Menu

Adverteren op Facebook: zo doe je dat!

Een van de manieren waarmee je klanten naar je webshop krijgt is door te adverteren op Facebook. Op Facebook adverteren heeft echter nog wel wat voeten in de aarde, want als je het fout doet kan het je meer geld kosten dan opleveren. Daarom doe je er goed aan om deze uitgebreide gids te lezen. Hierin beschrijven we hoe je een goede Facebook advertentie maakt, wat de kosten zijn en hoe je veelgemaakte fouten kunt voorkomen.

Het nut van adverteren op Facebook

Het mooie van een betaalde promotie op Facebook is dat je een zeer nauwkeurige doelgroep kunt aanspreken met je advertentie. Facebook maakt het namelijk mogelijk om te selecteren op geslacht, leeftijd, locatie, interesses en nog veel meer demografische eigenschappen.

Je leest in dit artikel hoe je:

  1. Een campagne, advertentieset en advertentie maakt.
  2. Een Facebook-pixel kunt gebruiken.
  3. Veelgemaakte fouten voorkomt.

Klik op een van bovenstaande links om naar het betreffende onderdeel te springen. 

Campagne, advertentieset en advertentie maken

Wil je gaan adverteren op Facebook, dan heb je uiteraard eerst een Facebookpagina nodig. Wanneer je de pagina hebt ingericht kun je het beste vanuit het advertentiebeheer beginnen met je promotie. Je komt in het advertentiebeheer door op het pijltje naast je naam en vervolgens op ‘Advertenties beheren’ te klikken. Klik vervolgens onder het tabblad ‘Campagnes’ op de groene kop ‘Maken’.

Stap 1. Doelstelling bepalen

Na het maken van een nieuwe campagne komt een scherm tevoorschijn waarop je een doelstelling voor je Facebook-campagne moet kiezen. Door de juiste marketingdoelstelling te selecteren, help je Facebook om op zoek te gaan naar mensen waarvan de kans groot is dat ze geïnteresseerd zijn in jouw product.

Adverteren op Facebook: marketingdoelstelling kiezen

De meeste webshops zullen hier voor Verkeer of Conversies kiezen. De marketingdoelstelling voor conversies gaat echter pas goed werken wanneer je in 7 dagen tijd 50 conversies bereikt, dus in het begin zal Verkeer een betere doelstelling zijn.

Stap 2. Advertentieset maken

Facebook advertentie doelgroepgrootteIn het volgende scherm ga je een advertentieset voor je campagne maken. Hier stel je onder andere in welke doelgroep je wilt bereiken, waar je advertentie moet worden weergegeven, wat je maximale dagelijkse budget is en hoe lang de looptijd van je campagne moet zijn. Ook handig: je ziet rechts een schatting van het aantal mensen dat je dagelijks gaat bereiken en hoe vaak er op je advertentie zal worden geklikt.

Deze cijfers worden steeds bijgewerkt als je een aanpassing doet aan een van de volgende instellingen:

Doelgroep
Een goede doelgroep instellen is belangrijk, omdat je advertenties zo aan de juiste personen worden getoond. Als je nog geen duidelijk beeld hebt van hoe je doelgroep er precies uitziet, kun je daar het beste achter komen door een ijkpersoon te bepalen. Vul allereerst de locatie in (meestal heel Nederland, maar als je bijvoorbeeld PSV-producten koopt kun je hier Eindhoven en omgeving instellen), de minimum- en maximumleeftijd, het geslacht en eventueel de taal van je doelgroep.
Adverteren op Facebook: doelgroep, locatie en leeftijdDaarnaast kun je de doelgroep nog verder specificeren door demografische gegevens, interesses of gedrag toe te voegen. Daarvoor is Audience Insights (in het Nederlands Doelgroepstatistieken) een handig hulpmiddel.

Plaatsingen
In het kader Plaatsingen kun je instellen op welke platformen je de advertenties wilt laten tonen. Standaard staat deze instelling op ‘Automatische plaatsingen’ en wordt je advertentie op Facebook, Instagram het Audience Network (externe websites en apps) en Messenger getoond. In de meeste gevallen is het aan te raden om dit ook zo te laten staan. Wil je echter bijvoorbeeld alleen op Instagram adverteren, dan kun je dit doen door voor ‘Plaatsingen bewerken’ te kiezen en alle platformen behalve Instagram te deselecteren.

Budget en planning
De laatste belangrijke instelling van je advertentieset is het bepalen van je budget. Hier geef je aan wat het maximale bedrag is dat je per dag (of in totaal) aan je advertentie wilt uitgeven, zodat je nooit wordt geconfronteerd met onverwachte kosten. Heb je het budget op een dag bereikt, dan wordt de campagne gepauzeerd en de volgende dag weer hervat.
Adverteren op Facebook: budget en planningNaast de kosten kun je hier ook instellen hoe de advertenties moeten worden geoptimaliseerd. Als je hier bijvoorbeeld Klikken op links selecteert, laat Facebook je advertenties zien aan mensen die eerder geneigd zijn om op je advertentie klikken. Maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om je advertentie aan zoveel mogelijk mensen te laten zien (Weergaven). Tenslotte kun je nog aangeven of je per weergave of per klik op link (CPC) gefactureerd wilt worden.

Stap 3. De advertentie opstellen

De laatste stap bestaat uit het opstellen van de daadwerkelijke advertentie, dus onder andere welke afbeelding(en) je wilt tonen, de tekst die erbij moet komen te staan en naar welke URL je advertentie moet verwijzen. Het is enorm belangrijk dat je in jouw promotie een goede foto gebruikt. Na het uploaden van een foto kun je deze zo slepen dat hij mooi gecentreerd in je advertentie komt te staan.

Ook de advertentietekst is belangrijk, daarmee roep je mensen op om iets in je webwinkel te bestellen. Let erop dat je tekst niet te lang is, maximaal 2 á 3 regels is genoeg. De kop van je advertentie mag maximaal 25 tekens zijn, dus ook deze moet kort en pakkend zijn!

Het succes van je advertenties meten met de Facebook-pixel

Zoals je onder de geavanceerde opties van de Advertentie-instellingen in stap 3 kunt zien, is het ook mogelijk je advertentie te koppelen aan een zogeheten Facebook-pixel. Dit is een conversietracking pixel waarmee je het succes van je advertenties kunt monitoren en deze optimaliseren, zodat je campagne nog meer bestellingen oplevert. We leggen stap voor stap uit hoe het werkt.

Wat is een conversie?

Wat is een conversie?Wanneer iemand je advertentie aanklikt en vervolgens besluit een bestelling te plaatsen is er sprake van een conversie. Het doel van de advertentie (het plaatsen van een bestelling) is tenslotte gerealiseerd. Om het succes van een advertentie te meten is het dus belangrijk dat je precies weet hoe vaak een advertentie is aangeklikt en hoeveel bestellingen dit uiteindelijk heeft opgeleverd. Met de Facebook-pixel meet je nauwkeurig de conversie van je advertenties.

Wat is een Facebook-pixel precies?

Een Facebook-pixel is een stukje code dat in de broncode van alle pagina’s op je website wordt geplaatst. Op die manier ziet Facebook wanneer mensen via jouw advertentie in je webwinkel terechtkomen en vervolgens iets bestellen. Zo kun je nauwkeurig inzien wat je eventueel zou moeten veranderen aan je advertenties. Via onze koppeling hoef je maar heel weinig zelf in te stellen om het werkend te krijgen.

Hoe voeg je de pixel toe?

Allereerst moet je de Facebook-pixel maken in het Advertentiebeheer van Facebook. Let er op dat je per account maximaal 1 pixel kunt gebruiken. Facebook raadt je dan ook aan om een naam te gebruiken die aansluit bij je webshop. Wanneer je een pixel hebt gemaakt, zie je linksboven in het beheerscherm je Pixel ID. Kopieer deze code en log in op je webshop.

Ga vervolgens in je webshop naar Externe koppelingen en klik op Facebook. Plak je Pixel ID in het daarvoor bestemde vakje (zie onderstaande afbeelding) en klik op Opslaan. Et voilà, de pixel is aan je webshop toegevoegd!

Facebook-pixel ID in je webshop plakken

Aantal bestellingen bijhouden

Om nu daadwerkelijk te kunnen zien in hoeverre je advertenties ook bestellingen opleveren, kun je Conversietracking instellen in het beheer van je Facebook-pixel. Dit doe je door op de knop ‘Conversie maken’ te klikken in het hoofdmenu.

Vervolgens krijg je twee opties te zien, kies hierbij voor de tweede optie: ‘Aangepaste conversies bijhouden’. Kies bij Regel voor ‘URL bevat’ en vul daaronder /checkout-result.html in (zie onderstaande afbeelding). Dit is in Shoppagina-webshops het laatste gedeelte van het webadres van de pagina waarop klanten belanden als ze een bestelling hebben afgerond.

Facebook-pixel aangepaste conversie maken

Andere conversies meten

Je kunt nog meer meten. Zo is het ook mogelijk om bij te houden hoeveel mensen iets toevoegen aan hun winkelwagentje of hoe vaak de zoekfunctie wordt gebruikt. Je moet dan natuurlijk wel de betreffende URL invullen en een andere categorie kiezen, dus bijvoorbeeld /basket.html als het trefwoord voor de URL en ‘Toevoegen aan winkelwagen’ als categorie.

Onderaan moet je een naam invullen voor je aangepaste conversie, bijvoorbeeld ‘afgeronde bestelling’. Ook is het mogelijk een zogeheten conversiewaarde in te stellen. Meer informatie daarover vind je hier.

Veelgemaakte fouten bij het adverteren op Facebook

Er zijn een aantal veelgemaakte fouten die ervoor kunnen zorgen dat de resultaten van je advertenties tegenvallen. We selecteerden er een aantal en geven tips hoe je ze kunt voorkomen!

1. Geen onderzoek doen naar de doelgroep

Misschien denk je voordat je een campagne opzet: “iedereen op Facebook is een potentiële klant voor mijn webshop”. Dat kan zo zijn, maar als je een te brede doelgroep selecteert (bijvoorbeeld mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar), is de kans groot dat je maar een kleine groep bereikt die bereid is om een bestelling te plaatsen. Voor een succesvolle Facebook-advertentie is het dus cruciaal om nauwkeurig onderzoek te doen naar de personen die je wilt bereiken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van de eerder in dit artikel genoemde Doelgroepstatistieken, ofwel Audience Insights.

2. Geen duidelijk doel stellen

Voordat je begint met adverteren is het belangrijk om jezelf een hele simpele vraag te stellen: “Wat wil ik bereiken met mijn campagne?” Streef je naar meer bestellingen, meer bezoekers op je website of misschien wel aanmeldingen voor je nieuwsbrief? Zodra je duidelijk hebt wat je doelen zijn kun je jouw advertenties hierop inrichten. Ook wordt het op deze manier makkelijker om achteraf te kunnen beoordelen of de advertenties opleveren wat je wilt bereiken.

3. Altijd het voorgestelde bod gebruiken

Wanneer je een advertentie opzet en bij de bodstrategie een limiet instelt, komt Facebook met een suggestie voor hoeveel een klik op je advertentie waard zou moeten zijn en hoeveel iedere klik jou dus lijkt te gaan kosten. Vaak is dat voorgestelde bod echter hoger dan het bedrag dat je daadwerkelijk moet betalen. Dit kan afschrikkend werken en ervoor zorgen dat je niet het volledige budget durft in te zetten dat je in eerste instantie wilde uitgeven. Zonde! Om erachter te komen wat een klik écht kost, kun je het beste met een laag budget je advertentie live zetten en na een week kijken wat de kosten zijn geweest.

4. Geen duidelijke Call to Action

Een advertentie moet mensen aanzetten tot een actie. Of dat nu het plaatsen van een bestelling is, meedoen aan een winactie of een ander doel wat je hebt gesteld, door mensen op te roepen ergens op te klikken kun je de conversie van je advertenties drastisch verhogen. Een ‘klik hier om te bestellen’ kan het verschil al maken! Experimenteer eventueel ook met verschillende CTA’s door meerdere advertenties te maken en deze tegelijkertijd te laten draaien.

5. Verwijzen naar een ‘verkeerde’ landingspagina

Het wordt vaak vergeten hoe essentieel het is dat Facebookgebruikers direct op de juiste pagina terecht komen als ze op je advertentie klikken. Promoot je een nieuw product in je webshop? Dan is het natuurlijk niet wenselijk als je in de advertentie verwijst naar je homepagina. Omdat de bezoeker dan zelf op zoek moet gaan naar het product (en dus extra handelingen moet verrichten) is de kans groot dat hij of zij afhaakt. Zet daarom de link naar de productpagina zelf in de advertentie, zodat het klikken op de bestelknop het enige is wat nog nodig is voor een bestelling.

6. De resultaten niet analyseren

Een Facebookcampagne is nooit meteen perfect. Je moet eraan blijven schaven totdat je de juiste formule te pakken hebt die de meeste conversie oplevert. Hou daarom tijdens de looptijd van je advertenties goed in de gaten hoeveel kliks deze opleveren, wat een klik kost – zodat je het bod eventueel kunt aanpassen – en of de advertenties meer geld opleveren dan dat ze kosten. Gebruik deze gegevens om de instellingen voor je campagne bij te stellen!

7. Ongeduldig zijn

De laatste fout van dit lijstje is misschien wel de grootste die je kunt maken. Als je een tijdje advertenties hebt lopen en maar geen resultaat ziet, is het verleidelijk om de stekker eruit te trekken of allerlei aanpassingen te gaan doen. Doe dit niet te snel! Blijf de statistieken analyseren (bijvoorbeeld met behulp van de Facebook-pixel), pas af en toe iets kleins aan en experimenteer met verschillende instellingen voor je doelgroep. Rome is niet in één dag gebouwd, geef dus ook je advertenties de tijd om het gewenste resultaat te bereiken!


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 854 reviews