7 veelgemaakte fouten met adverteren in Facebook

Promoot je jouw webshop al via Facebook door middel van advertenties, of ben je van plan hiermee aan de slag te gaan? Pas op! Er zijn een aantal veelgemaakte fouten die ervoor zorgen dat de resultaten tegenvallen. We selecteerden er 7 en geven tips om deze fouten niet te maken!

1. Geen onderzoek doen naar de doelgroep

Misschien denk je voordat je een campagne opzet: “iedereen op Facebook is een potentiële klant voor mijn webshop”. Dat kan zo zijn, maar als je een te brede doelgroep selecteert (bijvoorbeeld mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar), is de kans groot dat je maar een kleine groep bereikt die bereid is om een bestelling te plaatsen. Voor een succesvolle Facebook-advertentie is het dus cruciaal om nauwkeurig onderzoek te doen naar de personen die je moet bereiken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van Doelgroep statistieken, ofwel Audience Insights.

2. Geen duidelijk doel stellen

Voordat je begint met adverteren is het belangrijk om jezelf een hele simpele vraag te stellen: “Wat wil ik bereiken met mijn campagne?” Streef je naar meer bestellingen, meer bezoekers op je website of misschien wel aanmeldingen voor je nieuwsbrief? Zodra je duidelijk hebt wat je doelen zijn kun je jouw advertenties hierop inrichten. Ook wordt het op deze manier makkelijker om achteraf te kunnen beoordelen of de advertenties opleveren wat je wilt bereiken!

3. Altijd het voorgestelde bod gebruiken

Wanneer je een advertentie opzet, komt Facebook met een suggestie voor hoeveel een klik op je advertentie waard zou moeten zijn en hoeveel iedere klik jou dus lijkt te gaan kosten. Vaak is het voorgestelde bod echter hoger dan het bedrag dat je daadwerkelijk moet betalen. Dit kan afschrikkend werken en ervoor zorgen dat je niet het volledige budget durft in te zetten wat je in eerste instantie wilde uitgeven. Zonde! Om erachter te komen wat een klik écht kost, kun je het beste met een laag budget je advertentie live zetten en na een week kijken wat de kosten zijn geweest.

4. Geen duidelijke Call to Action

Een advertentie moet mensen aanzetten tot een actie. Of dat nu het plaatsen van een bestelling is, meedoen aan een winactie of een ander doel wat je hebt gesteld, door mensen op te roepen ergens op te klikken kun je de conversie van je advertenties drastisch verhogen. Een ‘klik hier om te bestellen’ kan het verschil al maken! Experimenteer eventueel ook met verschillende CTA’s door meerdere advertenties te maken en deze tegelijkertijd te laten draaien.

5. Verwijzen naar een ‘verkeerde’ landingspagina

Het wordt vaak vergeten hoe essentieel het is dat Facebook-gebruikers direct op de juiste pagina terecht komen als ze op je advertentie klikken. Promoot je een nieuw product in je webshop? Dan is het natuurlijk niet wenselijk als je in de advertentie verwijst naar je homepagina. Omdat de bezoeker dan zelf op zoek moet gaan naar het product (en dus extra handelingen moet verrichten) is de kans groot dat hij of zij afhaakt. Zet daarom de link naar de productpagina zelf in de advertentie, zodat het klikken op de bestelknop het enige is wat nog nodig is voor een bestelling!

6. De resultaten niet analyseren

Een Facebookcampagne is nooit meteen perfect. Je moet eraan blijven schaven totdat je de juiste formule te pakken hebt die de meeste conversie oplevert. Hou daarom tijdens de looptijd van je advertenties goed in de gaten hoeveel kliks deze opleveren, wat een klik kost – zodat je het bod eventueel kunt aanpassen – en of de advertenties meer geld opleveren dan dat ze kosten. Gebruik deze gegevens om de instellingen voor je campagne bij te stellen!

7. Ongeduldig zijn

De laatste fout van dit lijstje is misschien wel de grootste die je kunt maken. Als je een tijdje advertenties hebt lopen en maar geen resultaat ziet, is het verleidelijk om de stekker eruit te trekken. Doe dit niet te snel! Blijf de statistieken analyseren (bijvoorbeeld door middel van de Facebook-pixel), pas af en toe iets kleins aan en experimenteer met verschillende instellingen voor je doelgroep. Rome is niet in één dag gebouwd, geef dus ook je advertenties de tijd om het gewenste resultaat te bereiken!

< Terug naar blog

Lees ook:

5 soorten foto’s die je moet vermijden in je webshop

Eerder schreven we al hoe je zorgeloos foto’s gebruikt in je webshop en waar je deze kunt vinden. Maar er zijn ook bepaalde afbeeldingen die je vooral niét… Lees meer >

Update juni 2017 - Verkoop via Bol + uitbreidingenmodule!

Verkopen doe je niet alleen! Achter iedere succesvolle webshop staat een team van verkoopkanalen, advertentieplatformen en handige koppelingen. De… Lees meer >

7 veelgemaakte fouten met adverteren in Facebook

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 431 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+