Het koopgedrag van de 4 meest recente generaties

Verschillende door experts gedefinieerde generaties hebben elk hun eigen koopgewoonten. Van babyboomers tot de nieuwste generatie Z, het is belangrijk om te bepalen in welke generatie de doelgroep van jouw webshop is in te delen. Zo kun je deze mensen nog beter en gericht bereiken!

1. Babyboomers (geboren tussen 1946 en 1960) 

Na de Tweede Wereldoorlog werd Nederland weer opgebouwd en begon de economie langzaam op te bloeien. De mensen die in die periode zijn geboren profiteerden hier het meeste van en zijn nu nog steeds verantwoordelijk voor een groot deel van de online uitgaven. Babyboomers geven per aankoop gemiddeld meer geld uit dan welke generatie ook!

2. Generatie X (geboren tussen 1961 en 1980)

De mensen uit Generatie X houden van nieuwe dingen, maar vinden de kwaliteit van producten belangrijker dan het merk. Wel is het zo dat de merken die mensen uit deze generatie kennen en vertrouwen, kunnen rekenen op hun loyaliteit. Zorg dus dat je naast kwaliteit ook betrouwbaarheid uitstraalt om deze groep aan je te binden. Generatie X is naast online promotie ook nog vatbaar voor traditionele advertenties als die op televisie, radio en in de krant. Meerdere manieren dus om deze generatie te bereiken! 

3. Generatie Y (geboren tussen 1981 en 1995)

De leden van Generatie Y worden ook wel Millennials genoemd. Voor deze generatie is het kopen van een merk wel erg belangrijk. Ook zijn millennials meer afhankelijk van de mening van anderen voordat ze een aankoop doen. Als deze generatie in jouw doelgroep valt is het dus belangrijk om social proof te creëren. Dat houdt in dat bezoekers van je website kunnen zien hoe tevreden anderen over je webshop denken, door middel van reviews en testimonials.

4. Generatie Z (geboren na 1995)

Internet is voor deze generatie een natuurlijke omgeving, nog meer dan voor Generatie Y het geval is. Generatie Z is minder gevoelig voor advertenties, maar des te meer voor (social) influencers. Ze bekijken voornamelijk veel video’s en dus is het zaak om ervoor te zorgen dat je webshop wordt gezien op videoplatformen als YouTube. Ook belangrijk om te weten: Generatie Z is erg betrokken met het welzijn van onze planeet. Een duurzame webshop krijgt bij de nieuwste bewoners van de aarde dus de voorkeur!

< Terug naar blog

Lees ook:

Wat maakt een webshop succesvol?

Het runnen van een webshop is iedere dag weer een uitdaging. Er zijn talloze zaken waarmee je rekening moet houden en of je ervan kunt rondkomen is afhankelijk… Lees meer >

Nieuwe Europese btw-regeling voor webwinkels

Verkoop je met je webshop in het buitenland of ben je van plan om dat in de toekomst te gaan doen? Dan zijn er een aantal dingen op het gebied van btw waar je… Lees meer >

Langere beschrijvingen in zoekresultaten Google

Heel misschien is het je al opgevallen na het invullen van een zoekopdracht in Google: de beschrijvingen die je onder de titels van een pagina vindt, zijn in… Lees meer >

Het koopgedrag van de 4 meest recente generaties

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 477 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+