Is je webshop al klaar voor de herfst?

De zomer lijkt helaas al weer voorbij te zijn, dus we gaan ons opmaken voor de herfst. Er is gelukkig genoeg om naar uit te kijken. Dierendag, Halloween, Sint Maarten en straks natuurlijk weer de koopgekte rond Sinterklaas, kerst en oud en nieuw! Het feit dat de pepernoten nu al in de winkel liggen geeft al aan dat je tegenwoordig niet vroeg genoeg kan beginnen met voorbereiden op de feestdagen. Met deze 5 tips ben je de concurrentie in ieder geval al voor!  

1. Pas je assortiment aan

Welke producten verkoop je nu en welke producten zou je tijdens de feestdagen kunnen verkopen? Realiseer je dat consumenten tijdens de feestdagen andere producten willen hebben, speel daar op in. Als je een gadget-webshop hebt kun je bijvoorbeeld voor Halloween producten als vampiertanden en kunstbloed verkopen, voor een kinderkleding-webshop zou je wellicht glitterjurkjes en stropdasjes kunnen toevoegen! Check vooral even met Google Trends welke producten in deze periode populair zijn. 

Kersttrends in Google Trends

2. Strooien!

Het einde van het jaar staat natuurlijk in het teken van cadeaus en verrassingen. Dit is bij uitstek de tijd om te strooien met kortingen, aanbiedingen en cadeautijes. Verras daarom je klanten met leuke winacties of geef kortingscodes weg! In je shop is het heel makkelijk om kortingscodes te maken die je bijvoorbeeld op Facebook deelt. Ook een leuk idee: een speciale winactie organiseren die volledig in het teken staat van een van de feestdagen! In dit artikel vind je 5 tips voor leuke winacties die je alleen even in een dierendag-, Sinterklaas- of kerstjasje hoeft te steken!

Ook leuk: een aparte pagina met ‘Cadeautips’ waarop je de leukste producten in je webshop aanprijst als geschikt cadeau voor Sinterklaas of kerst. In dit artikel leggen we uit hoe je dat doet. 

3. Bereid je voor op drukte

Klanten laten hun geld in aanloop naar de feestdagen rollen en dus moet je rekening houden met meer bestellingen in je webshop! Zorg dat je voldoende voorraad hebt en vraag eventueel vrienden of familieleden om je te ondersteunen met het verwerken van bestellingen en het runnen van de klantenservice. Je wilt natuurlijk niet dat iemand een week voor pakjesavond iets bestelt en het dan pas op 6 december in huis heeft! Of nog erger: je hardlopers zijn halverwege de maand uitverkocht. Een goede voorbereiding is het halve werk!

4. Plan je blogartikelen, nieuwsbrieven en social media

Omdat er vaak weken wordt uitgekeken naar een bepaalde feestdag is het verstandig om blogartikelen, nieuwsbrieven en social media posts uit te spreiden over deze periode. Aangezien je op dat moment waarschijnlijk druk bent, is het verstandig om nu al te beginnen met het schrijven van berichten. Denk aan onderwerpen als ‘De 5 leukste ideeën voor een Sinterklaas-surprise’ of '3 originele kerstcadeaus voor minder dan € 10'. Wees je er ook van bewust dat mensen tijdens feestdagen op andere trefwoorden zoeken, zoals ‘sinterklaas cadeau’. Door in je blog en pagina’s hier al vroeg rekening mee te houden scoor je tijdens de feestdagen mogelijk beter in Google! 

5. Pas je uiterlijk aan

Je hoeft niet je complete webshop op de schop te gooien zodat deze bijna ‘ruikt’ naar Kerst maar met een paar kleine aanpassingen geef je de shop al een feestelijke uitstraling. Maak bijvoorbeeld een mooie dierendag-banner waarbij één van je producten wordt aangeprezen door een schattig huisdier (op websites als Pixabay en Unsplash kun je prachtige rechtenvrije afbeeldingen van onder andere dieren downloaden), of verander je logo tijdelijk in een eng Halloween logo met bijvoorbeeld Cool Text. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Shoppagina Halloween

 

Bonustip - inpakservice: Voor een goede pakjesavond moeten heel wat cadeautjes worden ingepakt. Help je klanten uit de brand en bied een inpakservice. Je kunt dit eenvoudig aanbieden als een extra optie. Je kunt dan eventueel een kleine meerprijs vragen voor deze dienst. Het scheelt je klant een hoop stress en het levert een positief imago op!

Zie pagina 34 in de handleiding voor meer informatie over extra opties.

 

Inpakservice aanbieden

 

< Terug naar blog

Lees ook:

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

Is je webshop al klaar voor de herfst?

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+