5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste campagne hebt opgezet, is het tijd om te leren van deze 5 veelgemaakte fouten met AdWords en te voorkomen dat jij ze ook maakt!

1. Verkeerde zoekwoorden gebruiken

Om ervoor te zorgen dat je advertentie zo hoog mogelijk in Google verschijnt, moet je je verdiepen in de zoekwoorden die je wil gebruiken. Wees hierbij zo specifiek mogelijk. Een advertentie met als zoekwoord ‘kleding’ zal niet op de eerste pagina terecht komen, tenzij je een torenhoog budget hebt waarmee je kunt concurreren met merken als H&M, Zalando en OTTO.

2. Advertenties 24/7 laten draaien

In AdWords is het mogelijk om op selecte tijdstippen je advertentie zichtbaar te maken. ’s Nachts zal je advertentie waarschijnlijk weinig opleveren, dus zorg ervoor dat je tijdstippen instelt. Dit voorkomt dat je onnodig kosten maakt tegen weinig opbrengst. Hou nauwkeurig de resultaten van je advertenties bij, zodat je het tijdschema hierop kan aanpassen. Meer informatie over de zogeheten advertentieplanning lees je hier.

AdWords advertentieplanning

3. Verkeerde landingspagina instellen

Als je ergens mee adverteert in Google, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen ook op een relevante pagina terecht komen als ze op je advertentie klikken. Wanneer je bijvoorbeeld reclame maakt voor een specifiek product, is het niet slim om te linken naar je homepagina, want dan moet de bezoeker zelf gaan speuren naar het betreffende product. Als je een speciale aanbieding wil promoten via AdWords, dan is het slim om hier een aparte actiepagina van te maken of gewoon de pagina van het product in te vullen.

4. Geen uitsluitingszoekwoorden gebruiken

Uitsluiten van bepaalde trefwoorden waarop jouw advertentie niet gevonden moet worden, kan veel geld besparen. Voorbeelden van trefwoorden: ‘gratis’, ‘goedkoop’ of ‘informatie’. Je zorgt er op die manier voor dat alleen mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van het betreffende product je advertentie te zien krijgen. Uitsluitingszoekwoorden zijn voornamelijk relevant als je kiest om te betalen voor iedere klik op je advertentie, ofwel Cost per Click (CPC).

AdWords zoekwoorden uitsluiten

5. De conversie van advertenties niet bijhouden

Leren van eventuele fouten én successen is essentieel als je aan de slag wil gaan met AdWords. Om de effectiviteit van je advertenties te meten kun je jouw AdWords account bijvoorbeeld koppelen met Analytics of Google Tag Manager. Ook als je advertenties schematisch wil laten vertonen, is het handig om erachter te komen welke tijdstippen voor jouw doelgroep het beste werken en de meeste conversie opleveren.

AdWords conversies meten

< Terug naar blog

Lees ook:

Wat maakt een webshop succesvol?

Het runnen van een webshop is iedere dag weer een uitdaging. Er zijn talloze zaken waarmee je rekening moet houden en of je ervan kunt rondkomen is afhankelijk… Lees meer >

Nieuwe Europese btw-regeling voor webwinkels

Verkoop je met je webshop in het buitenland of ben je van plan om dat in de toekomst te gaan doen? Dan zijn er een aantal dingen op het gebied van btw waar je… Lees meer >

Langere beschrijvingen in zoekresultaten Google

Heel misschien is het je al opgevallen na het invullen van een zoekopdracht in Google: de beschrijvingen die je onder de titels van een pagina vindt, zijn in… Lees meer >

5 veelgemaakte fouten met AdWords

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 477 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+