In 5 stappen de zoekopdrachten in je webshop analyseren

Het is bekend dat ongeveer 30% van alle bezoekers gebruiktmaakt van de zoekfunctie in je webshop. Maar weet jij precies waar zij naar zoeken? Dit is zeer interessante informatie. Zo kun je niet alleen ontdekken naar welk artikel het meest wordt gezocht maar ook of er wordt gezocht naar een product of merk dat je nog niet aanbiedt. Met een speciale functie in Google Analytics kun je heel eenvoudig de zoekopdrachten in jouw webshop analyseren. In 5 korte stappen leggen we uit hoe je deze functie inschakelt.

Stap 1. Log in op Google Analytics

Heb je nog geen account? We raden je aan om er zo snel mogelijk een te maken, zodat je allerlei handige statistieken te zien krijgt over jouw website. Lees eerst deze korte handleiding voor het maken van een Google Analytics-account en hoe je deze kunt koppelen met jouw Shoppagina-webshop.

Stap 2. Kies de juiste property

Klik op het tabblad ‘Beheer’ en selecteer het account en de property van je webshop 

Google Analytics beheer

Stap 3. Weergave > Instellingen

Klik onder ‘Weergave’ op ‘Instellingen weergeven’

Google Analytics Instellingen

Stap 4. Site Search inschakelen

Zet onder ‘Instellingen voor Site Search’ de knop bij ‘Site Search bijhouden’ op AAN en vul de Queryparameter in.

De Queryparameter is de letter voor het ‘=’-teken en ná het vraagteken in het webadres dat verschijnt als iemand een zoekopdracht invoert. Dit kan je eenvoudig zelf testen door ergens op te zoeken in jouw webshop. Je zal dan een webadres als deze in de adresbalk zien: http://www.jouw-webshop.nl/zoeken.html?q=zoekopdracht. De letter ‘q’ is dus de Query-parameter die je moet invoeren in Analytics.

Google Analytics Site Search inschakelen

Stap 5. Klik op Opslaan 

Het kan ongeveer 48 uur duren voordat je de eerste resultaten tevoorschijn ziet komen in je Analytics-account. Je kunt dan onder Rapportage > Gedrag > Zoekopdrachten op site nauwkeurig volgen hoe bezoekers de zoekfunctie op je webshop gebruiken.

Mocht je voor die 48 uur alvast gegevens over zoekopdrachten willen bekijken, dan kun je dat met de volgende omweg doen. Ga naar Rapportage > Gedrag > Site-content > Alle pagina’s en vul ‘?q=’ in in het zoekveld. Google Analytics filtert vervolgens alle bezochte pagina’s eruit die ‘?q=’ in de link hebben staan en dus zoekopdrachten zijn.

Google Analytics site content

 

< Terug naar blog

Lees ook:

Ontdek de meest effectieve nieuwsbrief met een A/B-test in MailChimp

Twijfel je sterk tussen twee verschillende onderwerpregels voor je nieuwsbrief? Of ben je benieuwd op welk tijdstip je nieuwsbrieven het meest worden gelezen of… Lees meer >

Verwelkom de lente in je webshop met deze 5 tips

Hoewel het weer nog niet helemaal meewerkt, is het vanaf vandaag dan eindelijk officieel lente. Fluitende vogels, volle terrasjes en rokjesdag staan ons weer te… Lees meer >

Nog gerichter adverteren in Facebook met doelgroep ‘Betrokkenheid’

Facebook blijft maar aan de weg timmeren en dat is ook erg leuk als je jouw webshop wil promoten. Het is sinds kort mogelijk om een aangepaste doelgroep te… Lees meer >

In 5 stappen de zoekopdrachten in je webshop analyseren

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 401 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+