Het gebruik van Meta data in je webshop

Heb je een eigen webshop gemaakt bij Shoppagina of ga je er een maken? Je hebt dan ook de mogelijkheid om voor iedere pagina zogeheten meta data in te stellen. Hiermee laat je Google weten wat hij met de betreffende pagina moet doen en wordt vervolgens bepaald hoe hoog je positie is in de zoekmachine. Heel erg belangrijk dus voor je SEO om dit (zorgvuldig) in te vullen!

In het dashboard van je webshop vind je onder het Pagina overzicht al je pagina’s. Per pagina kun je allerlei dingen aanpassen zoals de inhoud, lay-out en dus ook de instellingen voor meta data zoals hieronder. Het tabblad Meta data bestaat uit drie onderdelen: Meta Tag Description, Meta Tag Keywords en Meta Tag Robots. We kunnen ons voorstellen dat je hier misschien niets van begrijpt, maar dat is na het lezen van dit artikel wel anders!

1. Meta Tag Description

In dit vak schrijf je een korte omschrijving van de betreffende pagina. De Meta Tag Description heeft verder geen invloed op je positie in Google, maar het is wel noodzakelijk om hier een goede beschrijving in te vullen zodat je mensen naar je website trekt. Hieronder zie je een voorbeeld van een Meta Tag Description!

2. Meta Tag Keywords

Hier kun je een aantal trefwoorden invullen die samenvatten waar je pagina over gaat. In tegenstelling tot wat veel mensen denken hebben de Keywords geen invloed op je positie in Google. Sterker nog, Google doet er helemaal niets mee. Wel kan het handig zijn voor jezelf om hier alle trefwoorden in te vullen waarop je de pagina SEO-vriendelijk hebt gemaakt. Zo voorkom je dat je twee verschillende pagina’s optimaliseert voor de zelfde zoekwoorden.

3. Meta Tag Robots

Hier vind je enkele termen met vakjes die je aan kunt klikken. Per tag leggen we kort uit wat het doet!

Noindex – Wanneer je dit vakje aanvinkt zeg je tegen Google: “ik wil niet dat je deze pagina laat zien in de zoekmachine”. Pagina’s die door ons al zijn uitgeschakeld voor weergave in Google zijn het winkelwagentje, de bedankpagina na een bestelling of een inlogpagina. Maar mocht je zelf een pagina hebben die je niet wil laten indexeren door Google (bijvoorbeeld een testpagina), dan kies je voor Noindex. Pas op: kies alleen voor deze optie als je volledig begrijpt wat de gevolgen zijn!

Nofollow – hiermee maak je duidelijk dat Google alle links die op deze pagina staan niet moet meenemen in de zoekresultaten. Dit doe je bijvoorbeeld als je een volledige pagina met gesponsorde of betaalde links hebt. Op die manier hoef je namelijk niet iedere link afzonderlijk nofollow te maken! Ook voor het kiezen voor Nofollow moet je zeker weten dat je weet wat je doet.

Noarchive – standaard slaat Google een kopie van websites op in een cache (tijdelijk geheugen), zodat deze bijvoorbeeld getoond kan worden als de website offline is. Het nadeel hiervan is alleen wel dat een website die getoond wordt vanuit de cache een momentopname is en eventueel geüpdatete gegevens zoals prijzen niet laat zien. Je kunt daarom ervoor kiezen bepaalde pagina’s niet te laten opslaan door het vakje Noarchive aan te klikken. Wees opnieuw voorzichtig met deze Meta Tag, gebruik hem alleen als het echt nodig is en je snapt wat het inhoudt.

Nosnippet – Hiermee laat je Google de Meta Tag Description negeren en wordt deze niet getoond in de zoekresultaten. Ook zal de pagina met deze optie niet in de eerdergenoemde cache worden opgeslagen.

Noodp – om zo veel mogelijk resultaten te kunnen laten zien maakt Google onder andere gebruik van de enorme databank van de website DMOZ.org. Dit is een soort wereldwijde startpagina die door redacteurs wordt gevuld met links. Mocht jouw webshop hier op staan, dan kun je voorkomen dat de omschrijving van je website op DMOZ ook wordt gebruikt in de zoekresultaten van Google.

Update 20 juni 2017: inmiddels is DMOZ opgeheven, wat betekent dat Google geen gebruik meer maakt van die informatie om snippets bij zoekresultaten te tonen. Het is daarom van groot belang om zelf de snippets te optimaliseren.

< Terug naar blog

Lees ook:

Een AdWords-campagne importeren in Bing Ads

Heb je al een campagne in Google AdWords? Dan loont het om deze ook te importeren in Bing, de zoekmachine van Microsoft die een marktaandeel in handen heeft van… Lees meer >

Statistieken en extra functies met bedrijfsprofiel op Instagram

Voor veel bedrijven en ook webshops is Instagram steeds meer een onmisbaar sociaal medium aan het worden, omdat het een unieke en laagdrempelige manier is om in… Lees meer >

Dynamische zoekadvertenties maken in Google AdWords

Het opstellen en onderhouden van advertenties in Google AdWords kan een tijdrovende bezigheid zijn. Desondanks is het een onmisbaar element van de promotie van… Lees meer >

Het gebruik van Meta data in je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 450 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+