De categorieën optimaliseren

Bij het indelen van de producten in categorieën zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. In de eerste plaats wil je natuurlijk een indeling maken waarin bezoekers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Daarbij kun je bijvoorbeeld uitgaan van een grove indeling in hoofdcategorieën die je vervolgens onderverdeelt in subcategorieën. Daarnaast is het verstandig bij de indeling rekening te houden met het ontwerp van de webshop. Hoe wordt bijvoorbeeld het categoriemenu in de shop weergegeven en sluit dit aan bij de gewenste indeling? Tot slot -en dit is een factor waar je misschien niet meteen aan denkt- bepaalt de categoriestructuur ook de url-structuur van je webshop. De url's zijn de webadressen van alle categorie- en productpagina's in je webshop. De url's kunnen in belangrijke mate bijdragen aan de vindbaarheid van je webshop in de verschillende zoekmachines.In dit artikel geven we je tips voor het optimaliseren van de categorieën in je webshop.

Logische categorie-indeling maken

Je kunt je assortiment op verschillende manieren in categorieën verdelen. Het belangrijkste uitgangspunt daarbij is de duidelijkheid van de structuur. Bezoekers moeten natuurlijk makkelijk de gewenste producten kunnen vinden. Helaas zijn er geen gouden regels voor de juiste indeling omdat dit per assortiment verschilt. Kleding kun je bijvoorbeeld prima op merk, sekse of seizoen indelen. Boeken kun je weer beter op genre (drama, thriller, romantiek, etc) indelen. Bij het maken van de indeling moet je er in ieder geval voor zorgen dat de belangrijkste categorie prominent in je webshop wordt getoond. Doorgaans is dat bovenaan of uiterst links in het categoriemenu. Zet dus niet ‘Accessoires’ boven ‘Camera’s’ ook al is dat alfabetisch gezien correct.

Verder moet iedere categorie natuurlijk duidelijk aangeven welke producten erin staan. Bij het maken van deze indeling heb je gelukkig een aantal handigheidjes tot je beschikking om het de bezoeker nog makkelijker te maken. Zo kun je de categorieën natuurlijk verfijnen door de hoofdcategorieën weer te verdelen in subcategorieën en kun je het productfilter inzetten om een nog specifiekere indeling te maken. Vergeet ook niet dat bezoekers ook nog altijd de zoekfunctie tot hun beschikking om het juiste product te vinden.

 

Tip 
Maak de indeling zo grof mogelijk. Vermijd sub-sub-subcategorieën. De bezoeker kan dan makkelijk verdwalen en de kans is groot dat er lege categorieën ontstaan en dat moet te allen tijde worden vermeden.

Alle categorieën boven de vouw

Het ontwerp van je webshop bepaalt voor een groot deel de mogelijkheden met betrekking tot de indeling. Heeft je webshop bijvoorbeeld een horizontaal of een verticaal categoriemenu? Bij een verticaal menu kun je vaak makkelijker een uitgebreidere hoofdindeling maken. Let op dat er geen categorieën aan de onderzijde buiten het scherm vallen. Alle belangrijke informatie moet boven de zogenaamde ‘vouw’ of ‘fold’ vallen. De fold is het deel van een pagina dat de bezoeker direct in beeld heeft zonder te hoeven scrollen. Je categorieën zijn natuurlijk heel belangrijk en deze moeten altijd volledig in zichtbaar zijn.

Categorie-indeling en zoekmachine-optimalisatie (SEO)

In je webshop hebben de categorieën een eigen url-structuurl. De url is het webadres van iedere pagina in je shop, bijvoorbeeld:

domeinnaam.nl/webshop/categorie/subcategorie/

Voor de vindbaarheid van je categorie- en productpagina’s is het vooral van belang dat de belangrijke zoekwoorden in de url worden genoemd. Daarbij is het slim om de zoekwoorden van algemeen naar specifiek te rangschikken, bijvoorbeeld:

platenwinkel.nl/webshop/pop/beatles

De zoekmachine-optimalisatie (SEO) van je categorieën kan heel bepalend zijn voor de beste indeling van de categorieën in je webshop. De vindbaarheid van je webshop kan doorslaggevend zijn voor het succes ervan. Tevens kun je flink besparen op advertentiekosten als je in de verschillende zoekmachines goed scoort. Daarom is het zeker raadzaam dit mee te nemen bij het indelen van je producten.



< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

De categorieën optimaliseren

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+