De 5 soorten online shoppers die je regelmatig tegenkomt

Iedere persoon is uniek en gedraagt zich anders als hij of zij online op zoek gaat naar een product. We weten inmiddels dat zelfs tussen generaties behoorlijke verschillen zijn te merken als het gaat om hun online koopgedrag. Ook al zijn online shoppers natuurlijk niet allemaal in hokjes te plaatsen, je kunt er de volgende 5 soorten in ieder geval moeiteloos tussenuit pikken!

1. De uitsteller

De uitstellers vallen waarschijnlijk onder de grootste groep online shoppers, met frustratie bij vele webwinkeliers tot gevolg. Ze voegen wel producten toe aan hun winkelmandje, maar rekenen nooit af. Dat kan vele redenen hebben: omdat ze het geld nog even niet hebben, omdat ze twijfelen over het geselecteerde product of om tóch nog even op zoek te gaan naar een goedkopere webshop. Gelukkig zijn er zijn manieren waarop je verlaten winkelwagentjes kunt proberen te voorkomen en verzilveren.

2. Het internetgroentje

Het mag dan wel 2017 zijn, nog steeds zijn er mensen die pas net hun eerste stappen op het wereldwijde web hebben gezet. Voor hen is het daarom zaak dat een website overzichtelijk is en alle informatie waarnaar ze op zoek zijn duidelijk staat aangegeven. Een webshop bij Shoppagina is gelukkig van zichzelf al gebruiksvriendelijk, maar je kunt het de nieuwste bewoners van het internet nog makkelijker maken door bijvoorbeeld je levertijden duidelijk te communiceren of door een pagina met veelgestelde vragen te maken.

3. De koopjesjager

Deze mensen speuren het hele internet af naar de beste deals. Soms maakt het ze niet eens uit wát ze precies kopen, als het maar met een fikse korting is! Om deze doelgroep naar je webshop te lokken is het dus goed om regelmatig aanbiedingen te promoten en kortingscodes te verspreiden in je nieuwsbrieven of op social media. Wees je er wel van bewust dat de koopjesjagers bijna altijd op zoek gaan naar de goedkoopste webshop. Gooi niet je winstmarges overboord om deze groep mensen aan je webshop te blijven binden!

4. De merkfanaat

Een andere groep online shoppers bestaat uit mensen die grote waarde hechten aan producten van een bekend A-merk. Een budgetvariant van een merkproduct is aan deze klanten niet besteed: ze willen best wat meer geld uitgeven voor meer kwaliteit en/of het logo van het gerenommeerde bedrijf dat op het product prijkt. Tip: de merkfanaten kun je ook fan laten worden door zélf een merk te maken van je webshop.

5. De trendsetter

Het nieuwste van het nieuwste, dat is waar de ‘trendsetter’ in de online winkelstraat naar op zoek is. De nieuwste gadgets, de laatste hypes of kleding volgens de laatste mode: in elke branche kom je trendsetters tegen. Zorg er daarom voor dat je voor deze mensen regelmatig je voorraad bijwerkt, een nieuw product lanceert en hierbij een van de eerste webshops probeert te zijn die deze in zijn collectie heeft!

< Terug naar blog

Lees ook:

Je producten verkopen op Amazon

Amazon is in rap tempo de wereld aan het veroveren en ook Nederland is aan de beurt. In de Twinkle100 van 2016 stond de mega online retailer zelfs op plek 5 met… Lees meer >

Een AdWords-campagne importeren in Bing Ads

Heb je al een campagne in Google AdWords? Dan loont het om deze ook te importeren in Bing, de zoekmachine van Microsoft die een marktaandeel in handen heeft van… Lees meer >

De 5 soorten online shoppers die je regelmatig tegenkomt

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 450 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+