Een goede contactpagina maken

De contactpagina is na de homepage misschien wel de belangrijkste pagina van je webshop. Klanten die een vraag hebben over een product of de identiteit van de webshop willen verifiëren zullen allemaal direct naar deze pagina klikken. Daarnaast ben je wettelijk verplicht verschillende gegevens met betrekking tot je onderneming op een duidelijke plek in de webshop te vermelden. De contactpagina is daar de aangewezen plek voor.

Informatieplicht

Je bent wettelijk verplicht een aantal gegevens met betrekking tot je webshop op een duidelijke plek te vermelden. Deze kun je natuurlijk in de footer opnemen zodat de gegevens op iedere pagina worden vermeld. Het is echter ook toegestaan de gegevens te vermelden op een pagina die vanaf iedere pagina bereikbaar is en waarvan duidelijk is dat de contact- en bedrijfsgegevens daar gevonden kunnen worden. De contactpagina is dan de meest voor de hand liggende pagina. Tevens kun je van de contactpagina een leuke pagina maken die niet alleen aan de wet voldoet maar waarmee je ook je klanten informeert over de persoon / personen achter de webshop.

De gegevens die sowieso moet vermelden zijn:

  • KvK-nummer.
  • Btw-nummer.
  • Het geografische adres. Dit zal doorgaans overeenkomen met het vestigingsadres zoals bekend bij de Kamer van Koophandel. Dit moet een adres zijn waar de klant daadwerkelijk op bezoek kan, alleen een postbusnummer is dus niet toegestaan. Dit raden wij ook ten zeerste af in verband met de betrouwbare uitstraling van je webshop.
  • Een e-mailadres.
  • In ieder geval één andere manier waarop klanten direct contact met je op kunnen nemen. De meest voor de hand liggende mogelijkheid is een telefoonnummer maar je zou ook kunnen denken aan een live chat-functie.

Vergeet daarnaast niet alle relevantie informatie te vermelden. Ben je bijvoorbeeld beperkt bereikbaar omdat je de webshop naast je baan runt? Vermeld de tijden waarop je telefonisch bereikbaar bent en binnen welke tijd men een antwoord op de mail kan verwachten.

Contactformulier

Maak het je klanten makkelijk om contact met je op te nemen door een contactformulier op de contactpagina te plaatsen. In je webshop wordt standaard een eenvoudig contactformulier op de contactpagina geplaatst. Wanneer dit is ingevuld en verzonden worden de gegevens gemaild naar het e-mailadres waarmee je de webshop hebt aangevraagd. Wil je dat dit formulier naar een ander mailadres wordt gestuurd? Ga naar ‘Formulieren’ in het hoofdmenu, in het tabblad ‘E-mail beheerder’ kun je dit adres wijzigen.

Social Media

Naast een leuk en gratis promotiemiddel zijn social media natuurlijk ook hele goede manieren om contact met je klanten te onderhouden. Het is dus verstandig om al je social media pagina’s en profielen op de contactpagina te vermelden. Veel bedrijven gebruiken zelfs Twitter als klantenservice. Klanten kunnen hun vragen en klachten rechtstreeks twitteren. Het voordeel is dat het heel direct is. Alle Tweets zijn echter ook openbaar. Zo kan iedereen meekijken met de service die jij verleent. Als je hiervoor kiest is het dus van groot belang dat je snel en adequaat op alle tweets reageert.

Persoonlijk tintje

Omdat de contactpagina veel bezoekers trekt is het zaak deze pagina aantrekkelijk op te maken. Je zou het een persoonlijk tintje kunnen geven door foto’s van jezelf en je medewerkers toe toevoegen. Verder kun je denken aan een Google Maps-kaartje, zeker als je ook de mogelijkheid biedt om bestelling af te halen, een foto van je winkel of magazijn, etc. Op deze manier maak je van de contactpagina niet alleen een functionele maar ook een leuke pagina.

< Terug naar blog

Lees ook:

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

Klanten behouden na de feestdagen

In de aanloop naar Sinterklaas en kerst regent het bestellingen. In deze periode trekt je webshop heel veel nieuwe klanten. Dat is natuurlijk hartstikke leuk,… Lees meer >

Een goede contactpagina maken

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+