5 redenen waarom je webshop weinig bezoekers trekt

Als je een webshop hebt is het natuurlijk de bedoeling dat mensen deze ook bezoeken. Want bezoekers worden klanten en als je klanten hebt maak je omzet. Het krijgen van bezoekers kan echter – zeker als je winkel nog in de kinderschoenen staat – een uitdaging zijn. In dit artikel lees je 5 redenen waarom je webshop weinig bezoekers heeft en geven we je tips om het tij te keren!

1. Je besteedt te weinig aandacht aan SEO

Zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als SEO, is de heilige graal van vrijwel alle websites – dus ook van webshops. De meest voorkomende reden voor een matige hoeveelheid verkeer via Google is simpelweg een te lage positie in de zoekresultaten. En dus is dat het allereerste wat je zal moeten aanpakken. Lees al onze artikelen over SEO, pas de tips toe en wacht geduldig af tot je webshop gestaag omhoog klimt. Besteed je al aandacht aan SEO, maar boek je geen resultaat vanwege een overvloed aan concurrentie? Dan kan het focussen op long tail zoekwoorden uitkomst bieden.

2. Je titels en meta descriptions prikkelen niet genoeg

In het dashboard van je webshop kun je voor iedere pagina en blogpost een titel en Meta Tag Description instellen. Deze worden vervolgens ook op die manier als 'snippet' getoond in de zoekresultaten van Google. Belangrijk dus dat deze metadata genoeg prikkelen voor mensen om op de link te klikken. Verwerk bijvoorbeeld in zowel de titel als de Meta Tag Description het belangrijkste zoekwoord van de pagina, omdat deze wordt dikgedrukt in de zoekresultaten. Daarnaast is het slim om je description te eindigen met een Call to Action, zoals ‘Lees het hier’ of ‘Bestel hem hier’.

3. Je promoot te weinig

We snappen dat het ideaal zou zijn als je webshop vanzelf bezoekers zou krijgen, door bijvoorbeeld een goede positie in Google of door mond-tot-mondreclame. Dat is op termijn zeker mogelijk, maar in de beginfase van je shop zul je deze zelf op verschillende manieren actief moeten promoten. Bijvoorbeeld door op diverse social media winacties te houden, te adverteren in AdWords, door je webshop offline te promoten of met het regelmatig versturen van een nieuwsbrief.

4. Je blogt niet (of te weinig)

Het schrijven van blogartikelen is een uitstekende manier om bezoekers te verwelkomen die normaal niet snel in je webshop terecht zouden zijn gekomen. Met een blog heb je de mogelijkheid om zoekwoorden te gebruiken die je op andere pagina’s niet zo makkelijk kunt verwerken. Denk bijvoorbeeld aan een tijdsgebonden artikel, zoals een lijstje met jouw beste producten voor de zomer. Ook worden goede blogs vaak gedeeld op social media, wat weer extra verkeer oplevert van mensen die nog niet eerder van je webshop hebben gehoord.

5. Bezoekers komen niet terug

Een andere mogelijke verklaring voor minder verkeer naar je webshop kan zijn dat mensen na hun eerste bezoek niet meer terugkeren. Dat kan het gevolg zijn van allerlei uiteenlopende redenen. Het kan bijvoorbeeld komen doordat je jouw retourbeleid of verzendkosten niet duidelijk vermeld, je productfoto’s van lage kwaliteit zijn, de prijzen in je webshop te hoog zijn of zelfs doordat je verkeerde kleuren gebruikt. Kijk daarom kritisch naar je website, laat eventueel anderen ernaar kijken en vraag om feedback. Ook in Google Analytics kun je veel wijzer worden over wanneer en waarom bezoekers afhaken.

< Terug naar blog

Lees ook:

Breng structuur in je webshop

Een veelal onderschat onderdeel van het runnen van een webwinkel, is het zorgen voor een goede structuur van de website waarop deze draait. Dit is namelijk niet… Lees meer >

De verzendkosten van je webshop bepalen

Het kan als kleine webwinkel om veel redenen lastig zijn om te concurreren met grote spelers als Coolblue, bol.com en Wehkamp. Zeker aangezien deze partijen… Lees meer >

5 redenen waarom je webshop weinig bezoekers trekt

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 520 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer. ff

f t in g+
Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.