Je webshop beter vindbaar door goede productomschrijvingen

Simpel gezegd bepalen zoekmachines op welke plek jouw webshop in de zoekresultaten wpordt getoond aan de hand van de relevantie van de webshop voor een bepaald zoekwoord. Deze relevantie wordt op grond van verschillende factoren vastgesteld. Eén van de belangrijkste factoren daarbij is de content (teksten en afbeeldingen) die Google in jouw webshop tegenkomt. Door te zorgen voor goede teksten die de juiste informatie bevatten wordt jouw webshop relevanter voor een bepaald zoekwoord en zal je webshop gaan stijgen in de zoekresultaten. Een webshop bestaat voor een groot deel natuurlijk uit productomschrijvingen. Door deze teksten op de juiste manier te schrijven en in te richten kunnen deze een flinke bijdrage leveren aan de vindbaarheid van je webshop.

Een goede titel

Vermeld de belangrijkste informatie in de titel van het product. De titel van een product krijgt in de HTML van de productpagina een zogenaamde H1-tag (heading). Een H1-tag wordt toegekend aan het belangrijkste deel van de tekst op een pagina. In de meeste gevallen is dat de kop of de titel. De H1, zoals de titel van dit artikel, krijgt doorgaans ook een stijl die daarbij aansluit (groter en dikker lettertype soms in een andere kleur dan de rest van de tekst).

Voorbeeld van een H1-tag:
< h1 > Grillit Houtskoolbarbecue - 39 cm - Groen < / h1 >

De < h1 > en < / h1 > zijn de H1-tags. De tekst ertussen is de tekst die dus wordt gemarkeerd als een H1,  in dit geval ’Grillit Houtskoolbarbecue - 39 cm - Groen’. Bij het indexeren van een pagina kijkt Googe extra kritisch naar de tekst in de H1-tag. Het is daarom belangrijk deze plek optimaal te benutten. Voorkom te algemene titels als ‘Barbecue’ maar pas ook op dat de titel niet te lang wordt. In het bovenstaande voorbeeld worden de drie belangrijkste kenmerken van deze barbecue genoemd: het merk (Gusta Ball), het product (houtskoolbarbecue), de doorsnee (39 cm) en de kleur (groen). Probeer per product na te gaan welke kenmerken mensen belangrijk vinden. Deze kenmerken voegt men  hoogstwaarschijnlijk toe aan de zoekopdracht in Google. Als deze zoekopdracht overeenkomt met de titel van jouw product is de kans groot dat je hoog in de zoekresultaten wordt getoond.

Een goede omschrijving

Onder de titel volgt een kort beschrijvend tekstje over het product. Wat is het? Wat doet het? Wat kan het? Hoe ziet het eruit? Etc. In veel webshops vind je slechts enkele woorden omschrijving of alleen een lijstje kenmerken. Dit is een gemiste kans. Door goede teksten te schrijven waarin een aantal keer het belangrijkste zoekwoord (barbecue) wordt herhaald zal Google jouw webshop relevanter vinden voor het zoekwoord ‘Barbecue’.

Dus niet:

Mooie groene barbecue

Maar:

De Grillit groene barbecue is een schitterende klassieke barbecue met een doorsnee van 39 cm en een stijlvolle vintage uitstraling. De groene elementen (deksel en grepen) en robuuste RVS poten geven de BBQ een hedendaagse look met retro knipoog.

De Grillit Barbecue is ook nog eens bijzonder praktisch. De stevige roestvrijstalen poten vorkomen dat de barbecue gaat wiebelen. De RVS grill is makkelijk schoon te maken. De siliconen handgrepen wordt nooit heet en de deksel klem je goed vast met de speciale klemmen. Dankzij het compacte formaat is hij makkelijk overal mee naar toe te nemen! De barbecue is voorzien van een roestvrijstalen grillrooster van Ø 39 cm. Groot genoeg om voor meerdere personen een vis, steak of ander gerecht te bereiden. De briketten/houtskool plaats je op het onderrooster en de as wordt opgevangen in een uitneembare schaal. Zo is de barbecue stijlvol en praktisch tegelijk!

Enkele tips voor het schrijven van een goede productomschrijving:

  • Noem de belangrijkste kenmerken nogmaals in de eerste zin

  • Probeer een tekst van tenminste 300 woorden te schrijven

  • Pas op voor keyword spamming. Op een tekst van 300 woorden mag het belangrijkste woord niet vaker dan 10 keer voorkomen.

  • Gebruik synoniemen. Mensen zoeken natuurlijk ook op andere variaties van een woord (BBQ, grill, etc).

  • Als de tekst langer wordt is het raadzaam deze op te delen in alinea’s die van elkaar worden gescheiden door een witregel. De verschillende alinea’s kun je dan weer een titel geven die je een H2-opmaak geeft (zoals de tussenkopjes in dit artikel).

Test de tekst

Bij een goede productomschrijving begrijpt de lezer ook waar het over gaat als het belangrijkste woord in de tekst wordt weggelaten. Dit is een goede manier om je teksten te testen en een goede houvast bij het schrijven van een tekst.



< Terug naar blog

Lees ook:

5 handige apps voor je webshop

De kans is groot dat je dagelijks bijna net zo veel op je smartphone zit als achter de computer. Om het leven als webwinkelier zo gemakkelijk mogelijk te… Lees meer >

Een niche-markt ontdekken in 3 stappen

De juiste niche-markt vinden is misschien wel de sleutel tot een succesvolle webshop. Een webshop in een niche-markt onderscheidt zich met een specialistisch… Lees meer >

Is je webshop al klaar voor de herfst?

De zomer lijkt helaas al weer voorbij te zijn, dus we gaan ons opmaken voor het najaar. Dierendag, Halloween, Sint Maarten en op langere termijn Sinterklaas,… Lees meer >

Je webshop beter vindbaar door goede productomschrijvingen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 331 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+