Breng structuur in je webshop

Een veelal onderschat onderdeel van het runnen van een webwinkel, is het zorgen voor een goede structuur van de website waarop deze draait. Dit is namelijk niet alleen gunstig voor gebruikers, maar ook voor de zoekmachines! In dit artikel lees je hoe dat zit en waarom het optimaliseren van je websitestructuur erg belangrijk is. Daarnaast geven we je enkele tips om dit te realiseren!

Waarom is structuur belangrijk?

Er zijn twee grote redenen waarom een goede structuur van je website van groot belang is voor het succes van je webshop. De eerste is omdat een duidelijke en logische structuur ervoor zorgt dat bezoekers hun weg vinden op je website en daarmee de kans kleiner is dat ze voortijdig afhaken zonder een bestelling te plaatsen.   

De andere reden waarom het belangrijk is om je webwinkel van een goede structuur te voorzien, is omdat Google zo beter snapt hoe de website is ingericht, welke pagina’s waar te vinden zijn en hoe de pagina’s vervolgens moeten worden geïndexeerd in de zoekresultaten. Er is geen eenduidig antwoord op welke structuur voor jouw webshop het beste is, want dat hangt af van een aantal factoren, zoals:

  • De zoekwoorden waarop je gevonden wil worden;
  • De pagina’s die het belangrijkste zijn voor je conversie;
  • Welke producten je verkoopt.

Het uitzetten van de structuur

Hoe ouderwets het misschien ook klinkt, het op papier zetten van je websitestructuur kan erg handig zijn om de juiste indeling in beeld te krijgen. Schrijf eerst alle productcategorieën op en zet er eventueel subcategorieën onder die daarbij horen. Vervolgens ga je bedenken op welke volgorde ze moeten komen. Je kunt dit op alfabetische volgorde doen, maar je kunt er ook voor kiezen om de categorieën met het meeste zoekvolume vooraan te plaatsen. Tip: beperk het aantal sub-sub-(sub)categorieën in je menu’s, omdat dit onoverzichtelijk wordt en bezoekers erdoor kunnen verdwalen.

Welke volgorde je ook kiest, je moet er voor zorgen dat bezoekers zo eenvoudig mogelijk hun weg vinden vanaf de homepagina naar je productpagina’s. Standaard verschijnen nieuw aangemaakte productcategorieën automatisch in het menu van je webshop. We raden je aan om dit dus niet te veranderen. Wil je meer informatie, lees dan eens ons eerder geplaatste artikel over het optimaliseren van je categorieën!

Naast productcategorieën zijn ook overige pagina’s van belang, denk aan je Veelgestelde Vragen, ‘Over ons’ of contactpagina. Er zijn geen regels voor de volgorde hiervan, maar in veel gevallen staat bijvoorbeeld de contactpagina als laatste in het menu.


< Terug naar blog

Lees ook:

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 534 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op de pagina webshop beginnen vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.