heeft om iets terug te geven. In de wereld van webshops komt dat erop neer dat wanneer klanten een geschenk krijgen, ze eerder zijn geneigd om later nóg een keer bij die webshop iets te bestellen. Geef dus bijvoorbeeld een klein presentje of een kortingscode wanneer iemand iets bij je koopt, en je maakt binnen mum van tijd fans van je klanten.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 nuttige tabbladen voor je Facebookpagina

Een goede uitstraling op Facebook is een van de vele factoren die het succes van je webshop bepalen. Wist je dat je tabbladen met apps kunt toevoegen aan je… Lees meer >

Dit betekent het nieuwe regeerakkoord voor je webwinkel

Na meer dan 200 dagen onderhandelen tussen verschillende politieke partijen, is er dan eindelijk een regeerakkoord. Een nieuw regeerakkoord betekent ook nieuwe… Lees meer >

5 handige functies voor je Facebook-pagina

Met een eigen pagina op Facebook zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar soms zijn de meest handige functies behoorlijk verborgen. Gelukkig hebben wij ze voor je… Lees meer >

5 psychologische triggers waarmee je meer bestellingen krijgt

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 460 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+