Een chatbot maken voor Facebook Messenger

Misschien heb je het wel eens meegemaakt: je stuurt een berichtje naar een Facebookpagina en krijgt vrijwel direct een automatisch bericht terug. Soms staan er zelfs allerlei knoppen waarmee je diverse soorten informatie kunt krijgen. Hoe dat werkt? Met een zogeheten chatbot! Ook jij kan er een maken voor de pagina van je webshop. Waarom dat handig is en hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Waarom een chatbot?

Een chatbot voor je Facebookpagina is erg handig. Het helpt de werkdruk op je klantenservice te verlichten, dus hou je meer tijd over voor andere werkzaamheden. Je kunt (potentiële) klanten namelijk informatie geven zonder dat je er zelf per se tijd in steekt op dat moment. Er is een groot aanbod van betaalde en gratis tools waarmee je een chatbot kunt maken. In dit voorbeeld maken we gebruik van Chatfuel, een van de meest bekende gratis chatbots.

Stap 1. Account maken en pagina koppelen

Aanmelden op Chatfuel kan alleen met je Facebook-account. Op die manier kun je namelijk je pagina koppelen met de chatbot.

Stap 2. Welkomstbericht maken

Zodra je een account hebt gemaakt gaan we een bericht opstellen dat automatisch wordt verstuurd als mensen contact met je opnemen via je pagina. Dit doe je door in het menu op Build te klikken en Welcome Message te selecteren. Ons welkomstbericht is als volgt opgebouwd:

  • Pauzes
    Omdat we ervoor willen zorgen dat onze chatbot er ‘menselijk’ uitziet, stellen we een korte pauze in van 2 seconden voor en tussen de twee berichten. Voor de gebruiker zal het er dan uit zien alsof de bot aan het typen is. Je voegt deze functie toe onder Add a card > Plugin > Typing…
  • Welkomstbericht met naam
    Schrijf hier wat een gebruiker als eerste te zien moet krijgen als hij een chat met je pagina start. De variabele die je kunt gebruiken om iemand met zijn naam aan te spreken is {{first name}}.
  • Knop live chat
    Wanneer mensen op de knop ‘Ik heb een vraag!’ klikken, wordt er overgeschakeld van de chatbot naar een echt gesprek. Vanaf dat moment kun jij het dus zelf overnemen. Je voegt de live chat functie toe door eerst een nieuwe ‘block’ te maken en vervolgens te klikken op Plugin > Live chat. Hierna klik je op + Add button en selecteer je onder Blocks de zojuist aangemaakte Live chat block.
  • Telefoonnummer
    Als je even niet online bent op Facebook, is het goed dat je mensen ook de mogelijkheid geeft om te bellen. Ze kunnen dan op hun telefoon in de app van Messenger direct met je bellen als ze op de knop drukken. Een ‘Bel ons’-knop toevoegen doe je als volgt: + Add button > Phone call. Hier voer je vervolgens jouw telefoonnummer (inclusief landcode) in.
Tip: om te voorkomen dat mensen moeten wachten op een vraag waarop het antwoord op je website te vinden is, zou je een knop kunnen toevoegen die verwijst naar je pagina met veelgestelde vragen

Stap 3. Test of het werkt

Zodra je alle instellingen hebt gedaan, is het goed om te testen of alles werkt. Dit kun je doen door rechtsboven op de knop ‘Test this chatbot’ te klikken. Vervolgens wordt in Facebook of op Messenger.com een chatscherm met jouw pagina geopend en zie je hoe het welkomstbericht eruit ziet.

Stap 4. Ontdek alle andere mogelijkheden

Een welkomstbericht zoals deze is nog maar 1 van de talloze mogelijkheden. Hier een kleine greep uit de functies:

- Automatische antwoorden op bepaalde woorden en zinnen;
- Overzicht van de productcategorieën en producten in je webshop tonen;
- Allerlei plug-ins waarmee je bijvoorbeeld verschillende social media kunt koppelen en locaties en video’s delen. 
- Ingeplande berichten sturen naar iedereen die contact met je heeft opgenomen, handig voor promotie van een nieuw product! 

Kom je er niet helemaal uit? Je vindt hier meer informatie over het gebruik van Chatfuel. 

< Terug naar blog

Lees ook:

Fashioncheque en andere cadeaubonnen accepteren in je webshop

Het is eindelijk zover! Vanaf nu is het mogelijk om verschillende cadeaubonnen, waaronder Fashioncheque, in je webshop te accepteren. Afgelopen week lanceerde… Lees meer >

5 tips voor aantrekkelijke productomschrijvingen

We hebben op onze blog al veel artikelen geschreven over manieren waarop je de conversie in je webshop kunt verhogen. Veel conversies beginnen op de… Lees meer >

Een webshop beginnen met tweedehands producten

De vraag naar tweedehands producten is door de jaren heen alsmaar groter aan het worden! Vintage meubels zijn erg in trek, auto’s worden vaker tweedehands dan… Lees meer >

Een chatbot maken voor Facebook Messenger

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 455 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+