Interview: ‘Ik kon eigenlijk direct van start’

Scherpe prijzen én persoonlijke contact, de belangrijkste pijlers voor Different Bikes om zich te gaan onderscheiden van andere online fietsenwinkels. We vroegen Sigrid, die samen met haar man Erik different-bikes.nl heeft opgezet, naar hun eerste ervaringen!

Kunt u in het kort iets over bedrijf vertellen?
“Al geruime tijd is mijn man werkzaam in de fietsindustrie. Het is begonnen op zeer jonge leeftijd (13jr.) met het sleutelen in de werkplaats bij een rijwielzaak, daarna heeft hij vele jaren gewerkt bij grote rijwielzaken en momenteel geeft hij les in fietstechniek aan verstandelijk beperkte jongeren. Aan de opleiding zat tot voor kort de verkoop van nieuwe fietsen gekoppeld, tot de school daar vorig jaar besloot mee te stoppen. Dit zagen we als een nieuwe uitdaging en we besloten gezamenlijk een webshop te starten. Ik denk wel dat het duidelijk is dat mijn man zich bezighoudt met de fietsen? Ikzelf ben parttime werkzaam als secretaresse en richt mij op alle werkzaamheden rondom de webshop.”

Waarom zijn jullie een webshop begonnen?
“We zagen dat veel grote aanbieders op internet niet een volledig pakket aanbieden als het neerkomt op de verkoop van fietsen, zeker als je kijkt naar het segment e-bikes. Het uitproberen van fietsen is bij veel webwinkels dan ook niet vanzelfsprekend, net als het benodigde onderhoud na de aanschaf. Hier willen wij met een scherpe prijs én een persoonlijke aanpak op inspringen. Direct vanaf de start willen we dit uitdragen en dus zijn we dagelijks naast onze werkzaamheden telefonisch te bereiken. Klanten kunnen op afspraak tot 21.00 uur terecht bij ons bedrijfspand voor advies, een proefrit of onderhoud. Binnen een straal van 25 kilometer rondom Enschede verzorgen we zelfs onderhoud en proefritten op locatie.”

Wat verkopen jullie in de webshop en hoe zijn jullie tot deze producten gekomen?
“In tegenstelling tot andere online fietsenwinkels hebben wij er bewust voor gekozen om één merk te verkopen. Erik heeft in zijn werkzaamheden al heel wat merken voorbij zien komen en sinds 8 jaar onderscheidt het merk dat wij verkopen zich in positieve zin. Ze hebben een knappe ontwikkeling doorgemaakt en leveren vandaag de dag een kwaliteit fiets tegen een schappelijke prijs. Een ander voordeel is dat we het risico van een startende onderneming hiermee spreiden, wanneer je de grotere merken wilt verkopen staat daar vaak een minimale afname tegenover. Maar wie zegt dat je al die fietsen ook daadwerkelijk kwijtraakt? Verder willen we op termijn ook een ruim assortiment aan fietsbenodigdheden kunnen bieden. Als je dat niet kunt bieden verwacht ik dat klanten snel naar een andere aanbieder stappen. Mensen zijn, als het op fietsen aankomt, op zoek naar één plek waar je een goede deal kunt sluiten.”

Hoe gaan de zaken?
“Sinds de opening op 10 december 2017 is het nog rustig qua verkoop, maar onze verwachting is dat dit halverwege maart weer gaat aantrekken. We maken ons daarom ook geen zorgen en gebruiken de komende periode om meer naamsbekendheid te creëren. Zo willen we graag voordat het nieuwe fietsseizoen de webshop met zelfgeschreven teksten nog beter afstemmen op de zoekmachines.

Hoeveel aandacht besteedt u naast vindbaarheid aan marketing?
“Lokaal hebben we al gepromoot met een banner bij een sportschool. Ook willen we binnenkort flyers verspreiden in de omringende dorpen van Enschede. We zien dat e-bikes hier met name bij ouderen populair zijn. Grotere afstanden zijn voor hen weer overbrugbaar en je komt gemakkelijker aan je dagelijkse beweging. Een andere ontwikkeling die iedereen misschien wel is opgevallen is dat veel jongeren tegenwoordig ook de e-bike pakken, gemak dient dan ook de mens. ”

Wat is uw ervaring met Shoppagina?
“Ik ben zelf iemand die altijd zonder handleiding wil starten. Gelukkig voorziet Shoppagina hierin en is de software gemakkelijk in gebruik. Je kan eigenlijk direct van start en er feeling mee krijgen. Ook is er een heldere handleiding als ik ondersteuning nodig heb. Wanneer ik er echt niet uitkom echt stuur ik een mail en ontvang ik gelukkig snel een reactie.”

Heeft u nog tips of advies voor andere webshop eigenaren?
“Voor mij heeft het vooraf bedenken van een duidelijke indeling van de webshop erg geholpen. Hier kan je bij het realiseren van de webshop altijd op terugvallen. Anders verwacht ik dat het inrichten van de webshop veel meer tijd gaat kosten. “

Ook in de Spotlight komen met jouw webshop? Plaats jouw ervaring met Shoppagina in een review op The Feedback Company! Onder alle beoordelingen verloten we maandelijks een exclusief interview dat wordt geplaatst op onze weblog en al onze social mediakanalen.


< Terug naar blog

Lees ook:

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 534 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op de pagina webshop beginnen vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.