Het gebruik van Meta data in je webshop

Heb je een eigen webshop gemaakt bij Shoppagina of ga je er een maken? Je hebt dan ook de mogelijkheid om voor iedere pagina zogeheten meta data in te stellen. Hiermee laat je Google weten wat hij met de betreffende pagina moet doen en wordt vervolgens bepaald hoe hoog je positie is in de zoekmachine. Heel erg belangrijk dus voor je SEO om dit (zorgvuldig) in te vullen!

In het dashboard van je webshop vind je onder het Pagina overzicht al je pagina’s. Per pagina kun je allerlei dingen aanpassen zoals de inhoud, lay-out en dus ook de instellingen voor meta data zoals hieronder. Het tabblad Meta data bestaat uit drie onderdelen: Meta Tag Description, Meta Tag Keywords en Meta Tag Robots. We kunnen ons voorstellen dat je hier misschien niets van begrijpt, maar dat is na het lezen van dit artikel wel anders!

1. Meta Tag Description

In dit vak schrijf je een korte omschrijving van de betreffende pagina. De Meta Tag Description heeft verder geen invloed op je positie in Google, maar het is wel noodzakelijk om hier een goede beschrijving in te vullen zodat je mensen naar je website trekt. Hieronder zie je een voorbeeld van een Meta Tag Description!

2. Meta Tag Keywords

Hier kun je een aantal trefwoorden invullen die samenvatten waar je pagina over gaat. In tegenstelling tot wat veel mensen denken hebben de Keywords geen invloed op je positie in Google. Sterker nog, Google doet er helemaal niets mee. Wel kan het handig zijn voor jezelf om hier alle trefwoorden in te vullen waarop je de pagina SEO-vriendelijk hebt gemaakt. Zo voorkom je dat je twee verschillende pagina’s optimaliseert voor de zelfde zoekwoorden.

3. Meta Tag Robots

Hier vind je enkele termen met vakjes die je aan kunt klikken. Per tag leggen we kort uit wat het doet!

Noindex – Wanneer je dit vakje aanvinkt zeg je tegen Google: “ik wil niet dat je deze pagina laat zien in de zoekmachine”. Pagina’s die door ons al zijn uitgeschakeld voor weergave in Google zijn het winkelwagentje, de bedankpagina na een bestelling of een inlogpagina. Maar mocht je zelf een pagina hebben die je niet wil laten indexeren door Google (bijvoorbeeld een testpagina), dan kies je voor Noindex. Pas op: kies alleen voor deze optie als je volledig begrijpt wat de gevolgen zijn!

Nofollow – hiermee maak je duidelijk dat Google alle links die op deze pagina staan niet moet meenemen in de zoekresultaten. Dit doe je bijvoorbeeld als je een volledige pagina met gesponsorde of betaalde links hebt. Op die manier hoef je namelijk niet iedere link afzonderlijk nofollow te maken! Ook voor het kiezen voor Nofollow moet je zeker weten dat je weet wat je doet.

Noarchive – standaard slaat Google een kopie van websites op in een cache (tijdelijk geheugen), zodat deze bijvoorbeeld getoond kan worden als de website offline is. Het nadeel hiervan is alleen wel dat een website die getoond wordt vanuit de cache een momentopname is en eventueel geüpdatete gegevens zoals prijzen niet laat zien. Je kunt daarom ervoor kiezen bepaalde pagina’s niet te laten opslaan door het vakje Noarchive aan te klikken. Wees opnieuw voorzichtig met deze Meta Tag, gebruik hem alleen als het echt nodig is en je snapt wat het inhoudt.

Nosnippet – Hiermee laat je Google de Meta Tag Description negeren en wordt deze niet getoond in de zoekresultaten. Ook zal de pagina met deze optie niet in de eerdergenoemde cache worden opgeslagen.

Noodp – om zo veel mogelijk resultaten te kunnen laten zien maakt Google onder andere gebruik van de enorme databank van de website DMOZ.org. Dit is een soort wereldwijde startpagina die door redacteurs wordt gevuld met links. Mocht jouw webshop hier op staan, dan kun je voorkomen dat de omschrijving van je website op DMOZ ook wordt gebruikt in de zoekresultaten van Google.

< Terug naar blog

Lees ook:

Ontdek de meest effectieve nieuwsbrief met een A/B-test in MailChimp

Twijfel je sterk tussen twee verschillende onderwerpregels voor je nieuwsbrief? Of ben je benieuwd op welk tijdstip je nieuwsbrieven het meest worden gelezen of… Lees meer >

Verwelkom de lente in je webshop met deze 5 tips

Hoewel het weer nog niet helemaal meewerkt, is het vanaf vandaag dan eindelijk officieel lente. Fluitende vogels, volle terrasjes en rokjesdag staan ons weer te… Lees meer >

Nog gerichter adverteren in Facebook met doelgroep ‘Betrokkenheid’

Facebook blijft maar aan de weg timmeren en dat is ook erg leuk als je jouw webshop wil promoten. Het is sinds kort mogelijk om een aangepaste doelgroep te… Lees meer >

Het gebruik van Meta data in je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 401 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+