Beslist wel of beslist niet?

Vandaag stond er een bericht op nu.nl dat grote webshops, zoals Bol.com, Alternate.nl en Mediamarkt, producten verwijderen van Beslist.nl vanwege de doorgevoerde prijsverhoging. In juni 2014 stapte Beslist van cost per click (cpc) over op cost per sale (cps). Betaalden klanten eerst een bepaald bedrag per klik. In het nieuwe model moesten klanten een percentage over iedere verkoop via Beslist afdragen. Dit percentage verschilde per productcategorie en kon aardig oplopen. Zo betaalt de webwinkelier 12% over iedere order in de categorie ‘Speelgoed’ die hij via Beslist ontvangt. Het cps-model werd niet onverdeeld enthousiast ontvangen en onlangs kondigde de vergelijker aan weer terug te keren naar de afrekening per klik. Wederom had Beslist veel kritiek te verduren. Dit keer vooral omdat alle uitgeschakelde campagnes in Beslist automatisch werden ingeschakeld tegen het nieuwe minimum cpc-tarief. Zo werden verschillende webwinkeliers geconfronteerd met onverwachte kosten.

Op de grote nieuwssites komen alleen de grote spelers aan het woord. Wij vroegen ons af wat de gemiddelde webwinkelier vindt van deze ontwikkelingen. Is Beslist een belangrijk promotiekanaal en zijn de kosten werkelijk zo hoog als de berichten doen vermoeden? Wij belden met een aantal klanten van Shoppagina en vroegen Beslist om een reactie.

Conversietijd van 24 uur

Jurgen ten Voorde, van abcstore.nl en abc-led.nl, zegt dat hij wakker is geschud door alle recente media-aandacht voor Beslist. Een heikel punt is de conversietijd van 24 uur die Beslist heeft ingebouwd en de gebrekkige rapportage. “Je moet afrekenen over iedere order die via Beslist wordt geplaatst,” legt Ten Voorde uit, “Daarin hanteren ze een marge van 24 uur. Een bezoeker belandt in eerste instantie via Beslist in mijn webshop maar plaatst nog geen bestelling. Diezelfde dag keert deze bezoeker, bijvoorbeeld via AdWords, terug en plaatst alsnog een bestelling. Nu moet ik voor één order zowel Beslist als AdWords betalen.” Ten Voorde heeft een bedrijf ingeschakeld om eens goed te meten hoeveel hij nu daadwerkelijk betaalt voor iedere bestelling via Beslist. Op de vraag ‘Hoe belangrijk is deze vergelijkingssite voor de Nederlandse webwinkelier’ antwoordt hij: ‘het is leuk voor erbij. Via AdWords en Admarkt verkoop ik vele malen meer. Enige tijd geleden kwam ik uit op 10% kosten per order en dat vind ik prima. De rapportage en facturatie is echter heel erg ondoorzichtig en als nu blijkt dat het meer is dan 10% dan stop ik er direct mee.’

CPC van € 0 niet meer mogelijk

Julian Herben van dieren-droom.nl had een interessante casus. Zoals de meesten begon hij met een gratis account. Toen de 5000 gratis clicks op waren stapte hij over een betaald account, stortte de vereiste € 600 en zette zijn cpc op € 0,00. OP deze manier stonden zijn producten boven alle gratis vermeldingen maar uiteraard onder de producten met een cpc hoger dan € 0. ‘Er waren alleen helemaal geen dierenwinkels die op Beslist adverteerden. Zo stond ik altijd bovenaan,’ vertelt Herben, ‘Ik verkocht me ook helemaal suf.’ Hij heeft hier zelf niets aan veranderd en deze week ontving hij een raportage over de periode 1 t/m 19 juni met een totaalbedrag € 3700. ‘Beslist had uit eigen beweging de cpc gewijzigd omdat een cpc van € 0,00 niet meer mogelijk is,’ licht Herben verontwaardigd toe, ‘ik ga uiteraard niet betalen en ik heb alle advertenties direct uitgeschakeld.’

Weloverwogen

Beslist bleek voor ons wél bereikbaar en wij vroegen Simon Kram, manager marketing en communicatie, om een reactie. “Wij hebben inderdaad per 1 juni de cpc-tarieven aangepast. Wij vinden het belangrijk marktconform te blijven en daartoe was een verhoging van het tarief vereist,’ vertelt Kram, ‘was het voorheen mogelijk een prijs van € 0 cpc in te stellen, is dat nu niet meer mogelijk. Als je niet betaalt dan gaan wij je niet vertonen.’ Op de vraag of Beslist actief aan de slag gaat met alle kritiek van de laatste tijd gaf hij aan dat er geen concrete plannen zijn de tarieven te verlagen: ‘We hebben een weloverwogen beslissing genomen. We horen wel geluiden dat de tarieven in bepaalde categorieën als te hoog worden ervaren. Dat gaan we zeker onderzoeken. Tevens hebben we grote plannen met betrekking tot de rapportages en de campagnes om Beslist onder de aandacht te brengen van de consument. We realiseren ons dat de bal bij ons ligt.’  

Kosten zijn doorslaggevend

Wendy de Bert van huuphuup.nl is eveneens recent van overgezet van een gratis naar een betaald account (cps) omdat de 5.000 gratis clicks bijna op waren. Dit ging niet zonder slag of stoot. Zo werden de eerste facturen niet van het gestorte tegoed afgeschreven maar doodleuk gefactureerd. Op dit moment is ze in overleg met Beslist aan het onderzoeken of ze over kan stappen op cpc. Daarbij zijn voor haar de kosten doorslaggevend: ‘Beslist is voor mij een leuk platform waar ik redelijk wat verkeer van krijg maar ik ben er niet van afhankelijk,’ legt De Bert uit, ‘als de kosten in het nieuwe model veel hoger worden dan stop ik met adverteren bij Beslist.’

Cps is oneerlijk

Een webwinkelier die anoniem wenst te blijven benadrukte vooral de relatieve oneerlijkheid van het cps-systeem. ‘Een klant klikt in Beslist een hoesje van twee tientjes aan. Vervolgens komt hij in de shop en koopt voor € 200 aan spullen omdat mijn webshop goed in elkaar zit en de klant aanspreekt.  Nu moet ik voor die lead € 20 betalen terwijl Beslist alleen een lead voor het goedkope hoesje heeft geleverd. Bij AdWords en Admarkt betaal je gewoon een vast bedrag voor iedere lead, ongeacht het orderbedrag. Dat is veel eerlijker.’

Leuk voor erbij

Het lijkt erop dat Beslist zijn hand heeft overspeeld. Ervan overtuigd dat de Nederlandse webwinkelier niet buiten Beslist kon introduceerden ze een agressiever en commerciëler verdienmodel. Helaas bleek dat de gemiddelde webwinkelier prima toekan met de andere kanalen en Beslist vooral beschouwt als ‘leuk voor erbij’. Opvallend genoeg adverteert bijvoorbeeld Lamp123.nl, winnaar Admarkt Topawards Jonge Ondernemer 2015, helemaal niet op Beslist. ‘Wij hebben het eerlijk gezegd nooit overwogen,’ legt eigenaar Martin van Zelst uit, ‘de andere kanalen, zoals Google Shopping en AdMarkt, lopen zo goed dat ik er nooit het nut van in heb gezien en als ik de laatste berichten lees denk ik niet dat daar verandering in gaat komen.’

Beslist wel of beslist niet?

Het moge duidelijk zijn: ook de kleinere webwinkelier overweegt zijn producten uit Beslist te verwijderen naar aanleiding van de recente aanpassingen qua prijs en verdienmodel. Is er dan niets dat Beslist kan doen om het imago op te krikken? Gelukkig gloort er licht aan het einde van de tunnel. Alle ondervraagden gaven aan dat als de rapportage inzichtelijker wordt en de kosten acceptabel blijven, zij zeker klant blijven van Beslist. Beslist wel of Beslist niet? De bal ligt bij Beslist.




< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

Beslist wel of beslist niet?

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+