5 tips voor klantenservice via social media

Klantenservice is een belangrijk onderdeel van je Aftersales. Maar dat beperkt zich niet alleen tot e-mail en telefoon. Ook via social media is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om klanten te woord te staan. We geven 5 tips voor een goede klantenservice via social media!

1. Hou alle social media nauwkeurig in de gaten

Als het goed is ben je met jouw webshop al actief op de sociale media waar je doelgroep ook actief is. Wanneer mensen ergens vragen over hebben keren ze zich vaak als eerste tot social media. Om dit goed in te houden kun je bijvoorbeeld in Tweetdeck of Hootsuite tabbladen maken waarin alle berichten worden getoond met jouw bedrijfsnaam. Neem daar ook veel voorkomende spelfouten in op, zodat je ook die klanten kunt behandelen.

2. Antwoord zo snel mogelijk

Wanneer mensen op social media een vraag of klacht over een bedrijf plaatsen, verwachten zij daar snel antwoord op. Volgens onderzoek verlangt 32% van de gebruikers die contact met een bedrijf opneemt, binnen 30 minuten antwoord. Maar liefst 42% wil binnen een uur een reactie krijgen. Wacht dus niet te lang met antwoorden!

3. Pas je ‘tone of voice’ aan

De informele sfeer op social media betekent dat je hierop ook je toon moet aanpassen. Het zakelijk blijven terwijl je iemand te woord staat kan een afstand creëren tussen jou en je klant. Probeer dus op een iets luchtigere manier met je klanten te communiceren. Wees je er wel van bewust dat bepaalde zinnen anders kunnen overkomen dan ze bedoeld zijn.

4. Ga 'offline' als het online niet lukt

Sommige vragen of klachten zijn niet gemakkelijk via Facebook of Twitter te behandelen. Is het onderwerp te complex, privacygevoelig of tijdrovend? Vraag dan bijvoorbeeld om een telefoonnummer, zodat je het telefonisch kunt oplossen. Uiteraard doe je dat door diegene een persoonlijk bericht te sturen.

5. Vraag om feedback over je klantenservice

Het is heel goed om te reflecteren op hoe je jouw klantenservice aanpakt. Vraag daarom nadat je iemand hebt geholpen om feedback! Eventueel zou je hiervoor een enquête kunnen opstellen en de link daarvan naar de klant sturen. Stel daarin vragen over je reactietijd, of je duidelijk hebt gecommuniceerd en of een eventueel probleem op de goede manier is opgelost.

< Terug naar blog

Lees ook:

Wat maakt een webshop succesvol?

Het runnen van een webshop is iedere dag weer een uitdaging. Er zijn talloze zaken waarmee je rekening moet houden en of je ervan kunt rondkomen is afhankelijk… Lees meer >

Nieuwe Europese btw-regeling voor webwinkels

Verkoop je met je webshop in het buitenland of ben je van plan om dat in de toekomst te gaan doen? Dan zijn er een aantal dingen op het gebied van btw waar je… Lees meer >

Langere beschrijvingen in zoekresultaten Google

Heel misschien is het je al opgevallen na het invullen van een zoekopdracht in Google: de beschrijvingen die je onder de titels van een pagina vindt, zijn in… Lees meer >

5 tips voor klantenservice via social media

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 477 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+