Menu

Hoe je geld kunt besparen op je Google Shopping-campagne

Wist je dat je met een Shoppagina-webshop flink kunt profiteren van de vernieuwde opzet van Google Shopping? Wij zijn namelijk met Shoppagina Vergelijk een CSS-partner van Google. Dit betekent dat je via ons kunt adverteren op het Shopping-platform, met een aantal forse financiële voordelen. Lees snel verder hoe het zit en hoe je kunt beginnen met besparen!

In het begin… was er Froogle

In 2002 kwam het toen al hard groeiende Google met een nieuwe tool: ‘Froogle’ (afgeleid van het woord frugal, zuinig), wat later Google Product Search werd. Hiermee konden gebruikers producten van webshops vinden en vergelijken. Het onderscheidde zich van andere vergelijkplatformen doordat de zoekresultaten door Google zelf gecrawld werden op het internet.

Maar in 2012, toen de nieuwe en huidige naam Google Shopping bekend werd gemaakt, liet Google ook weten dat het in datzelfde jaar zou overschakelen naar een betaald systeem. Webwinkels moesten voortaan dus betalen om hun producten boven de zoekresultaten te kunnen laten tonen. Een lucratieve business, zo bleek. Toch kwam het Google uiteindelijk duur te staan.

Megaboete

Op 27 juni 2017 besloot de Europese Commissie namelijk om Google een boete op te leggen van maar liefst 2,42 miljard euro. Met Google Shopping zou het bedrijf misbruik hebben gemaakt van zijn machtspositie. De producten werden prominent boven de normale zoekresultaten getoond, terwijl resultaten van andere vergelijkingssites – zoals Beslist, Kieskeurig en Vergelijk – vaak pas op de vierde pagina te vinden waren. En dat is oneerlijk, zo oordeelde de EC. Google ging in hoger beroep, maar beloofde desondanks toch aanpassingen te doen aan Google Shopping. En dat is nu gebeurd.

Wat er is veranderd?

De opzet van het vergelijkplatform van Google is in grote lijnen hetzelfde gebleven, maar er is een cruciaal verschil. Het is nu namelijk mogelijk voor andere vergelijkingssites om de producten op hun eigen platform in te schieten in Google Shopping. Hierdoor worden nu niet alleen Shopping-resultaten getoond, maar ook producten die op bijvoorbeeld Kieskeurig, Beslist of dus Shoppagina Vergelijk zijn geplaatst.

Onder ieder product staat bovendien een link naar de betreffende vergelijkingssites, die door Google Comparison Shopping Services (CSS) worden genoemd. Zie hieronder het voorbeeld van de webshop WalkieTalkie.nl:

Deze CSS’en kunnen namens webwinkels die producten op hun platform hebben staan, advertenties in Google Shopping plaatsen. En dit heeft voor je webshop een aantal belangrijke en vooral financieel aantrekkelijke voordelen.

Hoe zit het?

Allereerst is het van belang om te weten dat Google Shopping de producten rangschikt op basis van het hoogste bod voor de CPC (Cost per Click) van een advertentie. We zullen dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel, drie verschillende webshops bieden een soortgelijk product aan via drie verschillende CSS’en, waaronder Google Shopping en Shoppagina Vergelijk. Hieronder zie je wat deze webshops bieden voor een klik op hun advertentie.

Verkoper CSS Bod
Webshop X Google Shopping €1
Webshop Y Shoppagina Vergelijk €0,95
Webshop Z Vergelijkingssite X €0,90

Nu denk je misschien: duidelijk, de advertentie van webshop X wordt als eerste getoond want deze biedt met €1 het meest. Een logische gedachte, maar dat is niet het geval. Want (en nu komt het), 20% van elk bod via Google gaat naar Google Shopping. Bij andere CSS’en is dit niet zo. En dus ziet de veiling er in werkelijkheid zo uit:

Verkoper CSS Bod
Webshop X Google Shopping €1 - 20% = €0,80
Webshop Y Shoppagina Vergelijk €0,95
Webshop Z Vergelijkingssite X €0,90

 Dit betekent dus dat ieder bod via Google Shopping eigenlijk minder waard is, waardoor je meer zal moeten bieden om toch te kunnen concurreren met andere webwinkels. Om toch uit te komen op een bod van €1 zul je in dit geval maar liefst €1,25 moeten bieden. In de tabel hierboven blijkt dat het dus webshop Y is die met zijn bod van €0,95 (via Shoppagina Vergelijk) aan het langste eind trekt.

Toch is die €0,95 niet het bedrag dat webshop Y uiteindelijk voor een klik moet betalen. Voor het uiteindelijk te betalen bedrag wordt namelijk gekeken naar de CSS die tweede is geworden in de veiling. In dit geval is dat webshop Z met een bod van €0,90. Conclusie: Shoppagina Vergelijk heeft namens webshop Y de veiling gewonnen met een bod van €0,95 per klik, maar betaalt voor iedere klik €0,90.

Besparen in Google Shopping met Shoppagina Vergelijk

Omdat we jou graag willen laten profiteren van de voordelen, hebben we ons vergelijkingsplatform Shoppagina Vergelijk dus laten registreren als CSS-partner van Google. En jij kunt je daarbij aansluiten. Aanmelden is simpel:

  1. Vul dit formulier in.
  2. Wij sturen je per mail een bevestiging en een consent form (toestemmingsformulier).
  3. De consent form print je, onderteken je en stuur je weer naar ons.
  4. Wij sluiten je aan op ons CSS-account.

Heel veel plezier met besparen!


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews