De Vloek van Kennis: een gevaar voor je webshop

Wist je dat de kans groot is dat je met je webshop te maken hebt met een vloek? Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar de Vloek van Kennis kan ervoor zorgen dat je potentiële klanten misloopt. Maar wat is het en wat kun je eraan doen? Lees snel verder om erachter te komen!

Wat is het?

De Vloek van Kennis houdt in dat we het moeilijk vinden om te begrijpen dat andere mensen niet dezelfde dingen weten als wij. Dat komt vooral doordat we vergeten hoe het voor ons was om deze dingen te leren! We verwachten onbewust van anderen dat ze in een rap tempo dezelfde kennis kunnen krijgen. Omdat dat natuurlijk niet zo is zorgt dat voor frustratie aan beide kanten. Denk aan een leraar die geïrriteerd raakt door een leerling omdat hij de stof maar niet snapt. Voor de leraar is het gesneden koek, waardoor hij zich maar niet kan verplaatsen in de leerling.

Mogelijke effecten van de vloek

Omdat het misschien nog maar vaag in de oren klinkt geven we je een aantal voorbeelden van effecten die de Vloek van Kennis kan hebben op jouw webshop. Leer deze te herkennen en ga vervolgens aan de slag met de tips aan het einde van het artikel!

  • Mensen weten niet wat je verkoopt
    Bezoekers van je website zien je producten wel staan, maar omdat de productomschrijvingen niet uitgebreid genoeg of onduidelijk zijn begrijpen ze niet wát het precies is. Voor jou is het natuurlijk logisch, maar niet voor al je klanten.
  • Artikelen die je schrijft worden niet begrepen
    Onderhoud je een eigen blog op je website? Dan is het mogelijk dat je ongemerkt woorden gebruikt die voor jou voor de hand liggen, maar voor lezers voor verwarring zorgt.
  • De communicatie met je klanten verloopt stroef
    Het zijn niet alleen je artikelen die kunnen worden beïnvloed door de vloek. Ook in je klantenservice of aftersales kan deze erin sluipen. Als een klant vragen heeft over een product bestaat de kans dat jouw uitleg daarover niet wordt begrepen, omdat de klant minder over het product weet dan jij.

Hoe los je het op?

Je wil natuurlijk voorkomen dat je klanten weglopen doordat ze niet begrijpen wat je doet of wat je hen wil vertellen. Daarom moet je zo snel mogelijk aan de slag gaan om de vloek op te heffen! Gelukkig zijn er een aantal simpele stappen die je kunt volgen en hebben we deze voor jou op een rijtje gezet:

  1. Erken het probleem
    Het is in de eerste plaats belangrijk dat je tegen jezelf toegeeft dat de vloek ook op jouw webshop en je werk effect heeft. Als je je dat realiseert kun je er pas iets aan doen!
  2. Vermijd moeilijke woorden
    Als je alles weet over de techniek van een product dat je verkoopt, is het noodzakelijk dat je dit op een duidelijke manier weet over te brengen. Probeer dus zo min mogelijk moeilijke woorden en technische termen te gebruiken.
  3. Gebruik voorbeelden
    Het is beter om bepaalde zinnen toe te lichten met voorbeelden, afkortingen volledig uit te schrijven en afbeeldingen te gebruiken om de tekst te ondersteunen. Zo weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om je boodschap helder over te brengen.
  4. Hardop lezen
    Omdat de vloek bij geschreven tekst er zomaar in kan sluipen, is het goed om na het schrijven van je tekst deze eens hardop te lezen. Zo kom je er sneller achter of je bepaalde dingen beter moet uitleggen!
  5. Laat je tekst beoordelen
    Soms heb je een extra paar ogen nodig om te zien dat je tekst niet duidelijk genoeg is en je bepaalde zinnen beter moet toelichten. Vraag daarom aan je omgeving of mensen uit je doelgroep om feedback te geven op je artikel.

Meer weten over de Vloek van Kennis? Lees dan dit artikel!

< Terug naar blog

Lees ook:

Dure producten verkopen: hoe doe je dat?

Een webshop staat of valt met de producten die er te koop zijn. Producten van verschillende prijscategorieën moet je ook op elk hun eigen manier promoten,… Lees meer >

5 trends waar je in 2018 rekening mee moet houden

Hoewel het nog een tijd duurt voordat we 2017 vaarwel zeggen en met frisse moed 2018 ingaan, kan het geen kwaad om je nu al voor te bereiden op wat er volgend… Lees meer >

Zo voorkom je ‘duplicate content’ in je webshop

Een tegenvallende positie van je webshop in de zoekmachines kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Op onze blog proberen we die oorzaken te behandelen… Lees meer >

De Vloek van Kennis: een gevaar voor je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 470 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+