Dynamische zoekadvertenties maken in Google AdWords

Het opstellen en onderhouden van advertenties in Google AdWords kan een tijdrovende bezigheid zijn. Desondanks is het een onmisbaar element van de promotie van je webshop. Om toch tijd te besparen kun je gebruik maken van dynamische zoekadvertenties. Lees snel verder wat je eraan hebt en hoe je de advertenties instelt!

Voordelen van dynamische zoekadvertenties

  • Je hoeft niet zelf zoekwoorden te verwerken in je advertenties, Google toont je advertentie namelijk als de zoekopdracht van een gebruiker voorkomt op je website.
  • Als je een pagina verwijdert hoef je de advertentie voor die pagina niet zelf stop te zetten.
  • Voor nieuwe pagina’s hoef je geen advertenties te maken, dit gaat automatisch.

Een nieuwe campagne opzetten

Het maken van dynamische zoekadvertenties in Google AdWords is een peulenschil! Maak allereerst een nieuwe campagne door onder + Campagne op ‘Alleen in het Zoeknetwerk’ te klikken.

Geef je campagne een naam, bijvoorbeeld ‘Dynamische campagne’ en selecteer vervolgens ‘Dynamische zoekadvertenties’.

Daarna vul je het adres van je website in en de gegevens die je bij een normale AdWords-campagne ook instelt. Klik tenslotte op ‘Opslaan en doorgaan’.

Advertentiegroep maken

Zodra je campagne is gemaakt, is de volgende stap het creëren van een advertentiegroep. Binnen deze advertentiegroep kun je ervoor kiezen of je alle pagina’s in je webshop wilt meenemen in je campagne of dat alleen voor specifieke pagina’s dynamische zoekadvertenties moeten worden gemaakt.

Als je specifieke webpagina’s wilt selecteren dan kun je bijvoorbeeld een woord kiezen dat onderdeel moet zijn van de URL. In dat geval klik je op ‘URL bevat’ en vul je bijvoorbeeld ‘webshop’ in. Dan worden alle webpagina’s met producten automatisch gebruikt, terwijl alle pagina’s zonder het woord ‘webshop’ worden uitgesloten van de campagne.

Om de daadwerkelijke advertentie te maken moet je een beschrijving invullen. De kop en URL worden automatisch aangepast aan de zoekopdracht van gebruikers, maar de beschrijving is bij ieder zoekresultaat hetzelfde. Het is daarom belangrijk om een wervende advertentietekst te schrijven die voor alle mogelijke zoekopdrachten relevant is.

CPC-bod instellen

Een nadeel van dynamische zoekadvertenties in Google AdWords is dat je maar 1 CPC-bod kunt instellen dat voor alle advertenties wordt gebruikt. Dit komt doordat er geen specifieke zoekwoorden zijn waar je gericht op adverteert, maar je advertenties worden aangepast naar de zoekopdrachten van gebruikers.

Merk je dat je campagne goed loopt voor een bepaald gedeelte van je webshop? Maak dan een nieuwe, aparte advertentiegroep binnen dezelfde campagne en sluit deze vervolgens uit in de advertentiegroep die je al hebt gemaakt. Vervolgens kun je daarvan het CPC-bod verhogen om zo nog meer resultaat te bereiken. Ook kun je ervoor kiezen om in de instellingen van je campagne niet te kiezen voor handmatige CPC, maar een van de automatische biedstrategieën zoals ‘Verbeterde CPC’.

< Terug naar blog

Lees ook:

Dure producten verkopen: hoe doe je dat?

Een webshop staat of valt met de producten die er te koop zijn. Producten van verschillende prijscategorieën moet je ook op elk hun eigen manier promoten,… Lees meer >

5 trends waar je in 2018 rekening mee moet houden

Hoewel het nog een tijd duurt voordat we 2017 vaarwel zeggen en met frisse moed 2018 ingaan, kan het geen kwaad om je nu al voor te bereiden op wat er volgend… Lees meer >

Dynamische zoekadvertenties maken in Google AdWords

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 470 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+