De mogelijkheden van Instagram TV (IGTV) voor je webshop

Als je regelmatig de app van Instagram gebruikt is je oog ongetwijfeld gevallen op een gloednieuw knopje rechts boven in het scherm. Een druk hierop brengt je naar de nieuwste functie die het sociale medium rijk is: Instagram TV, ofwel IGTV. Maar wat is het en welk slaatje kun je hier met jouw webshop uit slaan?

Langere en betere video's

Met IGTV wil Instagram het mogelijk maken om langere, betere video’s te delen dan wat nu mogelijk is met Instagram Stories. Ook zijn de video’s in tegenstelling tot Stories niet 24 uur lang, maar onbeperkt te bekijken. Instagram hoopt met de nieuwe app onder andere in te haken op de trend dat steeds minder mensen televisie kijken en dat meer mensen liever naar amateur ‘filmmakers’ kijken dan naar professionals.

Het verschil met Stories en YouTube

Waar IGTV zich mee onderscheidt vergeleken met Instagram Stories, is de lengte van de video’s. Met Stories is deze beperkt tot 15 seconden, terwijl het met IGTV mogelijk is om filmpjes van maximaal 10 minuten (of 60 minuten voor accounts met veel volgers) te uploaden. Het verschil met YouTube is voornamelijk dat de video’s in portretmodus te bekijken zijn en je dus niet je telefoon hoeft te draaien. Bovendien zoeken mensen op YouTube voornamelijk op een bepaald onderwerp, terwijl het in IGTV de bedoeling is dat je op een bepaalde gebruiker zoekt.

Wat kun je ermee?

De mogelijkheden van IGTV zijn, ook voor webshops, oneindig. Je kunt bijvoorbeeld aankondigingen, productreviews of ‘achter de schermen’-video’s maken en delen die veel meer de diepte ingaan, zonder dat je deze hoeft op te splitsen in meerdere korte filmpjes. Ook geeft het je de mogelijkheid een publiek te bereiken dat nog niet eerder met je account in aanraking is gekomen. Als je video viral gaat en veel wordt gedeeld kan deze namelijk verschijnen onder de rubriek ‘Populair’. Naar verwachting zal het op termijn bovendien mogelijk zijn om te adverteren in IGTV.

Zo ga je met IGTV aan de slag

Beginnen met het delen van video’s op Instagram TV is reuze eenvoudig. Het enige wat je hoef te doen is een kanaal maken, wat je doet door in IGTV op het tandwieltje te drukken en te kiezen voor ‘Kanaal maken’. Belangrijk om te weten is dat het niet mogelijk is om binnen de app zelf een video op te nemen. Je zult dit moeten doen in de camera-app van je telefoon. Het voordeel hiervan is wel dat je altijd video’s kan opnemen, maar deze niet direct hoeft te publiceren. Wanneer je je video uploadt, is het belangrijk dat je een goede titel en omschrijving toevoegt zodat je creatie goed kan worden gevonden.


< Terug naar blog

Lees ook:

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 539 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op de pagina webshop beginnen vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.