Menu

Je webshop beter vindbaar maken in 3 stappen

Wanneer je webshop goed scoort op de belangrijke zoekwoorden in Google kun je niet alleen veel gratis verkeer naar je site trekken maar ook flink besparen op de advertentiekosten. Het is dus van belang dat je shop goed wordt gevonden op deze woorden. Om dit voor elkaar te krijgen dien je de shop te optimaliseren. Hoe bepaal je echter wat de belangrijke zoekwoorden zijn? Weet je precies hoe jouw shop op dit moment scoort op deze woorden? Waarop moet je letten bij het optimaliseren van een pagina? Wij helpen je op weg met een handig stappenplan.

Stap 1 de belangrijke zoekwoorden bepalen

Wat zijn belangrijke zoekwoorden voor jouw webshop? Je kunt de beste zoekwoorden selecteren op grond van twee voorwaarden: 1) het zoekwoord met het grootste zoekvolume 2) het zoekwoord dat het beste converteert.

Het zoekvolume is het aantal keer dat er in een bepaalde periode wordt gezocht op dit woord. Een woord met een groot zoekvolume is doorgaans een algemeen zoekwoord zoals ‘kinderkleding’, ‘armbandje’, ‘fiets’, etc. Een zoekwoord dat goed converteert is meestal een combinatie van zoekwoorden waarin het doel van de zoekopdracht is opgenomen, zoals ‘blauwe broek kopen’, ‘goedkoop armbandje met hanger’, ‘fiets online kopen’, ‘ autoverzekering afsluiten’ etc. Deze woorden hebben een kleiner zoekvolume maar de kans is groter dat deze zoekopdracht resulteert in een bestelling.

Hoe bepaal je nu wat de belangrijkste zoekwoorden zijn voor je webshop? Google AdWords biedt een tool waarin je precies kunt nagaan hoe vaak er op een bepaald woord wordt gezocht: zoekwoordenplanner. Om deze te kunnen raadplegen dien over een AdWords-account te beschikken. Vervolgens ga je naar Hulpprogramma’s > Zoekwoordenplanner.  

Zoekwoordenplanner

Voer vervolgens het zoekwoord in. Let erop dat de targeting goed is ingesteld anders kloppen de gegevens niet. Klik tot slot op ‘Ideeën opvragen’.

Zoekwoordenplanner targeting instellen

Je krijgt nu een overzicht te zien van voorgestelde advertentiegroepen. Dit is alleen relevant als u een AdWords-campagne wilt starten. Open het tabblad ‘Zoekwoordideeën’ voor een overzicht van alle gerelateerde zoekwoorden.

Zoekwoordenplanner suggesties

In dit overzicht staan de zoekwoorden gesorteerd op relevantie. In de kolom ‘Gem. maandelijks zoekvolume’ wordt het aantal keer dat er op het woord is gezocht in de afgelopen maand weergegeven.

Via de knop ‘Downloaden’ kun je de hele lijst downloaden en openen in Excel.

Stap 2 hoe scoort je webshop op deze woorden?

Het is nu van belang te achterhalen hoe je webshop scoort op de belangrijke zoekwoorden en welke pagina er wordt getoond. Je kunt natuurlijk zelf in Google de zoekwoorden invoeren en de resultaten afspeuren maar dat geeft een vertekend beeld. De zoekresultaten op jouw computer zijn namelijk niet zuiver omdat je zelf regelmatig je eigen shop bezoekt. Google heeft zo vastgesteld dat jij deze site interessant vindt en toont jouw site mogelijk hoger in de resultaten. Daarom is het van belang de objectieve rankings op te halen.

Er zijn een aantal manieren om dit te doen. In Search Console worden alle zoekwoorden waarop jouw shop de afgelopen tijd werd gevonden getoond inclusief de gemiddelde positie in de zoekresultaten. Je vindt deze informatie onder Zoekverkeer > Zoekanalyse. Als je vervolgens de opties instelt zoals in onderstaande afbeelding krijg je de juiste gegevens te zien.

Search Console zoekanalyse

Wanneer je op een zoekwoord klikt en vervolgens de optie ‘Pagina’s’ inschakelt krijg je te zien welke pagina’s werden getoond bij dit zoekwoord.

Search Console zoekanalyse pagina's tonen

Stap 3 pagina’s optimaliseren

Nu weten we wat de belangrijke zoekwoorden zijn, hoe je webshop hierop scoort en welke pagina’s worden getoond. Om beter te gaan scoren op deze woorden is het van belang deze pagina’s te optimaliseren. Onderstaand geven we enkele tips voor de optimalisatie van een pagina.

  1. Meta tag title. Heeft deze pagina een unieke title en bevat deze het zoekwoord?

Voor een productpagina kunt u deze aanpassen bij het product in het tabblad ‘Specificatie’ onder het kopje Meta Data. Voor een contentpagina vindt u deze instelling via Pagina’s beheren > Pagina overzicht, klik op bewerken in het blok van de betreffende pagina. In het tabblad ‘Meta data’ kunt u de title aanpassen.

  1. Bevat de url van deze pagina het zoekwoord?

De url is het webadres van de pagina. De woorden in de url krijgen extra waarde toegekend door Google. Zorg dus dat de het belangrijke zoekwoord hierin voorkomt. Lees ook 'De categorieën optimaliseren'.

  1. Is de belangrijkste titel opgemaakt als een H1-kop?

Bij alle productpagina’s gaat dit automatisch. Op contentpagina’s kunt u zelf de bovenste titel opmaken als H1 door in de teskt-editor de tekst te selecteren en ‘Heading 1’ te kiezen.  Let erop dat er per pagina maar één H1-kop voorkomt en dat deze uniek is binnen de hele site.

H1 kop maken

  1. Bevat de main content van de site een tekst van minimaal 300 woorden waarin het zoekwoord op de prominente plaatsen is verwerkt?
    Lees ook 'Een goede SEO-tekst schrijven in 5 stappen'.
  1. Liggen er relevante externe links naar de pagina?
    Voor Google zijn relevante links heel erg belangrijk. Als je wilt dat een pagina beter gaat scoren is het daarom erg belangrijk dat er goede links naar de pagina komen te liggen. Lees ook 'Hoe werkt Google?'.

We hopen dat je op deze manier een goed begin kunt maken met de optimalisatie van je webshop voor de belangrijke zoekwoorden.


< Terug naar blog

Lees ook:

Breng structuur in je webshop

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews