Een tweede webshop – wanneer wel of niet?

Ben je al geruime tijd bezig met je webshop en begint het steeds meer te kriebelen om er nóg een te beginnen? Dan is het verstandig om jezelf onder andere af te vragen waarom je dat wilt doen, of het verstandig is en hoe je te werk gaat. In dit artikel vind je een handige vragenlijst en tips om aan de slag te gaan!

Vragen die je aan jezelf moet stellen

Voordat je begint met het aanvragen en inrichten van een tweede shop is het belangrijk dat je eerst door middel van enkele vragen bepaalt of het verstandig en zinvol is. Kun je de onderstaande vragen met ja beantwoorden, ga er dan voor!

  • Loopt mijn oorspronkelijke webshop goed?
    Als je moeite hebt om met je huidige webshop goede resultaten neer te zetten, dan is het niet verstandig om een tweede te beginnen. Probeer eerst te achterhalen waar het misgaat, zodat je dezelfde fouten bij een eventuele extra webshop niet opnieuw maakt.
  • Wil ik een ander soort product verkopen?
    Tenzij je de nieuwe bol.com of Amazon wil worden is het verkopen van totaal uiteenlopende producten in één webwinkel af te raden. Naast het feit dat niche webshops vaak beter lopen is het op het gebied van SEO lastig en arbeidsintensief om deze op meerdere productcategorieën te optimaliseren. Wanneer je bijvoorbeeld naast elektronische gadgets ook handtassen wil verkopen spreekt het voor zich dat je deze niet in dezelfde webshop gaat aanbieden, maar een nieuwe shop moet maken.
  • Heb ik tijd voor een tweede webshop?
    Wees je ervan bewust dat het opzetten van een webwinkel een fluitje van een cent is, maar dat het onderhouden ervan andere koek is. Een extra shop betekent niet alleen twee voorraden die je moet bijhouden, maar ook meer administratie, promotie via social media, klantenservice en tekst die je moet schrijven voor pagina’s en een eventuele blog.

Zo pak je het aan!

Zodra je hebt besloten dat je de stoute schoenen gaat aantrekken kun je het in principe op dezelfde manier aanpakken als hoe je je eerste webshop hebt opgestart. Wel moet je met een aantal zaken extra rekening houden.

Vergeet je eerste webshop niet
Pas op dat je door het enthousiasme van een nieuwe webwinkel niet vergeet dat je ook aandacht moet blijven besteden aan je eerste winkel. Je nieuwe shop kan nog wel wachten, maar de klanten die een bestelling hebben geplaatst in je eerste shop verwachten nog steeds op tijd het product in huis te krijgen.

Extra handelsnaam toevoegen aan je KvK-inschrijving
Mocht je bang zijn dat je een tweede webshop ook apart moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel, maak je dan geen zorgen. Je kunt namelijk gewoon een nieuwe handelsnaam maken die onder je huidige inschrijving valt.

Handig: voor veel zaken geen nieuw account nodig!
Ook voor het accepteren van betaalmethodes zoals iDeal heb je in veel gevallen geen extra account nodig, maar kun je gewoon je bestaande account gebruiken.

Hou het gescheiden
Met meerdere webshops ligt het gevaar op de loer dat je zaken door elkaar gaat halen. Denk bijvoorbeeld aan een kortingsactie voor je kledingwebshop die je per ongeluk op de Facebookpagina van je sieradenwebwinkel plaatst. Naast verwarring bij je klanten schaadt het ook je professionele uitstraling. Check daarom altijd of de handeling die je gaat uitvoeren ook bij de juiste webshop gebeurt.


< Terug naar blog

Lees ook:

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 534 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op de pagina webshop beginnen vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.