Breng je webshop onder de aandacht via ‘influencers’

Enzo Knol die in een vlog zijn gloednieuwe sneakers laat zien, het lijkt op het eerste gezicht niet zo bijzonder. Totdat hij het merk benoemt, of zelfs waar hij ze heeft gekocht. Een manier van reclame maken die meer en meer opkomt is zogenaamde ‘influencer marketing’. Wat influencers zijn en hoe je ze kunt benaderen? Dat lees je nu!

Wat zijn influencers?

Er zijn allerlei verschillende soorten influencers, met beroemdheden als belangrijkste groep. Influencers hebben een grote fanschare die ze via verschillende social media kunnen bereiken. BN’ers zijn waarschijnlijk niet echt geschikt voor je webshop. De meesten promoten (in ruil voor heel vele geld) al jaren producten van grote merken. Interessanter zijn ‘kleinere’ influencers, mensen die meer volgers hebben en actiever zijn op social media dan de gemiddelde persoon. Iemand met 4000 volgers op Instagram is soms interessanter dan iemand die 130.000 fans heeft, het gaat namelijk om de mate van betrokkenheid, die bij een specifiek niche bijvoorbeeld veel hoger kan zijn. Uiteraard moet het wel iemand zijn die affiniteit heeft met het product dat je verkoopt en een doelgroep kan ‘beïnvloeden’ die voor jouw webshop relevant is.

Waarom influencers inzetten?

Influencers zorgen in eerste instantie voor naamsbekendheid. Zij kunnen vrij eenvoudig een grote groep potentiële klanten bereiken. Daarnaast levert het nog iets veel belangrijkers op: betrouwbaarheid. Wanneer een bekend persoon met duizenden fans en volgers zijn naam aan een merk verbindt, denken alle fans 'Als hij het goed vindt, dan moet het wel goed zijn!'. Consumenten laten zich liever overtuigen door een bekende dan door de reclame-uitingen van een bedrijf. Op deze manier bereik je via influencers hetzelfde als via mond tot mond-reclame. CenterParcs zette Enzo Knol in om de naamsbekendheid te vergroten, en dat lukte door onderstaand filmpje! 

Hoe benader je een influencer?

Allereerst is het belangrijk dat je niet zomaar iemand op Facebook een berichtje stuurt met de vraag of die persoon je webshop wil promoten. Zorg eerst op een andere manier voor interactie, door zijn of haar pagina te volgen, berichten te liken en er actief op te reageren. Influencers krijgen namelijk vaak dit soort verzoeken van bedrijven, dus is het zaak dat je betrokkenheid laat zien.

Voordat je met een influencer akkoord gaat moet je goede afspraken maken over de promotie. Plaatst hij alleen een link naar het product in je webshop of benoemt hij deze alleen? Voegt hij een foto toe? Op welke kanalen zal hij de promotie plaatsen? Hoe veel moet je betalen? Met duidelijke afspraken voorkom je eventuele onenigheid. Wees je er bovendien van bewust dat de persoon die je benadert zijn of haar eigen doelgroep waarschijnlijk beter kent dan jij en precies weet hoe deze moet worden aangesproken!

< Terug naar blog

Lees ook:

Een chatbot maken voor Facebook Messenger

Misschien heb je het wel eens meegemaakt: je stuurt een berichtje naar een Facebookpagina en krijgt vrijwel direct een automatisch bericht terug. Soms staan er… Lees meer >

10 handige gratis extensies voor Google Chrome

Met ruim 40% van de Nederlandse internetgebruikers die surfen met Google Chrome, is de kans groot dat ook jij nu dit artikel in deze browser zit te lezen. Een… Lees meer >

Breng je webshop onder de aandacht via ‘influencers’

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 412 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+