Drie redenen om een weblog te beginnen in je webshop

Een weblog, of blog, is van oorsprong een soort dagboek dat online wordt bijgehouden en door iedereen kan worden gelezen. Het fenomeen ontstond direct met de opkomst van het internet en het groeide al snel uit tot een verzamelplaats van leuke en interessante zaken die op het internet waren aangetroffen. Onderhand is het een generieke term geworden voor pagina’s waarop met enige regelmaat leuke en interessante berichten worden geplaatst. Een weblog beginnen is niet alleen een leuke manier om je site actueel te houden maar kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de vindbaarheid van je webshop.

Short tail & long tail

Wanneer je de belangrijke zoekwoorden voor een website bekijkt dan zijn er twee groepen zoekwoorden: zeer algemene waar heel veel op wordt gezocht en zeer specifieke waar minder op wordt gezocht. De eerste groep zoekwoorden wordt ook wel de short tail genoemd. Deze woorden worden gekenmerkt door enorme zoekvolumes en zijn zeer algemeen van aard. Wanneer je bijvoorbeeld een gitaren-webshop bent begonnen dan is het woord ‘gitaar’ een voorbeeld van een short tail-zoekwoord. De personen die hiernaar zoeken via Google of een andere zoekmachine hebben uiteenlopende redenen om deze zoekopdracht uit te voeren. Misschien zijn ze enkel op zoek naar informatie over gitaren, mooie plaatjes van gitaren of de geschiedenis van de gitaar. Vanwege het grote zoekvolume is de concurrentie op deze woorden ook enorm. Iedereen die een site heeft die in de breedste zin over gitaren gaat wil natuurlijk hoog in de zoekresultaten worden getoond bij dit zoekwoord.

De tweede groep zoekwoorden worden de long tail genoemd. Deze zijn veel specifieker en sluiten vaak nauwer aan bij het doel van een bepaalde website. In het voorbeeld van de gitarenshop is ‘mintgroene semi-akoestische archtop gitaar kopen’ een voorbeeld van een long tail-zoekwoord. Het zoekvolume hiervan is natuurlijk veel kleiner dan op het woord ‘gitaar’, de concurrentie is ook veel kleiner maar de kans dat deze zoekopdracht resulteert in een bestelling is vele malen groter.

Scoren op long tail door middel van een weblog

Wanneer je een weblog begint en regelmatig leuke artikeltjes plaatst over je assortiment of branche kunnen deze artikeltjes gaan scoren op zeer specifieke (long tail) zoekwoorden. De eigenaar van de webshop in gitaren schrijft bijvoorbeeld een artikel over de beste manier om je snaren te vervangen. Als er over dit onderwerp nog niet veel is geschreven op internet dan is de kans groot dat dit artikel hoog wordt getoond wanneer iemand zoekt op ‘beste manier om snaren te vervangen’. Deze persoon is misschien niet bekend met de webshop maar hoort wel degelijk tot de doelgroep en zal bij een eerstvolgende aankoop ook aan deze shop denken.

Zo trek je zeer relevant verkeer naar je shop maar zul je ook merken dat de hele site beter gaat scoren op de short tail-zoekwoorden. Je shop wordt namelijk gevuld met relevante en goede content over het assortiment. Google en andere zoekmachines begrijpen dat deze woorden allemaal gerelateerd zijn aan elkaar en zo wordt jouw webshop langzaam maar zeker een bron van informatie over een bepaald onderwerp en daarmee relevanter voor alle woorden die daarmee hebben te maken.

Externe links verzamelen (linkbuilding)

Wanneer jouw artikeltjes goedgeschreven en informatief zijn en je deelt deze via de verschillende social media dan worden deze ook gelezen door mensen die actief zijn op forums, zelf een site hebben of een weblog bijhouden. Zij zullen vervolgens in hun artikeltjes en reacties gaan linken  naar jouw weblog. Tevens zou je enkele artikeltjes ook aan andere weblogs kunnen aanbieden (gastbloggen). Onderaan het bericht kan dan een link naar je shop worden opgenomen. Zo verzamel je op een natuurlijke manier waardevolle links naar je webshop waardoor je weer beter gaat scoren op de belangrijke zoekwoorden.

Ideeën voor het beginnen van een weblog in je webshop

Het moge duidelijk zijn dat een weblog op veel verschillende manieren kan bijdragen aan de vindbaarheid van je webshop. Weet je niet waarover je moet schrijven? Neem het leukste artikel in je webshop en beschrijf het eens zo uitgebreid mogelijk. Wat is het? Wat kun je ermee? Welk probleem lost het op? Zijn er verschillende varianten van? Waarom is dit het beste? Is het mooi? Waarom is het mooi? Hoe is het ontstaan? Waarvoor kun je het gebruiken? Kun je er nog iets anders mee? Door je zelf dergelijke vragen te stellen en uitgebreid te beantwoorden schrijf je heel eenvoudig je eerste weblogbericht.

Je webshop is overigens standaard uitgerust met een weblogmodule. Deze vind je onder ‘Berichten’ in het hoofdmenu.

 

 

 

 

< Terug naar blog

Lees ook:

De perfecte advertentietekst schrijven

Om je webshop bekend te maken bij het publiek ontkom je er soms niet aan om betaalde advertenties in te zetten op bijvoorbeeld Google of Facebook. Maar hoe… Lees meer >

5 handige apps voor je webshop

De kans is groot dat je dagelijks bijna net zo veel op je smartphone zit als achter de computer. Om het leven als webwinkelier zo gemakkelijk mogelijk te… Lees meer >

Drie redenen om een weblog te beginnen in je webshop

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+