Menu

De kwaliteitsscore van je AdWords advertenties verbeteren

Als je denkt dat de positie van je advertenties in de zoekmachine alleen wordt bepaald door hoe veel geld je eraan uitgeeft, heb je het mis. Een belangrijke factor is namelijk de kwaliteitsscore die Google jouw advertenties geeft! Hoe deze wordt bepaald, hoe je de score kunt verbeteren en waarom een hogere kwaliteitsscore geld bespaart lees je in dit artikel!

Welke factoren bepalen de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore (op een schaal van 1 tot 10) van een advertentie wordt door Google bepaald door 3 factoren, die ieder de status hoger dan gemiddeld, gemiddeld of lager dan het gemiddelde krijgt. Zorg er daarom voor dat je de volgende 3 factoren zo veel mogelijk optimaliseert:

  1. Advertentierelevantie
    Wanneer iemand in de zoekmachine op ‘leren herenschoenen’ zoekt en jouw advertentie over leren jassen komt tevoorschijn, dan is deze natuurlijk totaal niet relevant voor hetgeen waarnaar hij op zoek is. Het gevolg is dat Google de relevantie van je advertentie lager beoordeelt, waardoor ook de kwaliteitsscore lager uitvalt.
  2. Ervaring op bestemmingspagina
    Komt degene die op je advertentie klikt terecht op een landingspagina die de juiste informatie geeft over hetgeen waarop je adverteert, dan wordt het onderdeel Ervaring op bestemmingspagina hoger beoordeeld. Een advertentie over leren jassen die naar een pagina over spijkerbroeken verwijst is dus iets wat je te allen tijde moet voorkomen.  
  3. Verwachte CTR (click through rate)
    De CTR is de verhouding tussen het aantal vertoningen van je advertenties en het aantal keer dat erop is geklikt. Deze factor wordt beïnvloed door de aantrekkelijkheid van je advertentietekst (triggert deze mensen om op je advertentie te klikken?) en de positie in de zoekresultaten.

Kolommen met de 3 factoren tonen

In ons artikel over het vertoningspercentage van je advertenties in AdWords, legden we uit hoe je de kolom met de kwaliteitsscore van je advertenties zichtbaar maakt. Om ook de 3 onderdelen zichtbaar te maken waarop de kwaliteitsscore is gebaseerd, volg je deze stappen:

  1. Open het tabblad ‘Zoekwoorden’.
  2. Klik op Kolommen > Kolommen aanpassen…
  3. Klik op Kwaliteitsscore en selecteer de kolommen ‘Advertentierelevantie’, ‘Erv. op bestemmingspagina’ en ‘Verw. CTR’. Om de scores van je advertenties te vergelijken met vorige periodes selecteer je ook dezelfde kolommen waar (hist.) achter staat.

Advertentierelevantie verbeteren

Je kunt de relevantie van je advertenties drastisch verhogen door je campagne op te splitsen in advertentiegroepen (bijvoorbeeld subcategorieën van producten) en exacte zoekwoorden toe te voegen. Met exact zoeken worden je advertenties alleen getoond aan mensen die het zoekwoord op precies dezelfde manier intypen in Google, maar ook variaties die er sterk op lijken. Door meerdere advertenties te maken voor specifieke producten worden deze nóg relevanter en is bovendien de kans groot dat je CTR ook hoger is.

Kwaliteit van de bestemmingspagina verhogen

Je kunt de score bij Ervaring op bestemmingspagina verhogen door belangrijke zoekwoorden op de pagina te verwerken die je ook in je advertenties gebruikt. Zorg daarnaast voor unieke content en duidelijke Call to Actions. Ook moet de inhoud van de landingspagina overeenkomen met de advertentietekst, anders wordt de kwaliteitsscore negatief beïnvloed. Een verkeerde landingspagina instellen is een veelgemaakte fout met Google AdWords. Zorg dus dat jij deze fout niet maakt, zodat je een zo hoog mogelijk kwaliteitsscore krijgt!

Verwachte CTR optimaliseren

Een CTR van minder dan 1,5% wordt door Google beschouwd als te laag. Herschrijf daarom je advertentietekst totdat Google vindt dat hij aantrekkelijk genoeg is voor mensen om erop te klikken. Ook kun je tijdens de looptijd van je advertentie voor een korte tijd het CPC-bod verhogen, waardoor je op bepaalde zoekwoorden een hogere positie in de zoekmachine krijgt. Over het algemeen levert een hogere positie van de advertentie ook een hogere CTR op, dus gaat je kwaliteitsscore hiermee ook omhoog.

Kwaliteitsscore en kosten per klik bepalen advertentiepositie

Om de positie van advertenties (ook wel Ad Rank genoemd) te bepalen, gebruikt Google de volgende rekensom:

CPC (kosten per klik) x kwaliteitsscore = Ad Rank

Een hogere kwaliteitsscore kan dus betekenen dat je minder geld hoeft uit te geven aan een hogere positie in de zoekmachine! Kijk maar naar dit voorbeeld:

  • Advertentie 1 heeft een kwaliteitsscore van 7, met een CPC-bod van €3,50. 7 x 3,50 = 24,50
  • Advertentie 2 heeft een kwaliteitsscore van 5, met een CPC-bod van €4,50. 5 x 4,50 = 22,50

Ondanks het lagere CPC-bod van advertentie 1 zal deze dus boven advertentie 2 te zien zijn in de zoekmachine.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews