5 tips voor klantenservice via social media

Klantenservice is een belangrijk onderdeel van je Aftersales. Maar dat beperkt zich niet alleen tot e-mail en telefoon. Ook via social media is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om klanten te woord te staan. We geven 5 tips voor een goede klantenservice via social media!

1. Hou alle social media nauwkeurig in de gaten

Als het goed is ben je met jouw webshop al actief op de sociale media waar je doelgroep ook actief is. Wanneer mensen ergens vragen over hebben keren ze zich vaak als eerste tot social media. Om dit goed in te houden kun je bijvoorbeeld in Tweetdeck of Hootsuite tabbladen maken waarin alle berichten worden getoond met jouw bedrijfsnaam. Neem daar ook veel voorkomende spelfouten in op, zodat je ook die klanten kunt behandelen.

2. Antwoord zo snel mogelijk

Wanneer mensen op social media een vraag of klacht over een bedrijf plaatsen, verwachten zij daar snel antwoord op. Volgens onderzoek verlangt 32% van de gebruikers die contact met een bedrijf opneemt, binnen 30 minuten antwoord. Maar liefst 42% wil binnen een uur een reactie krijgen. Wacht dus niet te lang met antwoorden!

3. Pas je ‘tone of voice’ aan

De informele sfeer op social media betekent dat je hierop ook je toon moet aanpassen. Het zakelijk blijven terwijl je iemand te woord staat kan een afstand creëren tussen jou en je klant. Probeer dus op een iets luchtigere manier met je klanten te communiceren. Wees je er wel van bewust dat bepaalde zinnen anders kunnen overkomen dan ze bedoeld zijn.

4. Ga 'offline' als het online niet lukt

Sommige vragen of klachten zijn niet gemakkelijk via Facebook of Twitter te behandelen. Is het onderwerp te complex, privacygevoelig of tijdrovend? Vraag dan bijvoorbeeld om een telefoonnummer, zodat je het telefonisch kunt oplossen. Uiteraard doe je dat door diegene een persoonlijk bericht te sturen.

5. Vraag om feedback over je klantenservice

Het is heel goed om te reflecteren op hoe je jouw klantenservice aanpakt. Vraag daarom nadat je iemand hebt geholpen om feedback! Eventueel zou je hiervoor een enquête kunnen opstellen en de link daarvan naar de klant sturen. Stel daarin vragen over je reactietijd, of je duidelijk hebt gecommuniceerd en of een eventueel probleem op de goede manier is opgelost.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 psychologische triggers waarmee je meer bestellingen krijgt

De consument is een complex wezen. Maar wanneer je bij hem of haar de juiste snaren weet te raken, kun je de bestellingen in je webwinkel drastisch verhogen! We… Lees meer >

De Vloek van Kennis: een gevaar voor je webshop

Wist je dat de kans groot is dat je met je webshop te maken hebt met een vloek? Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar de Vloek van Kennis kan ervoor zorgen… Lees meer >

Zo promoot je je webshop op Snapchat

Geofilters, stickers, live story’s, lenzen en emoji’s. Het sociale medium Snapchat is steeds hotter aan het worden, ook in Nederland! Wie zijn de bijna 2… Lees meer >

5 tips voor klantenservice via social media

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 417 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+