5 stappen om de zaken weer op orde krijgen na je vakantie

Helaas, het is voorbij. Na twee weken op een camping in Zuid-Frankrijk of aan de Spaanse kust is het weer tijd om af te reizen naar Nederland en het dagelijkse leven te leiden. Als je webshop tijdens je vakantie even heeft stil gelegen, is het noodzakelijk om alles zo snel mogelijk weer op de rit te krijgen. Als je deze 5 stappen volgt ben je in een mum van tijd weer up and running!

1. Bestellingen verwerken

Als je de verzending van bestellingen in je webshop tijdens de vakantie tijdelijk ‘on hold’ hebt gezet (uiteraard met een popupmelding in je webshop om bezoekers daarvan op de hoogte te stellen), bestaat de kans dat je bij terugkomst veel orders moet verwerken. Maak een checklist van alle bestellingen, uiteraard gesorteerd op de datum waarop deze zijn geplaatst. Om wat ademruimte voor jezelf te creëren is het slim om de levertijd van je producten 1 week langer te maken dan je daadwerkelijke vakantie, zodat je de laatste week kunt gebruiken om alle bestellingen te verzenden.

2. E-mails beantwoorden

Wanneer je terugkomt van vakantie en je voor het eerst je mail opent is het niet ondenkbaar dat je mailbox in een paar weken tijd is geëxplodeerd. Raak niet in paniek! Sorteer alle ongelezen e-mails op datum (van oud naar nieuw) en werk een voor een de mailtjes bij. Belangrijk hierbij is om dit niet af te raffelen zodat je er snel doorheen bent, maar juist voor ieder mailtje de tijd te nemen. Wanneer je laat weten dat je antwoord langer op zich heeft laten wachten vanwege de vakantieperiode, zullen de meeste mensen daar begrip voor hebben.  

3. Laten weten dat je er weer bent

Na de zomerse radiostilte is het goed om je klanten op de hoogte te brengen dat je weer back in business bent. Stuur daarom een leuke nieuwsbrief en plaats berichten op je social media kanalen! Je kunt dit bijvoorbeeld op een nog leukere manier brengen door een kortingscode te geven: “Omdat we jullie zo gemist hebben krijg je van ons 10% korting cadeau in onze webshop! Vul de volgende code in bij je bestelling: ZIJNWEWEER”

4. Assortiment updaten

Het einde van de zomer betekent ook dat veel webwinkels hun assortiment aanpassen aan bijvoorbeeld de naderende herfst of de schoolperiode die eraan komt. Met name kleding webshops zullen langzamerhand de zomercollectie met korting aanbieden om ruimte te maken voor herfstmode. Bekijk goed welke nieuwe hypes en trends er zijn opgekomen in je vakantie, zodat je daarop kunt inspringen met je webshop.

5. Promoties hervatten

Tijdens je vakantie heb je misschien de advertenties in AdWords of op Facebook tijdelijk stopgezet. Zet deze niet klakkeloos weer live, maar bekijk eerst of er misschien zoekwoorden veranderd moeten worden of je andere aanpassingen moet doen. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat het budget voor je campagnes wat omlaag kan, omdat veel Nederlanders nog op vakantie zijn en het aantal weergaven van je advertenties daarom lager is.

Tip: plan je volgende vakantie

Sommige mensen die terugkeren van vakantie krijgen te maken met het fenomeen post-vakantie depressie. Na een geweldige (of juist teleurstellende) vakantie belanden ze in een dip door de realisatie dat het gewone leven weer begint en de dagelijkse routines weer moeten worden gevolgd. Heb jij daar ook last van? Plan dan snel na je reis een volgende trip. Dat hoeft niet een uitgebreide vakantie te zijn, maar een weekendje weg kan ook. Zo heb je weer wat om naar uit te kijken en je gemotiveerd te houden!  

< Terug naar blog

Lees ook:

Fashioncheque en andere cadeaubonnen accepteren in je webshop

Het is eindelijk zover! Vanaf nu is het mogelijk om verschillende cadeaubonnen, waaronder Fashioncheque, in je webshop te accepteren. Afgelopen week lanceerde… Lees meer >

5 tips voor aantrekkelijke productomschrijvingen

We hebben op onze blog al veel artikelen geschreven over manieren waarop je de conversie in je webshop kunt verhogen. Veel conversies beginnen op de… Lees meer >

Een webshop beginnen met tweedehands producten

De vraag naar tweedehands producten is door de jaren heen alsmaar groter aan het worden! Vintage meubels zijn erg in trek, auto’s worden vaker tweedehands dan… Lees meer >

5 stappen om de zaken weer op orde krijgen na je vakantie

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 455 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+