Het koopgedrag van de 4 meest recente generaties

Verschillende door experts gedefinieerde generaties hebben elk hun eigen koopgewoonten. Van babyboomers tot de nieuwste generatie Z, het is belangrijk om te bepalen in welke generatie de doelgroep van jouw webshop is in te delen. Zo kun je deze mensen nog beter en gericht bereiken!

1. Babyboomers (geboren tussen 1946 en 1960) 

Na de Tweede Wereldoorlog werd Nederland weer opgebouwd en begon de economie langzaam op te bloeien. De mensen die in die periode zijn geboren profiteerden hier het meeste van en zijn nu nog steeds verantwoordelijk voor een groot deel van de online uitgaven. Babyboomers geven per aankoop gemiddeld meer geld uit dan welke generatie ook!

2. Generatie X (geboren tussen 1961 en 1980)

De mensen uit Generatie X houden van nieuwe dingen, maar vinden de kwaliteit van producten belangrijker dan het merk. Wel is het zo dat de merken die mensen uit deze generatie kennen en vertrouwen, kunnen rekenen op hun loyaliteit. Zorg dus dat je naast kwaliteit ook betrouwbaarheid uitstraalt om deze groep aan je te binden. Generatie X is naast online promotie ook nog vatbaar voor traditionele advertenties als die op televisie, radio en in de krant. Meerdere manieren dus om deze generatie te bereiken! 

3. Generatie Y (geboren tussen 1981 en 1995)

De leden van Generatie Y worden ook wel Millennials genoemd. Voor deze generatie is het kopen van een merk wel erg belangrijk. Ook zijn millennials meer afhankelijk van de mening van anderen voordat ze een aankoop doen. Als deze generatie in jouw doelgroep valt is het dus belangrijk om social proof te creëren. Dat houdt in dat bezoekers van je website kunnen zien hoe tevreden anderen over je webshop denken, door middel van reviews en testimonials.

4. Generatie Z (geboren na 1995)

Internet is voor deze generatie een natuurlijke omgeving, nog meer dan voor Generatie Y het geval is. Generatie Z is minder gevoelig voor advertenties, maar des te meer voor (social) influencers. Ze bekijken voornamelijk veel video’s en dus is het zaak om ervoor te zorgen dat je webshop wordt gezien op videoplatformen als YouTube. Ook belangrijk om te weten: Generatie Z is erg betrokken met het welzijn van onze planeet. Een duurzame webshop krijgt bij de nieuwste bewoners van de aarde dus de voorkeur!

< Terug naar blog

Lees ook:

Een AdWords-campagne importeren in Bing Ads

Heb je al een campagne in Google AdWords? Dan loont het om deze ook te importeren in Bing, de zoekmachine van Microsoft die een marktaandeel in handen heeft van… Lees meer >

Statistieken en extra functies met bedrijfsprofiel op Instagram

Voor veel bedrijven en ook webshops is Instagram steeds meer een onmisbaar sociaal medium aan het worden, omdat het een unieke en laagdrempelige manier is om in… Lees meer >

Het koopgedrag van de 4 meest recente generaties

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 450 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+