5 redenen om een blog te onderhouden

Ben je al een tijdje bezig met je eigen webshop, of heb je pas net de stoute schoenen aangetrokken? In beide gevallen is het onderhouden van een blog misschien iets waar je nog niet aan had gedacht. Ook al kan het bedenken en schrijven van artikelen voor je website een tijdrovend proces zijn, wanneer je succes wil met je webshop kun je hier eigenlijk niet omheen. Nog niet overtuigd? Lees dan eens deze vijf redenen waarom je een blog zou moeten onderhouden.

1. Je kunt bezoekers informeren

Een blog is met uitstek de plek waar bezoekers van je website terecht kunnen voor meer informatie. Zo kun je bijvoorbeeld tips geven over manieren waarop je producten kunnen worden gebruikt. Heb je bijvoorbeeld een kledingwebshop? Belicht dan een aantal outfits met kledingstukken uit je webshop als inspiratie voor klanten. Uiteraard plaats je hierbij links naar de betreffende producten. Een blog geeft je ook de mogelijkheid om je flink te buiten te gaan met foto’s, filmpjes en andere visuele ondersteuning.

2. Blogs zijn goed voor interne linkbuilding

Blogartikelen lenen zich uitstekend voor het plaatsen van links naar andere pagina’s in je website. Interne linkbuilding wordt vaak onderschat. Door een link te plaatsen naar een andere pagina op je webshop weet Google dat dit blijkbaar een belangrijke pagina is. Zo is de kans aanwezig dat de pagina hoger rankt op Google en dat je website sowieso beter wordt gecrawld.

Tip: vermijd het linken naar je homepagina of contactpagina en link naar pagina’s die dieper in de structuur van je website liggen. Ook is het verstandig om niet te overdrijven met aantal links, maar deze alleen te plaatsen als het relevant is.

3. Google houdt van blogartikelen

Het verwerken van zoekwoorden in artikelen helpt een hogere positie in Google te realiseren. Focus je echter niet op het verwerken van zoveel mogelijk keywords in de tekst, maar schrijf gewoon een leuk artikel waar 2 á 3 belangrijke woorden op natuurlijke wijze in zitten verweven. Google heeft het namelijk door als je aan keyword stuffing doet, iets wat ervoor kan zorgen dat je webshop flink zakt in de zoekmachine. Lees meer over het schrijven van een goede SEO-tekst.

4. Met een blog kun je jezelf verkopen

Een blog is het perfecte kanaal om winacties, kortingen, aanbiedingen of recent toegevoegde producten uit te lichten. De link kun je vervolgens delen op alle sociale media waarop je actief bent. Wanneer je artikel aanslaat is het ook nog eens goed voor de zichtbaarheid van je webshop, zeker wanneer je instelt dat bezoekers een artikel kunnen delen op social media. Hiervoor moet je wel in je dashboard naar Instellingen > Webshop > Social media gaan en Toon knoppen op iedere pagina (sidebar) aan zetten.

5. Een blog maakt je webshop ‘menselijk’

Een blog onderhouden geeft je de mogelijkheid een band met bezoekers en klanten te creëren, door bijvoorbeeld in een artikel een kijkje achter de schermen van je webshop te geven. Ook kan het leuk zijn om je klanten erbij te betrekken. Dit kun je doen door tevreden klanten te interviewen over hun ervaring met je webshop. Of laat klanten hun zelf samengestelde outfit showen of vertellen waarom ze een bepaald artikel hebben gekocht en wat ze ermee hebben gedaan. Op deze manier toon je interesse en betrokkenheid bij je doelgroep en dat wordt altijd zeer gewaardeerd! 

< Terug naar blog

Lees ook:

5 nuttige tabbladen voor je Facebookpagina

Een goede uitstraling op Facebook is een van de vele factoren die het succes van je webshop bepalen. Wist je dat je tabbladen met apps kunt toevoegen aan je… Lees meer >

Dit betekent het nieuwe regeerakkoord voor je webwinkel

Na meer dan 200 dagen onderhandelen tussen verschillende politieke partijen, is er dan eindelijk een regeerakkoord. Een nieuw regeerakkoord betekent ook nieuwe… Lees meer >

5 handige functies voor je Facebook-pagina

Met een eigen pagina op Facebook zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar soms zijn de meest handige functies behoorlijk verborgen. Gelukkig hebben wij ze voor je… Lees meer >

5 redenen om een blog te onderhouden

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 460 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+